Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών

ΝΤΑΡΑΚΛΙΤΣΑ ΕΛΙΝΑ

Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γνωστικό Αντικείμενο: «Θεατρολογία - Παγκόσμια δραματολογία στη νεώτερη και σύγχρονη εποχή (18ος-21ος αιώνας)»

9ος όροφος, γραφείο 912
Τηλέφωνο: 210 727 7928
E-mail: edaraklitsa[at]theatre.uoa[dot]gr
Ώρες γραφείου: κατόπιν επικοινωνίας μέσω e-mail
Σελίδα στο academia.edu: https://en-uoa-gr.academia.edu/ElinaDaraklitsa

 

Η Ελίνα Νταρακλίτσα είναι επίκουρη καθηγήτρια, επί θητεία, παγκόσμιας δραματολογίας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, δραματουργός και καθηγήτρια-σύμβουλος στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο όπου διδάσκει θεατρική γραφή. Είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος Τεχνών, Μουσικής και Θεάτρου (Discipline dell’Arte, di Musica e dello Spettacolo) του Πανεπιστήμιου της Μπολόνιας στην Ιταλία και κάτοχος Διδακτορικού Διπλώματος από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Επίσης, έκανε τη μεταδιδακτορική της έρευνα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Διετέλεσε συντονίστρια και καθηγήτρια-σύμβουλος στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, καθώς και ακαδημαϊκή υπεύθυνη και επισκέπτρια καθηγήτρια πρώτης βαθμίδας, διδάσκοντας τα αντικείμενα της ιστορίας παγκοσμίου θεάτρου και της ιταλικής δραματουργίας, στο Τμήμα Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Γκαλάτι στη Ρουμανία. Έχει διδάξει ιστορία θεάτρου στο στο Τμήμα Επιστήμες των Καλών Τεχνών και του Θεάτρου (Scienze dei Beni culturali, e di Direzione delle strutture per lo spettacolo dal vivo) του Πανεπιστημίου του Μιλάνου, ιστορία ιταλικού θεάτρου στο Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και ιστορία σκηνοθεσίας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Είναι επιστημονική συνεργάτις του Τμήματος Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Μιλάνου, του Τμήματος Τεχνών και Επικοινωνίας του Ανοιχτού Πανεπιστημίου του Μιλάνου και του Τμήματος Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Αβινιόν. Οι σαράντα έξι μελέτες της έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και αφορούν στην ιστορία, τη δραματολογία και την αισθητική του ευρωπαϊκού και αμερικανικού θεάτρου, με έμφαση στο ιταλικό θέατρο και στις σχέσεις του με το ελληνικό. Στα επιστημονικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται επίσης, η μελέτη της γαλλικής και αμερικανικής δραματουργίας, της ιταλικής λογοτεχνίας, οι φιλοσοφικές και αισθητικές διαστάσεις του έργου του Gabriele D’Annunzio, του Luigi Pirandello, του Jean Paul Sartre, κ.ά. Έχει μεταφράσει έργα του Giacomo Leopardi, του Luigi Pirandello και του Jean Paul Sartre, πολλά από τα οποία έχουν παρασταθεί, και έχει εκδώσει δέκα βιβλία. Επίσης, έχει λάβει διακρίσεις από τον διεθνή χώρο για το επιστημονικό και καλλιτεχνικό της έργο (ενδεικτικά: Βραβείο Unesco για την προβολή των ελληνικών γραμμάτων και τεχνών στο εξωτερικό) και είναι Αξιολογήτρια ερευνητικών-επιστημονικών προγραμμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση-Βρυξέλλες (“Expert for proposal(s)”). Έχει συγγράψει ένα λιμπρέτο όπερας, ένα θεατρικό έργο, τρία κινηματογραφικά σενάρια που έχουν αποσπάσει πολλά διεθνή βραβεία, καθώς και ένα διήγημα και στίχους σε τραγούδια συντεθειμένα για θεατρικές παραστάσεις.

 

Βραβεύσεις-Τιμητικές Διακρίσεις

  1. Διεθνής Διάκριση: Expert for proposals. Αξιολογήτρια ερευνητικών-επιστημονικών προγραμμάτων στον τομέα των Παραστατικών Τεχνών. Ευρωπαϊκή Ένωση-Βρυξέλλες 2020-2022 – Experts for proposal(s) in the Open Call OC-2020-1. COST Association.
  2. Έπαινος για την ανακοίνωση-ομιλία στο επιστημονικό συνέδριο International CongressArt & Humanities Scientific Conference in Florence, The magic of the Renaissance, Φλωρεντία 26-27 Οκτωβρίου 2020.
  3. Τιμητικός Τίτλος Καθηγητή, για την Προσφορά στην Επιστήμη της Θεατρολογίας και την Προβολή των Ελληνικών Γραμμάτων και Τεχνών στο Εξωτερικό, από τον Όμιλο Unesco, Άνοιξη 2016.
  4. Τιμητική διάκριση  Luigi Pirandello (Istituto Italiano di Cultura di Atene), 2017 για τη μετάφραση του θεατρικού έργου Lazzaro (Ο Λάζαρος).
  5. Υποψηφιότητα για το βραβείο: “Premio Nazionale di Teatro Luigi Pirandello. Edizione XXI” στην κατηγορία: Ιστορικό-Κριτικό Δοκίμιο 2016, για το βιβλίο: Η πρόσληψη της ιταλικής δραματουργίας του 20ού αιώνα στην Ελλάδα κατά την περίοδο 1900-1940, Ελίνα Νταρακλίτσα, Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα 2016.
  6. 1o Βραβείο καλύτερου σεναρίου για την ταινία Σαν Το Νερό / JustLikeWater, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Roots of Europe, Spain 2021.
  7. 1o Βραβείο καλύτερου σεναρίου για την ταινία Σαν Το Νερό / JustLikeWater, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Radiance International Festival, 2021.
  8. 1o Βραβείο καλύτερου σεναρίου για την ταινία Σαν Το Νερό / JustLikeWater, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Retro Avant Garde Film Festival, Δεκέμβριος 2021.
  9. 1o Βραβείο καλύτερου σεναρίου για την ταινία Σαν Το Νερό / JustLikeWater, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Changing Face International Film Festival CFIFF, 2021.
  10. Τιμητική διάκριση καλύτερου σεναρίου για την ταινία Σαν Το Νερό / JustLikeWater, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Tokyo International Film Festival, 2022.
  11. Τιμητική διάκριση καλύτερου σεναρίου για την ταινία Σαν Το Νερό / JustLikeWater, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Stancturay Film Festival 2021.
  12. Υποψηφιότητα καλύτερου σεναρίου, The perfect dinner, Tokyo International Monthly Film Festival, 2022.
  13. 1ο Βραβείο σεναρίου για το κινηματογραφικό σενάριο Τοκεράσιτηςλήθης (The cherry of oblivion), στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Festival Arkadia Studio Screen Rating Contest, Rimini. 

 

Αναγνώριση από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα

1. Το βιβλίο με τίτλο LadrammaturgiadelteatrodocumentoinAmericanelXXeXXIsecolo, Edizioni Academiche Italiane, Saarbrücken, Germany 2021, ISBN, 978-620-0-83984-8, έχει μεταφραστεί σε 6 ευρωπαϊκές γλώσσες και έχει εκδοθεί σε 7 εκδοτικούς οίκους 6 ευρωπαϊκών χωρών.   

2. Επισκέπτρια Καθηγήτρια 1ης βαθμίδας (Visiting Professor): University of Galati. Τμήμα Performing Arts. Μαθήματα ετήσια-υποχρεωτικά 1ου & 2ου έτους: “Ιστορία Παγκοσμίου Θεάτρου”, “Ιταλικό Θέατρο του 18ου αιώνα”, “Ιστορία Ιταλικού Θεάτρου“, “Ιστορία Ιταλικής και Ευρωπαϊκής Τέχνης”. Ακαδημαϊκά Έτη, 2014-2015, 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018.

3. Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών των Καλών Τεχνών και του Θεάτρου (Scienze dei Beni culturali, e di Direzione delle strutture per lo spettacolo dal vivo) του Πανεπιστημίου του Μιλάνου.

4. Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη στο Τμήμα Performing Arts του University of Galati της Ρουμανίας. (Οκτώβριος 2014-Ιούνιος 2018).

5. Μέλος Σ.Ε.Π. – Συντονίστρια Θεματικής Ενότητας-Καθηγήτρια Σύμβουλος στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ). Τμήμα Ελληνικού Πολιτισμού. Μάθημα εξαμηνιαίο-επιλογής: ΕΛΛ425, “Τέχνη και Θέατρο στη σύγχρονη Ελλάδα και την Κύπρο”. Ακαδημαϊκά έτη, 2017-2018, 2018-2019.

6. Μέλος του Centre International de Réflexion et de Recherche sur les Arts du Spectacle.

7. Μέλος του Ιταλικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ITI).

8. Υπεύθυνη για την Ελλάδα του Ευρωπαϊκού Προγράμματος: Senses (2014-2017).

9. Υπεύθυνη για την Ελλάδα στο πεδίο της δραματολογίας, της δραματουργικής έρευνας και της θεατρικής μετάφρασης στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα D.I.V.A. – (Diversity, Inclusion, and Visibility in Arts) Μοναδικότητα, Συμπερίληψη και Ορατότητα στο Θέατρο (2023-2027).

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Aυτοτελείς εκδόσεις – Bιβλία

1. La drammaturgia del teatro documento in America nel XX e XXI secolo, Edizioni Academiche Italiane, Saarbrücken, Germany 2021, ISBN, 978-620-0-83984-8.

Η παρούσα μονογραφία έχει μεταφραστεί σε 6 ευρωπαϊκές γλώσσες και έχει εκδοθεί σε 7 εκδοτικούς οίκους 6 ευρωπαϊκών χωρών.   

  • A dramaturgia do teatro de documentos na América nos séculos X e XXI, Edições Nosso Conhecimento, 2021. ISBN: 978-620-4-03161-3. (Στην πορτογαλική γλώσσα).
  • Die Dramaturgie des dokumententheaters in Amerika, Verlag Unser Wissen 2021, ISBN: 978-620-4-03156-9. (Στη γερμανική γλώσσα).
  • La dramaturgia del teatro documento en América en los siglos XX y XXI, Ediciones Nuestro Conocimento 2021, ISBN: 978-620-4-03158-3. (Στην ισπανική γλώσσα).
  • La dramaturgie du théâtre documentaire en Amérique aux 20e et 21e siècles, Editions Notre Savoir, 2021. ISBN : 978-620-4-03159-0. (Στη γαλλική γλώσσα).
  • The dramaturgy of document theatre in America in the 20th and 21st centuries, Our Knowledge Publishing 2021, ISBN: 978-620-4-03157-6. (Στην αγγλική γλώσσα).
  • Драматургия документального театра в Америке B 20 и 21 векax, Sciencia Scripts 2021. ISBN: 978-620-4-03160-6. (Στη ρωσική γλώσσα).

2. Percorsi di storiografia teatrale neoellenica (1901-2000). Il Teatro Nazionale di Atene e la drammaturgia, Edizioni Academiche Italiane, Saarbrücken, Germany 2020. ISBN: 978-620-0-83891-9.

3. Interazioni teatrali italoelleniche. Saggi sulla drammaturgia e lo spazio scenico, Edizioni Academiche Italiane, Saarbrücken, Germany 2019. ISBN: 978-3-330-78155-9.

4. Η πρόσληψη της ιταλικής δραματουργίας του 20ού αιώνα στην Ελλάδα κατά την περίοδο 1900-1940, (Διδακτορική Διατριβή) Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα 2016. Βιβλίο υποψήφιο για το βραβείο: “Premio Nazionale di Teatro Luigi Pirandello. Edizione XXI” στην κατηγορία: Ιστορικό-Κριτικό Δοκίμιο.

5. Το θέατρο του Κάρλο Γκότσι. Η σκιαγράφηση της μακραίωνης διαδρομής του παραμυθοδράματος από τις βενετικές σκηνές του 18ου στην όπερα της Ευρώπης του 21ου αιώνα, Εκδόσεις Πολύτροπον Αθήνα, Φεβρουάριος 2017.

6. Τέχνη και αμφισβήτηση στη σύγχρονη Ιταλία. Τα ρεύματα της πρωτοπορίας (1909-2017), Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα, Ιανουάριος 2018.

7. Κατόψεις και σκιάσεις. Εικαστικά ρεύματα στο ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα, Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα, Φεβρουάριος 2018.

8. Τέχνη και Θέατρο στη σύγχρονη Ελλάδα και την Κύπρο, σύγγραμμα για το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών: Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό-Ανθρωπιστικές Σπουδές του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Εκδόσεις ΑΠΚΥ, Κύπρος 2019, σελ. 151, ψηφιακή έκδοση.

9. Ελίνα Νταρακλίτσα-Παολο Μποζίζιο, Ιστορία του θεάτρου της δύσης, Πολύτροπον, Αθήνα 2018.

10. Η μάσκα στην commediadellarte και η επιρροή της από το αρχαίο ελληνικό και ρωμαϊκό θέατρο. Στοιχεία ιστορίας, υποκριτικής μεθοδολογίας, σκηνοθεσίας και σκηνογραφίας, Εκδόσεις Όταν,Αθήνα 2022.

 

Άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και άλλες εκδόσεις

  1. «The symbolisms and dramaturgic notions in The Trojan Women under Jean Paul Sartre’s political and philosophical view»,Πρακτικάσυνεδρίου: International Congress IXTH SWS Conference on Social Sciences (ISCSS 2022) Extended Sessions “Wen science meets art”. SWS Vienna Art Scientific Sessions Βιέννη, 7-9 Δεκεμβρίου 2022, υπό έκδοση.
  2. «Carlo Goldoni and Carlo Gozzi. The dramaturgy of the librettos», Πρακτικάσυνεδρίου: International CongressArt & Humanities Scientific Conference in Florence, The magic of the Renaissance, 26-27 Οκτωβρίου 2020, Φλωρεντία, Νοέμβριος 2020, σσ. 197-210.      
  3. «The mask in commedia dell’arte and ancient Greek comedy. A comparative and historical approach, with emphasis on the methodology of acting», Πρακτικάσυνεδρίου: International CongressArt & Humanities Scientific Conference in Florence, The magic of the Renaissance, 26-27 Οκτωβρίου 2020, Φλωρεντία, Νοέμβριος 2020, σσ. 81-90.    
  4. «Premessa. La drammaturgia greca contemporanea», Viaggio nel teatro greco contemporaneo, Edizioni ETPbooks, Roma-Atene 2019, σσ. 13-40.
  5. Elina Daraklitsa, «La musicalità nel teatro di poesia di Aghelos Terzakis», Teatro e Musica, ed. Alessio Ramerino, Edizioni Bulzoni, Roma 2015, σσ. 147-166.
  6. Elina Daraklitsa, «La ricezione di Pirandello in Grecia», Pirandello 150: un auteur en quête d’un personagge, Valentina Garavaglia-Paola Ranzini (editors), Éditions Universitaires d’Avignon, Avignon 2019, σσ. 195-203.
  7. «Το “χιουμοριστικό” θέατρο του Πιραντέλλο. Ο «Τσετσέ», μια διαδρομή από τη φιλοσοφία στο θέατρο», Πρακτικά Διεθνούς Ημερίδας Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών με θέμα: LuigiPirandello: η διαδρομή από τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία στο θέατρο, Αθήνα, 22-3-2016, σσ. 4-10.
  8. «Η πολιτική σκέψη του Jean Paul Sartre. Από τον Bariona ou le fils du tonnerre στον Nekrassov», Πρακτικά 5ου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Αθήνα 2014, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, επιμέλεια: Καίτη Διαμαντάκου-Αλεξία Αλτουβά, Αθήνα 2018, Β’ τόμος, σσ. 249-257.
  9. «Μορφές και μεταμορφώσεις στη δραματουργία του Carlo Gozzi. Οι παραμυθιακοί δρόμοι της ετεροτοπίας», Πρακτικά ΣΤ’ Θεατρολογικού Συνεδρίου, Ναύπλιο, 17-20 Μαΐου 2017, σσ. 213-225.
  10.  «Αναπαραστάσεις της ψυχικής φυλάκισης. Από τις Οδύσσειες της Arianne Mnouchine, στο 629 – Άνθρωποι σε κλουβί  του Mario Gelardi», Πρακτικά Θεατρολογικού Συνεδρίου με θέμα: Θέατρο και παραστατικές τέχνες τον 21ο αιώνα. Η αγωνία και ο αγώνας του επαναπροσδιορισμού. 1-3 Οκτωβρίου 2021, Εκδόσεις Ευρασία, Αθήνα 2022.
  11.  La fortuna di Aldo De Benedetti in Grecia», Rivista diLetteratura Comparata Italiana, Bizantina e Neoellenica 6/2022, Fabrizio Serra Editore, Pisa-Roma, Σεπτέμβριος 2022, pp. 67-81.
  12.  «Elements of Luigi Pirandello’s humor theory in Edward Albee’s Who’s Afraid of Virginia Woolf? and Tennessee Williams’ The Rose Tattoο», Παράβασις, ΕπιστημονικόΠεριοδικότουΤμήματοςΘεατρικώνΣπουδώντουΠανεπιστημίουΑθηνών, Τόμ. 19-20, 2021-2022.
  13.  «Στοιχεία δραματουργίας και επιτέλεσης στο αμερικανικό θέατρο ντοκουμέντο», Περιοδικό Παρνασσός, τόμος ΝΗ’, Εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα 2022, σσ. 179-194. ISSN 0048-301Χ.
  14.  «The Mask in Commedia dell’Arte and Ancient Greek Comedy. Towards a comparative approach, with emphasis on the methodology of acting», Mediterranean Chronicle, τχ. 10, 2020, σσ. 59-88.
  15.  «La corrente della Poesia Visiva in Italia e la sua presenza in Grecia», Periptero, 1-2, Μάρτιος 2018, σσ. 34-40.
  16.  «Lo spazio scenico e l’architettura teatrale nel Medioevo e Rinascimento italiano. La loro ricezione in Grecia», Periptero, 1-2, Απρίλιος 2018, σσ. 160-167.
  17.  «Η τέχνη της σκηνογραφίας στο ρεύμα του ιταλικού φουτουρισμού», Περί σύγχρονης Τέχνης. Διπλωματία του Θεάτρου και του Κινηματογράφου,Ελληνικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Διπλωματίας, τχ. 1ο, 20/9/2017, σσ. 1-6.
  18.  «Η σύγχρονη ιταλική τέχνη ως φορέας κοινωνικής αμφισβήτησης. Από το ρεύμα του φουτουρισμού μέχρι τηνpoesiaisiveκαι τηνartepovera», Ιστορία της Τέχνης. Περιοδική έκδοση για την ιστορία και τη θεωρία της τέχνης, τχ. 7, υπό δημοσίευση: Απρίλιος 2020.
  19.  «L’estetica del grottesco. Il teatro grottesco italiano in Grecia», Rivista diLetteratura Comparata Italiana, Bizantina e Neoellenica 1, Fabrizio Serra Editore, Pisa-Roma, Νοέμβριος 2017, σσ. 95-105.
  20.  «La ricezione dell’arte umoristica di Pirandello in Grecia», Periptero, τόμ. 3ος, σσ. 76-82. «La ricezione della drammaturgia di Giuseppe Giacosa presso il pubblico ellenico (1892-1944)», Itinera.Rivista di filosofia e di teoria delle arti, Università degli Studi di Milano.
  21.  «Η παραμυθιακή δραματουργία του Carlo Gozzi. «Η γέννηση και η τύχη της πριγκίπισσας Τουραντώ (18ος αιώνας-21ος αιώνας)», Παράβασις, Επιστημονικό Περιοδικό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, τόμος 14, 2017, σσ. 93-107. 
  22.  «Il risveglio dei sensi nel corpo dell’attore. Uno sguardo al teatro fisico della Grecia contemporanea», Itinera.Rivista di filosofia e di teoria delle arti, Università degli Studi di Milano, n. 13, Milano, 2017, σσ. 198-212.
  23.  «L’itinerario del “Re Cervo”. Dalla fiaba di Carlo Gozzi al libretto di Paolo Bosisio – un’approccio comparativo. Carlo Gozzi and the unique case of fairytale drama “Re Cervo”. From the Venetian theatres of the 18th century to the European ones of the 21st», ARTSResearch, The annals of ”Dunărea de Jos” of Galaţi, τχ. XXV, τόμ. 1ος, Ιανουάριος 2017, σσ. 34-40.
  24.  «Futuristic and grotesque digressions of visual arts. The presence of the Italian art in the modern and post-modern stage practice: aesthetics and visual perception», Storia dell’Arte 73, 2022.
  25.  «La drammaturgia americana», Itinera XXI, Rivista di filosofia e di teoria delle arti, Università degli Studi di Milano.
  26.  «La riflessione filosofica, poetica e drammaturgica di Nìkos Kazantzàkis», Itinera.Rivista di filosofia e di teoria delle arti, Università degli Studi di Milano, 2015, σσ. 97-119.
  27.  «Η Κύπρος του Gabriele D’Annunzio. Ιστορικά και λαογραφικά κυπριακά στοιχεία στη δραματουργία του», Παράβασις, Επιστημονικό Περιοδικό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, τόμος 13, 2016, σσ. 151-165. 
  28.  «Η δραματουργία του Γιάννη Σολδάτου», «Modernity and fiction in Yiannis Soldatos’ theatrical plays», The Greek Play Project, Athens 2014. 
  29.  Μελέτη στο έργο του Antonin  Artaud: «Το θεατρικό είδωλο του Antonin Artaud», Ελευθεροτυπία-Ιστορικά, Νοέμβριος 2005, σσ. 20-30.
  30.  Μελέτη στο έργο του Antonin Artaud: «Χρονολόγιο Αρτό», Ελευθεροτυπία-Ιστορικά, Νοέμβριος 2005, σσ. 1-19.
  31.  Η διασκευή των Τρωάδων του Ευριπίδη από τον Ζαν-Πωλ Σαρτρ, «Τρωάδες. Ζαν-Πωλ Σαρτρ», Εκδόσεις Κύφαντα, Αθήνα 2023.
  32.  Εισαγωγική μελέτη στην «Αισθητική του Χιούμορ» του LuigiPirandello, Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα 2005, ²2016. Νέα έκδοση: Πολύτροπον ²2016, σσ. 9-76.
  33.  Εισαγωγή στο έργο “Το πανήγυρι της πίστης. (La sagra del Signore della nave)” του Luigi Pirandello, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  34. Εισαγωγή στο μονόπρακτου “Στην έξοδο. (Alluscita)” του LuigiPirandello, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  35.  Εισαγωγή στο έργο “Το χρέος του γιατρού” του LuigiPirandello, το πέρασμα από τη νουβέλα στο θέατρο, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  36.  Εισαγωγή στο έργο “Τσετσέ. (Cecé)” του LuigiPirandello, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  37.  Εισαγωγή στο έργο “Barionaoulefilsdutonnerre” του JeanPaulSartre, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  38.  Εισαγωγή στο έργο Kean του Ζαν Πωλ Σαρτρ, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  39.  Εισαγωγή στο έργο “Nekrassov” του Ζαν Πωλ Σάρτρ, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2005, Άπαρσις 2018².
  40.  Εισαγωγή στο έργο «Ο Λάζαρος» του LuigiPirandello, υπό έκδοση. Εκδόσεις Κύφαντα, Αθήνα 2022.
  41.  Περί τεχνών και γραμμάτων. Οι στοχασμοί του GiacomoLeopardi, Εκδόσεις Printa, Αθήνα 2009.
  42.  Εισαγωγή στο «Κεκλεισμένων των θυρών» του JeanPaulSartre, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2009.
  43.  Εισαγωγή στο “Zibaldonedeipensieri” του GiacomoLeopardi, Εκδόσεις Printa2004.
  44.  Εισαγωγή στη «Νέα αποικία» του LuigiPirandello, Κύφαντα, Αθήνα 2022, υπό έκδοση.
  45.  Μελέτημα στο πρόγραμμα παράστασης. Ο Νεκρασώφ του Ζαν Πωλ Σαρτρ, Από Μηχανής Θέατρο, Παραστάθηκε κατά τη θεατρική περίοδο 2018-2019, εκδόσεις Άπαρσις, Αθήνα 2018, σσ. 7-24.
  46.  Ο “Cecé” του LuigiPirandello, Εκδόσεις Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών, Αθήνα 2016, σσ. 3-5.

 

Μετάφραση-Σημειώσεις-Επιστημονική Επιμέλεια βιβλίων, Επιστημονικών δοκιμίων (επιλογή)

  1. Πάολο Μποζίζιο: Ιστορία του Θεάτρου, τόμος Α, Εκδόσεις Πολύτροπον Αθήνα ³2018, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα ²2010.
  2. Λουίτζι Πιραντέλλο: Η αισθητική του χιούμορ, Μετάφραση-Εισαγωγική μελέτη-Επιμέλεια-Βιβλιογραφία-Παραστασιογραφία: Ελίνα Νταρακλίτσα, Πολύτροπον, Αθήνα 2005, νέα έκδοση: 2016.
  3. Λουίτζι Πιραντέλλο: Τέχνη κι επιστήμη, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα. Εκδόσεις Κύφαντα, υπό έκδοση.
  4. Giacomo Leopardi: Στοχασμοί, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια-Σημειώσεις: Ελίνα Νταρακλίτσα. Printa, Αθήνα 2009.

 

Μεταφράσεις Θεατρικών Έργων

  1. Ζαν Πωλ Σαρτρ: Τρωάδες, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα (υπό έκδοση), Εκδόσεις Κύφαντα, Αθήνα 2023. Παραστάθηκε κατά τη θεατρική περίοδο 2022-2023. 
  2. Ζαν Πωλ Σαρτρ: Νεκρασόφ, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2005, Άπαρσις, Αθήνα 2018. Παραστάθηκε κατά τη θεατρική περίοδο 2018-2019 στο Από Μηχανής Θέατρο της Αθήνας.
  3. Λουίτζι Πιραντέλλο: Το πανηγύρι της πίστης, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  4. Αγνώστου του 16ου αιώνα: LarappresentazionediSantaOliva, Μετάφραση: Ελίνα Νταρακλίτσα, στον τόμο:  Γ.Π. Πεφάνης, Το βασίλειο της Ευγένας, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2005.
  5. Λουίτζι Πιραντέλλο: Στην έξοδο, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  6. Λουίτζι Πιραντέλλο: Το χρέος του γιατρού, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  7. Λουίτζι Πιραντέλλο: Τσετσέ, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2008. Παραστάθηκε κατά τη θεατρική περίοδο 2016-2017 στο θέατρο Art63 και στο Ιταλικό Ινστιτούτου Αθηνών.
  8. Λουίτζι Πιραντέλλο: Η νέα αποικία, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα. Εκδόσεις Κύφαντα 2020.
  9. Λουίτζι Πιραντέλλο: Λάζαρος, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα. Εκδόσεις Κύφαντα 2019.
  10. Ζαν Πωλ Σαρτρ: Μπαριονά ή ο γιος της βροντής, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2008.
  11. Ζαν Πωλ Σαρτρ: Ο ηθοποιός Κιν, Εισαγωγική μελέτη-Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελίνα Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2008.

 

Επιμέλειες Συλλογικών Τόμων-Πρακτικών

  1. Επιμέλεια των Πρακτικών της ημερίδας με θέμα:  LuigiPirandello: η πορεία από τη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία στο θέατρο που έλαβε χώρα στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, την 22α Μαρτίου 2016, Ιταλικό Ινστιτούτο Αθηνών, 21/2/2017.
  2. Επιμέλεια των Πρακτικών της ημερίδας με θέμα:  Ο Καζαντζάκης και η Ιταλία  που έλαβε χώρα στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, την 12η Φεβρουαρίου 2016.  Ιταλικό Ινστιτούτο Αθηνών, 22/2/2017.

 

Επιμέλειες βιβλιογραφίας για το παιδικό θέατρο

  1. Επιστημονική επιμέλεια βιβλιογραφίας: Μαρία Γουλή, Η πριγκίπισσα  και το μπιζέλι. Ένα θεατρικό έργο για παιδιά βασισμένο στο ομότιτλο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, Σοκόλης 2017, σσ. 44-47.
  2. Επιστημονική επιμέλεια βιβλιογραφίας: Μαρία Γουλή, Όνειρα γλυκά, Σοκόλης 2017, σσ. 62-65.
  3. Επιστημονική επιμέλεια βιβλιογραφίας: Χρύσα Σπυλιώτη, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Ένα θεατρικό παραμύθι βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Σοκόλης 2017, σσ. 73-75.
  4. Επιστημονική επιμέλεια βιβλιογραφίας: Τηλέμαχος Τσάρδακας, Το κορίτσι που περιμένει ή πως φτιάχτηκε ο άσπρος πλανήτης της αγάπης, Σοκόλης 2017, σσ. 58-61.

 

Δημιουργική Γραφή

1. Ελίνα Νταρακλίτσα, λιμπρέτο: Arlecchino. Dramma giocoso per musica in tre atti, σε μουσική σύνθεση Κώστα Παπαζαφειρόπουλου. Πρόκειται για ένα λιμπρέτο, βασισμένο στο θεατρικό έργο Ο Αρλεκίνος υπηρέτης δυο αφεντάδων του Carlo Goldoni. 2019. Προγραμματισμένη παράσταση: 6/11/2023, Teatro Comunale di Bologna.

2.Ελίνα Νταρακλίτσα, θεατρικό έργο: Το τέλειο γεύμα. Μονόπρακτο.

3. Ελίνα Νταρακλίτσα, θεατρικό έργο: Cumulonimbus. Μονόπρακτο.

4. Ελίνα Νταρακλίτσα, κινηματογραφικό Σενάριο: Διασκευή    θεατρικού έργου σε σενάριο: Το τέλειο γεύμα, σκηνοθεσία Μάνος Τριανταφυλλάκης.

5.Ελίνα Νταρακλίτσα, κινηματογραφικό Σενάριο: Σαν το νερό, σκηνοθεσία: Μάνος Τριανταφυλλάκης, ημερομηνία 1ης προβολής, 6/7/2020. Απέσπασε το 1ο βραβείο καλύτερου σεναρίου στα παρακάτω διεθνή φεστιβάλ: 1.Roots of Europe International Film Festival 2021, 2. Radiance International Festival, 2021, 3. Retro Avant Garde Film Festival, Δεκέμβριος 2021, 4. Changing Face International Film Festival CFIFF, 2021, 5. Tokyo International Film Festival, 2022, 6. Stancturay Film Festibal 2021.

6.Ελίνα Νταρακλίτσα, κινηματογραφικό Σενάριο: Το κεράσι της λήθης. Σκηνοθεσία: Μάνος Τριανταφυλλάκης, 2021. Απέσπασε το 1ο βραβείο καλύτερου σεναρίου στο Διεθνές Φεστιβάλ, Festival Arkadia Studio Screen Rating Contest, Rimini. 

7.Ελίνα Νταρακλίτσα, στιχουργία: στίχοι για το τραγούδι Cecè, σε μουσική σύνθεση Γιώργη Χριστοδούλου. Το τραγούδι γράφτηκε για τις ανάγκες της παράστασης με τον ομώνυμο τίτλο που ανέβηκε στο θέατρο Art63, κατά τη θεατρική περίοδο 2016-2017. https://www.youtube.com/watch?v=SkuKmhyalKY&t=7s

8.Ελίνα Νταρακλίτσα, πεζογράφημα: Ρωμαία λήθη, Λογοτεχνικό περιοδικό «Χάρτης», τχ. 43, Ιούλιος 2022.

www.hartismag.gr/hartis-43/pyxides/mikri-klimaka-dimitris-leontzakos-elina-ntaraklitsa-panos-papapanaghiwtoi-gheorghia-triantafillidoi

 

Διοργάνωση Συνεδρίων-Ομιλίες

Διοργάνωση-Μέλος σε επιστημονικές επιτροπές διεθνών συνεδρίων (επιλογή)

1.Διοργάνωση-Μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Συνεδρίου: InternationalCongress:Pirandello 150. Un auteur en quête d’un personnage. Approches du métathéâtre pirandellien sur la scène contemporaine (Italie-Italie), Université d’Avignon, Αβινιόν, 14-15 Δεκεμβρίου 2017.

2. Διοργάνωση-Μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Συνεδρίου: InternationalCongress:Politichedelteatro. Attuali e future strategie transnazionali di formazione e incentivo alla fruizione teatrale, Università degli Studi di Milano, Milan 28-29 Νοέμβριος 2017.

3. Υπεύθυνη Διοργάνωσης-Συντονίστρια στην ημερίδα του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών, με θέμα:LuigiPirandello: η διαδρομή από τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία στο θέατρο, Αθήνα, Μάρτιος 2016.

 

 Συμμετοχή σε διεθνή συνέδρια (επιλογή)

  1. International Congress IXTH SWS Conference on Social Sciences (ISCSS 2022) Extended Sessions “Wen science meets art”. SWS Vienna Art Scientific Sessions. Θέμα ομιλίας: The symbolisms and dramaturgic notions in The Trojan Women under Jean Paul Sartre’s political and philosophical view, Βιέννη, 7-9 Δεκεμβρίου 2022.
  2. International CongressArt & Humanities Scientific Conference in Florence, The magic of the Renaissance, Θέμα ομιλίας:  Carlo Goldoni and Carlo Gozzi. The dramaturgy of the librettos, Auditorium Duomo. Centro Congressi al Duomo, 27 Οκτωβρίου 2020, Φλωρεντία. 
  3. International CongressArt & Humanities Scientific Conference in Florence, The magic of the Renaissance, Θέμα ομιλίας: The mask in commedia dell’arte and ancient Greek comedy. A comparative and historical approach, with emphasis on the methodology of acting, Auditorium Duomo. Centro Congressi al Duomo, 26 Οκτωβρίου 2020, Φλωρεντία.  
  4. International Congress:Italian focus 2019, Θέμα ομιλίας: ΔραματουργικοίτόποιστοέργοεπτάσύγχρονωνΕλλήνωνσυγγραφέων, Istituto Italiano di Cultura, Αθήνα 1-7 Οκτωβρίου 2019.
  5. International Congress:Contaminazioni e Ibridazioni fra Arte Antica e Moderna, Stage Grecia-Young Atelier Greece, Θέμα ομιλίας: Dal teatro greco antico a quello contemporaneo: un percorso mai interrotto, Liceo Classico Statale A Volta, Colle di Val d’Elsa, Αθήνα 14-16 Σεπτεμβρίου 2019.
  6. International Congress:Napoli Teatro Festival Italia. Θέμα ομιλίας: La drammaturgia greca contemporanea, Νάπολη 17-21 Ιουνίου 2019.
  7. International Congress:Politiche del teatro. Attuali e future strategie transnazionali di formazione e incentivo alla fruizione teatrale. Θέμα ομιλίας: Dall’arte teatrale della Scapigliatura milenese, all’arte come “pratica sociale” della Grecia contemporanea. La ricezione della drammaturgia di Giuseppe Giacosa nel pubblico ellenico (1892-1944), Università degli Studi di Milano, Μιλάνο, 28-29 Νοεμβρίου 2017.
  8. International Congress:Pirandello 150. Un auteur en quête d’un personnage. Approches du métathéâtre pirandellien sur la scène contemporaine (Italie-Italie), Θέμα ομιλίας: La ricezione dell’arte umoristica di Pirandello in Grecia, Université d’Avignon, Αβινιόν, 14-15 Δεκεμβρίου 2017.
  9. International Congress:The sensorial Theatre – Visual and acoustic emotions as the way of feeling Opera. Θέμα ομιλίας: Il libretto “Re Cervo” di Paolo Bosisio. Διοργάνωση:Dunarea de Jos University, Galati, Romania, 23–25 Οκτωβρίου, 2016.
  10. International Congress :Théories, esthétiques, dramaturgies. Le théâtre et les cinq sens. Διοργάνωση : Université d’Avignon (Italie), Université de Milan (Italie) et l’Université de Galati (Roumanie). Θέμα ομιλίας: Il risveglio dei sensi nel corpo dell’attore. Uno sguardo al teatro fisico della Grecia contemporanea. Παρίσι. Ιούνιος 2016.
  11. Συμμετοχή στη Διεθνή ημερίδα του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών με θέμα ομιλίας: Το «χιουμοριστικό θέατρο» του Πιραντέλλο. Ο «Τσετσέ», μια διαδρομή από τη φιλοσοφία στο θέατρο», Αθήνα. Μάρτιος2016.
  12. International Congress:L’arte e la musica novecentesca, με θέμα ομιλίας: La scena come spazio sensibile musicale: il primo Novecento, Università Ca’Foscari. Βενετία, 10 Ιουλίου 2013.

 

Συμμετοχή σε θεατρολογικά συνέδρια (επιλογή)

  1. Θεατρολογικό συνέδριο. Θέατρο και παραστατικές τέχνες τον 21ο αιώνα. Η αγωνία και ο αγώνας του επαναπροσδιορισμού. Θέμα ομιλίας:  Αναπαραστάσεις της ψυχικής φυλάκισης. Από τις Οδύσσειες της ArianneMnouchine, στο 629 – Άνθρωποι σε κλουβί  του MarioGelardi, 1-3 Οκτωβρίου  2021, Αθήνα.
  2. ΣΤ’ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο: Θέατρο και Ετερότητα: Θεωρία, Δραματουργία και Θεατρική Πράξη. Διοργάνωση: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών. Θέμα ομιλίας: Μορφές και μεταμορφώσεις στη δραματουργία του CarloGozzi. Οι παραμυθιακοί δρόμοι της ετεροτοπίας, Ναύπλιο. 17-20 Μαΐου 2017, σσ. 213-225.
  3. Ε’ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο: Θέατρο και Δημοκρατία. Θέμα ομιλίας: Η πολιτική σκέψη του Ζαν Πωλ Σαρτρ, από τον Μπαριονά ή τον γιο της Βροντής στον Νεκρασώφ, Διοργάνωση:Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα, Νοέμβριος 2014.
  4. Διάλεξη με θέμα την έκδοση της Ιστορίας του Θεάτρου από τις Εκδόσεις Αιγόκερως, με θέμα: Η ανάγκη ύπαρξης ενός εγχειριδίου Ιστορίας Θεάτρου που να αναπληρώνει τα κενά στην παγκόσμια ιστορία του θεάτρου. Αθήνα, Μάρτιος 2008.