Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών

ΚΑΡΡΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ

Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό
Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

8ος όροφος, γραφείο 818
Τηλέφωνο: 210 727 7419
E-mail: katkarra[at]theatre.uoa[dot]gr 
Academia-edu Website
Ώρες γραφείου: Δευτέρα 10.00-12.00 π.μ. διά ζώσης.
Δυνατότητα σύγχρονης ηλεκτρονικής επικοινωνίας (με zoom) κατόπιν συνεννόησης

 

 

Πτυχιούχος του Τμήματος Θεάτρου και του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αριστούχος απόφοιτος της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης με θέμα διπλωματικής εργασίας: «Πολιτικές σύγχρονου πολιτισμού και περιφερειακή ανάπτυξη». Αναγορεύτηκε διδάκτωρ του Τμήματος Θέατρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με τη διατριβή «Ο Σπύρος Μελάς και το θέατρο της εποχής του» (Άριστα παμψηφεί, 2010). Για την εκπόνηση της διατριβής της έλαβε υποτροφία ΙΚΥ και για τις προπτυχιακές σπουδές της υποτροφία επίδοσης από την Εργατική Εστία και υποτροφία Erasmus για εξάμηνη φοίτηση στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Εκπόνησε μεταδιδακτορική έρευνα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Θεατρική Βιβλιοθήκη - Αρχείο Κώστα Παπαγεωργίου του Αθηναίου στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος».

Δίδαξε στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών (2016-2019) τα μαθήματα «Η ελληνική κωμωδιογραφία στον 20ο αιώνα» (τρία εξάμηνα), «Προβλήματα και μέθοδοι ιστοριογραφίας του νεοελληνικού θεάτρου (δύο εξάμηνα), Το θέατρο του Ιάκωβου Καμπανέλλη» (ένα εξάμηνο). 

Στο επαγγελματικό θέατρο συνεργάστηκε ως θεατρολόγος – δραματολόγος με τη «νέα Σκηνή» του Λευτέρη Βογιατζή (2000-2002) και με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (1997-1999, Τμήμα Εκδόσεων και Δημοσίων Σχέσεων και Τμήμα Καλλιτεχνικού έργου και Δραματολογίου). Εργάστηκε ως εισηγήτρια δραματολογίου, επιμελήθηκε θεατρικά προγράμματα, έντυπο υλικό και εκδόσεις, συμμετείχε στις παραγωγές των θιάσων ως δραματολόγος, βοηθός σκηνοθέτη και συντονίστρια παραγωγής.

Υπηρέτησε από το 2001 ως εκπαιδευτικός Ελληνικής Φιλολογίας και Θεατρικών Σπουδών  στην Α΄ Βάθμια και Β΄ Βάθμια εκπαίδευση. Με αυτήν την ιδιότητα, συνέγραψε το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα «Ιστορία Θεάτρου» της Β΄ και Γ΄ Λυκείου για τα Καλλιτεχνικά Σχολεία (ΙΕΠ 2015), συμμετείχε σε επιμόρφωση πτυχιούχων Θεατρικών Σπουδών, συντόνισε θεατροπαιδαγωγικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες, υλοποίησε πολιτιστικά προγράμματα και σκηνοθέτησε μαθητικές θεατρικές παραστάσεις.

Έχει παρουσιάσει ανακοινώσεις σε ημερίδες και συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει πραγματοποιήσει δημοσιεύσεις σε πρακτικά συνεδρίων, περιοδικά καθώς και σε θεατρικά προγράμματα. Έχει πραγματοποιήσει διαλέξεις στο πλαίσιο Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών. Μεταφράσεις θεατρολογικών και φιλολογικών κειμένων της έχουν δημοσιευτεί σε προγράμματα θιάσων καθώς και σε αυτόνομες εκδόσεις.

Ξένες γλώσσες: Αγγλικά, Γερμανικά, Γαλλικά.

Διδασκόμενα μαθήματα κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Ελληνική κωμωδιογραφία  - 20ός αιώνας (68ΘΕ172)

Το θεατρικό πρόγραμμα (68ΘΣ29)

Εκδοτική κειµένων της ελληνικής δραµατουργίας. Μεταγραφή και αποκατάσταση χειρόγραφων κειµένων (68ΘΕ173)

Τοπική Ιστορία Θεάτρου (68ΘΕ103)

Ευρωπαϊκή Δραματολογία  Γ' (68Θ454)

Εισαγωγή στη μεθοδολογία της θεατρολογικής έρευνας

Κύρια επιστημονικά ενδιαφέροντα: Ιστορία Θεάτρου (Δραματολογία – Παραστασιολογία). Τα τρέχοντα επιστημονικά της ενδιαφέροντα αφορούν την ελληνική κωμωδία στον 20ο αιώνα, θέματα τοπικής ιστορίας και τις πηγές, προβλήματα και μεθόδους ιστοριογραφίας του νεοελληνικού θεάτρου.  
 

Επιλογή δημοσιεύσεων

1. «Από την οθόνη στη σκηνή: οι θεατρικές διασκευές κινηματογραφικών επιτυχιών ως κυρίαρχη τάση» στο Γιώργος Π. Πεφάνης – Ιωάννα Αθανασάτου (επιμ.) Σκηνές, εικόνες, βλέμματα. Διασταυρώσεις του θεάτρου και του κινηματογράφου, εκδ. ΕΑΠ, 2021, σ. 333-342.

2. «Η μετανάστευση στην ελληνική μεταπολεμική κωμωδιογραφία» στο Τώνια Καράογλου – Νικήτας Αλιφέρης (επιμ.) Μετανάστες και πρόσφυγες στη σύγχρονη δραματουργία και τη σκηνική πράξη, Ευρασία/ ΠΕΣΥΘ, Μάρτιος 2021, σ. 327-330.

3. «Λουκής Ακρίτας: Ένας Κύπριος στην Αθήνα της Κατοχής», στο A. Κωνσταντίνου – Κ. Διαμαντάκου – Λ. Γαλάζης (επιμ.) Το θέατρο στη Νεότερη και στη Σύγχρονη Κύπρο. Πρακτικά του Α΄ Θεατρολογικού Συνεδρίου Κύπρου, Ηρόδοτος / Θεατρικό Μουσείο Κύπρου, Αθήνα 2020, σ. 113-122. 

4. «Φως στην παράσταση: Μία πρωτογενής πηγή για την ιστοριογραφία του θεάτρου που χρήζει προσοχής» στο Αλεξία Αλτουβά (επιμ.) Πηγές της έρευνας στη σύγχρονη ελληνική θεατρολογία, Πρακτικά του Επετειακού Συνεδρίου για τα 20 χρόνια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, 2019, σ. 731- 738.

5. “The Making of a Role. Theatre education in Athens during the German Occupation of the country (1941-1944)” in Vasileios Sampatakakis (eds.) Proceedings of 6th Conference of European Society on Modern Greek Studies The Greek World in Periods of Crisis, vol. 5, Sweden, October 2018, p. 53-76.

6. «Πηγές της ιστορίας του νεοελληνικού θεάτρου: Το “Αρχείο- Θεατρική Βιβλιοθήκη του Κώστα Παπαγεωργίου του Αθηναίου” στην ΕΒΕ. Εισαγωγικό κείμενο και πίνακες χειρογράφων», στο περ.  Σκηνή, αρ. 10 (2018), σ. 1-66.

7. «Δημοκρατία σε κρίση: ο πολιτικός στις νεοελληνικές κωμωδίες. Από το έργο του Σπύρου Μελά ΟΜπαμπάς εκπαιδεύεται, στοέργο του Δημήτρη Ψαθά Φον Δημητράκης» , στο ΑλεξίαΑλτουβά – Καίτη Διαμαντάκου (επιμ.) Θέατρο και Δημοκρατία.  Πρακτικά τουΕ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, 2018, σ. 661-668.

8. «Η κωμωδιογραφία της περιόδου 1936-1944 ως πεδίο μελέτης πολιτιστικών μεταβολών», στα Πρακτικά του Ε΄ Ευρωπαϊκού Συνέδριου Νεοελληνικών Σπουδών «Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο  (1202-2014): οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία», τ. Δ΄, (επιμέλεια Κωνσταντίνος Δημάδης), Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, Αθήνα 2015, σ. 105-114.

9. «Η θεατρική κριτική στην Αθήνα του 20ου αιώνα. Η περίπτωση του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου» στα Πρακτικά της ΙΓ΄ Διεθνούς Επιστημονικής Συνάντησης στη μνήμη του Παναγιώτη Μουλλά, «Νεοελληνική Λογοτεχνία και κριτική. Από τον Διαφωτισμό έως σήμερα»,  Σοκόλης, Αθήνα, 2014, σ. 284-287.

10. Αναζητώντας την ανανέωση της ελληνικής κωμωδιογραφίας: Το ρόδο του Ισπαχάν του Αλέκου Σακελλάριου (1937), στα Πρακτικά του επιστημονικού συνεδρίου για τα 20 χρόνια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, 25-27 Ιανουαρίου 2011 «Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής», (επιμ. Γωγώ Βαρζελιώτη), Ergo, 2013, σ. 247- 252.

11. «Η θεατρική κριτική στην Αθήνα της κατοχικής περιόδου. Η περίπτωση του Σπύρου Μελά» σε αφιέρωμα του περ. Νέα Εστία «Η Κατοχή και ο Εμφύλιος στην τέχνη», τ. 169 (2011), τχ. 1845,  Ιούνιος 2011, σ. 1164-1173.

12. «Κριτική και αυτοκριτική στην πρώιμη δραματουργία του Σπύρου Μελά» στα Πρακτικά  του Α΄ Θεατρολογικού Συνέδριου του ΠΕ.ΣΥ.Θ. «Το θέατρο στην Ελλάδα τον 20ο αιώνα», Ergo, Αθήνα 2011, σ.  315-325.

 

Ανακοινώσεις σε συνέδρια και ημερίδες

1. (2022)  «Η Γενοβέφα και το παρελθόν της. Τολμηρές επιλογές στις πρώτες παραστάσεις του Αμφιθεάτρου» στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο "Έρευνα, σύνθεση, ερμηνεία. Προσεγγίζοντας το θέατρο του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου", Κεφαλονιά,  3-5 Ιουνίου 2022.

2. (2022) «Μεταφράζοντας ισπανική δραματουργία στα χρόνια του Μεσοπολέμου. Από το Αλύγιστο Ρηγόπουλο του Calderon de la Barca στα Δημιουργημένα Συμφέροντα του Jacinto Benavente» στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο Ο Παντελής Πρεβελάκης και το θέατρο, KEME-ΠΚ /Αντίβαρο / Εργαστήριο Θεάτρου Κινηματογράφου Μουσικής, Ρέθυμνο,  13 και 14  Μάϊου 2022.

3. (2022) «Λογοκρισία σε χειρόγραφα θεατρικών έργων το πρώτο μισό του 20ου αιώνα» στο Συνέδριο Υou can teach an old dog new tricks. Παλιές και νέες μορφές λογοκρισίας, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 24-26  Φεβρουαρίου 2022.

4. (2021) «Λαϊκοί θίασοι και Καραγκιόζης στον Μεσοπόλεμο: Από την Εσμέ την Τουρκοπούλα στον Αθανάσιο Διάκο» στην ημερίδα Το πατριωτικό δράμα του θεάτρου σκιών. Προφορική τέχνη και τεκμηρίωση (διοργάνωση: επιστημονική και καλλιτεχνική εταιρεία “Οθόνιον”), Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, 23 Δεκεμβρίου 2021.

5. (2021) «Επετειακή αναπαράσταση του ιστορικού παρελθόντος στο θέατρο. Η παράσταση Ιστορία της Αθήνας του Τίμου Μωραϊτίνη (1931) στις γιορτές της εκατονταετηρίδας της Ελληνικής Επανάστασης» στο επετειακό συνέδριο για τα τριάντα (30) χρόνια από την ίδρυσή του ΤΘΣ και στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση με θέμα: Ελληνική Επανάσταση και Θέατρο, Τμήμα Θεατρικών σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ, 10-12 Νοεμβρίου 2021.

6. (2019) (σε συνεργασία με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη) “«Τη γλυκιά Νανά ποτέ κανείς δεν την ξεχνά…». Το ξεχασμένο Αρχείο – Θεατρική Βιβλιοθήκη του Κώστα Παπαγεωργίου του Αθηναίου” στην ΕΒΕ στη διημερίδα Ελληνική Οπερέτα: αναβίωση, συμβίωση, επιβίωση, Εθνική Λυρική Σκηνή,9-10 Ιουνίου 2019.

7. (2019) «Μεγάλες επιτυχίες του θεάτρου πρόζας στη σκηνή της οπερέτας» στη διημερίδα Ελληνική Οπερέτα: αναβίωση, συμβίωση, επιβίωση, Εθνική Λυρική Σκηνή,9-10 Ιουνίου 2019.

8. (2019) «Σκόρπια φύλλα: Ο Δημ. Μπόγρης αναζητά το νήμα της κωμωδιογραφίας κατά την δεύτερη μεσοπολεμική δεκαετία» στην επιστημονική διημερίδα – αφιέρωμα στον Δημήτρη Μπόγρη, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Ναύπλιο/ Δήμος Σαλαμίνας, Σαλαμίνα, 12-14 Απριλίου 2019.

9. (2019) «Τα θεατρικά προγράμματα παραστάσεων της νέας ΣΚΗΝΗΣ του Λευτέρη Βογιατζή» στο επιστημονικό συνέδριο Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, Ελληνικό και Παγκόσμιο Θέατρο: Δραματουργία, παράσταση, εκπαίδευση, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, 17-19 Ιανουαρίου 2019.

10. (2018) «Διδάσκοντας την Ιλιάδα μέσω του θεάτρου» στο συνέδριο Οι τέχνες στο ελληνικό σχολείο: παρόν και μέλλον, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ, 11-13 Οκτωβρίου 2018.

11. (2018) “The Making of a Role. Theatre education in Athens during the German Occupation of the country (1941-1944)” in 6th Conference of European Society on Modern Greek Studies The Greek World in Periods of Crisis, Sweden, 4-7 October 2018.

12. (2017) «Φως στην παράσταση: Ένα παραμελημένο αρχειακό υλικό που χρήζει προσοχής», στο επετειακό συνέδριο για τα 20 χρόνια λειτουργίας των Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ «Πηγές της έρευνας στη σύγχρονη Ελληνική Θεατρολογία», 27-29 Απριλίου 2017.

13. (2017) «Η αναπαράσταση του “άλλου” σε κωμωδίες των Αλέκου Σακελλάριου/ Χρήστου Γιαννακόπουλου αμέσως μετά την Κατοχή: Πολιτική ταυτότητα και ετερότητα» στο 6ο Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο, Ναύπλιο, 17-20 Μαΐου 2017.

14. (2016) «Ποια Ελένη; Αρχαία τραγωδία με παιγνιώδη τρόπο. Μια εφαρμογή στη διδασκαλία της Ελένης του Ευριπίδη της Γ΄ Γυμνασίου», στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο: «Αναδεικνύοντας γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα στη διδακτική και την τέχνη στο σύγχρονο σχολείο», Σύρος 10-12 Ιουνίου 2016.

15. (2015) «Δείκτες αισιοδοξίας στην καρδιά της Κατοχής: Φανός των Συντακτών 1942-1943»: σε συνέδριο για την Ελληνική Επιθεώρηση, Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Ρεθύμνου, 14-15 Νοεμβρίου 2015. 

16. (2015) «Λουκής Ακρίτας: Ένας Κύπριος στην Αθήνα της Κατοχής», στο Α΄ Θεατρολογικό Συνέδριο Κύπρου, Λεμεσός, 30 Οκτωβρίου - 2 Νοεμβρίου 2015.

17. (2014) «Διδάσκοντας Λογοτεχνία με τη χρήση θεατρικών τεχνικών. Μια εφαρμογή στη διδασκαλία των Λογοτεχνικών Κειμένων της Α΄ Γυμνασίου», στο Συνέδριο Θέατρο και Θεατρικές Τεχνικές στην Αγωγή και την Εκπαίδευση,Πρακτικά του 2ου Φόρουμ,  Αθήνα, 21-23 Νοεμβρίου 2014.

18. (2014) «Δημοκρατία σε κρίση: ο πολιτικός στις νεοελληνικές κωμωδίες. Από το έργο του Σπύρου Μελά ΟΜπαμπάς εκπαιδεύεται, στοέργο του Δημήτρη Ψαθά Φον Δημητράκης» , στοΕ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό συνέδριο : Θέατρο και Δημοκρατία, ΕΚΠΑ, 5-8  Νοεμβρίου 2014.

19. (2014) «Η κωμωδιογραφία της περιόδου 1936-1944 ως πεδίο μελέτης πολιτιστικών μεταβολών», στο Ε΄ Ευρωπαϊκό Συνέδριο Νεοελληνικών Σπουδών «Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο  (1202-2014): οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία»,  Θεσσαλονίκη, 2–5 Οκτωβρίου 2014.

20. (2014) “Science and theatre: The scientist in modern Greek plays of the 2Οth century”, First International Conference “Science and Literature”, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, 9-11 Ιουλίου 2014.

21. (2012) «Η μετανάστευση στην ελληνική μεταπολεμική κωμωδιογραφία», Β΄ Θεατρολογικό Συνέδριο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων Αθήνα Μετανάστες και πρόσφυγες στη σύγχρονη δραματουργία και τη σκηνική πράξη, αφιερωμένο στον Δημήτρη Σπάθη, 28 Μαρτίου – 31 Μαρτίου 2012. 

22. (2011) «Η θεατρική κριτική στην Αθήνα του 20ου αιώνα. Η περίπτωση του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου» στην ΙΓ΄ Διεθνή Επιστημονική Συνάντηση στη μνήμη του Παναγιώτη Μουλλά, «Νεοελληνική Λογοτεχνία και κριτική. Από τον Διαφωτισμό έως σήμερα»,  2-6 Νοεμβρίου 2011. 

23. (2011) Αναζητώντας την ανανέωση της ελληνικής κωμωδιογραφίας: Το ρόδο του Ισπαχάν του Αλέκου Σακελλάριου (1937), στο συνέδριο «Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής» για τα 20 χρόνια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, 25-27 Ιανουαρίου 2011.

24. (2010) «Η θεατρική κριτική στην Αθήνα της κατοχικής περιόδου. Η περίπτωση του Σπύρου Μελά» στο επιστημονικό Η δεκαετία του 1940 στην Τέχνη (οργ.: Δίκτυο για τη μελέτη των εμφύλιων πολέμων, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Δήμος Πρεσπών – Πολιτιστικός Οργανισμός Πρεσπών, Πρέσπεια 2010), Πρέσπες, 1-4 Ιουλίου 2010.

25. (2005) «Κριτική και αυτοκριτική στην πρώιμη δραματουργία του Σύρου Μελά»A’  Θεατρολογικό Συνέδριο: «Το Θέατρο στην Ελλάδα τον 20ο αιώνα: Από το θέατρο των ιδεών στο μεταμοντέρνο», ΠΕ.ΣΥ.Θ, 16-18 Δεκεμβρίου 2005.