Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών

ΑΛΤΟΥΒΑ ΑΛΕΞΙΑ

Επίκουρη Καθηγήτρια

Θεατρολογία – Ιστορία του Νεοελληνικού Θεάτρου με έμφαση στην Υποκριτική

(19ος – 20ός αιώνας)

9ος όροφος, γραφείο 916
Τηλέφωνο: 210 727 7661
E-mail: alexaltou[at]theatre.uoa[dot]gr
Ώρες γραφείου: μετά από επικοινωνία μέσω e-mail

https://uoa.academia.edu/AlexiaAltouva

 

 

Απόφοιτος της Σχολής Μοναχών Ουρσουλινών (1992), πραγματοποίησε τις σπουδές της στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ολοκληρώνοντας τον προπτυχιακό κύκλο σπουδών ως υπότροφος του κληροδοτήματος Παπαδάκη (1997), ενώ στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών της μαθήτευσε μεταξύ άλλων κοντά σε διεθνούς φήμης ακαδημαϊκούς επιστήμονες, όπως οι Antony Molho, Egert Pölhmann, Alfred Vincent, Άννα Ταμπάκη, Νάσος Βαγενάς και Oliver Taplin (2001).

Το 2008 έλαβε από το ίδιο Τμήμα τον τίτλο του Διδάκτορα με Άριστα παμψηφεί. Η διατριβή της με τίτλο: «Το φαινόμενο του γυναικείου βεντετισμού τον 19ο αιώνα στην Ελλάδα» και με επιβλέποντες τον αείμνηστο Ακαδημαϊκό Σπύρο Α. Ευαγγελάτο, τον Επίτιμο Καθηγητή του Ε.Κ.Π.Α. Βάλτερ Πούχνερ και τη νυν Πρόεδρο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Καθηγήτρια Χρυσοθέμιδα Σταματοπούλου-Βασιλάκου, χρηματοδοτήθηκε από το Ερευνητικό Πρόγραμμα Υποτροφιών Ηράκλειτος και κυκλοφόρησε στη συνέχεια από τις εκδόσεις Ηρόδοτος (2014).

Από το 2012 υπηρετεί στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών ως μέλος Δ.Ε.Π., αρχικά στη βαθμίδα του Λέκτορα όπου εκλέχτηκε, και από το 2017 μέχρι σήμερα στη βαθμίδα του Επίκουρου, διδάσκοντας στον προπτυχιακό και μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών. Έχει επίσης διδάξει στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλώς Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (2008-2009). Πρόσφατα ανέλαβε μετά από εκλογή τη διεύθυνση του νεοσύστατου Εργαστηρίου Έρευνας και Τεκμηρίωσης του Νεοελληνικού Θεάτρου. Είναι επίσης επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος Πρακτικής Άσκησης.

Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα ως μέλος ερευνητικής ομάδας και επιστημονική συνεργάτις. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα πεδία της Ιστορίας του Νεοελληνικού Θεάτρου στον 19ο και 20ό αι., της Ιστορίας και Θεωρίας της Υποκριτικής και της Ιστορίας Ευρωπαϊκού Θεάτρου και Δράματος. Έχει επιμεληθεί τόμους με πρακτικά συνεδρίων. Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις της σε επιστημονικές ημερίδες και διεθνή συνέδρια, που οργάνωσαν κορυφαίοι ευρωπαϊκοί κι επιστημονικοί φορείς, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε Παρίσι, Μιλάνο, Λουντ, Βαρσοβία, κ.α. Άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε πρακτικά συνεδρίων, επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους στην ελληνική, αγγλική και γαλλική γλώσσα.

 

Αυτοτελείς Εκδόσεις

  • Το φαινόμενο του γυναικείου βεντετισμού στην Ελλάδα τον 19ο αιώνα, Αθήνα: Ηρόδοτος, 2014. 680 σελ.        

 

Επιστημονική Επιμέλεια Εκδόσεων 

  1. Πρακτικά επετειακού συνεδρίου για τα 20 χρόνια προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών: Πηγές της έρευνας στη σύγχρονη ελληνική θεατρολογία, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Αθήνα 2021. 736 σελ.
  2. (με την Άννα Ταμπάκη),Ο σκηνοθέτης, ο ηθοποιός Λευτέρης Βογιατζής. Μελέτες και μαρτυρίες για το έργο του, Κάπα Εκδοτική, Αθήνα 2020. 381 σελ.
  3. (με την Καίτη Διαμαντάκου),Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Θέατρο και Δημοκρατία, Με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, αφιερωμένο στον Βάλτερ Πούχνερ. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών,Αθήνα 2018. Α΄ τόμος, 860 σελ. και Β΄ τόμος, 832 σελ.
  4. (με τη Μαρία Σεχοπούλου),Παγκόσμιο θέατρο: Πράξη – Δραματουργία – Θεωρία. Επιστημονική Συνάντηση αφιερωμένη στα 300 χρόνια από τη γέννηση του DenisDiderot, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών,Αθήνα 2017. 718 σελ.
  5. (με την Άννα Ταμπάκη),Μετάφραση και περιοδικός τύπος στον 19ο αιώνα. Πρακτικά, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών,Αθήνα 2016. 224 σελ.

 

Ηλεκτρονικό Σύγραμμα

  • (με τις Άννα Ταμπάκη – Μαρία Σπυριδοπούλου), Ιστορία και Δραματολογία του Ευρωπαϊκού θεάτρου. Από την Αναγέννηση στον 18ο αιώνα, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα, Αθήνα 2015. 402 σελ.

 

Πρόσφατα Δημοσιεύματα Και Ανακοινώσεις

  1. «Το προσωπικό αρχείο του Γεωργίου Μπούρλου (1899-1974): Οι πηγές», στο Αλεξία Αλτουβά (επιμ.), Πρακτικά επετειακού συνεδρίου για τα 20 χρόνια προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών: Πηγές της έρευνας στη σύγχρονη ελληνική θεατρολογία,Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Αθήνα 2021, σσ. 233-244.
  2. «Παραστάσεις απαγγελίας Ομηρικού έπους και απήχηση στον πνευματικό κόσμο της Ευρώπης στις παραμονές του Β ́ Παγκοσμίου Πολέμου (1938-1939)», στο Βασίλειος Σαμπατακάκης (επιμ.), Πρακτικά Στ΄ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών (Λουντ, 4-7 Οκτωβρίου 2018): Ο ελληνικός κόσμος σε περιόδους κρίσης και ανάκαμψης, τόμ. Ε΄, ΕΕΝΣ, Αθήνα 2020, σσ. 373-391.
  3. «Μαθήματα υποκριτικής μέσω του περιοδικού Τύπου του Μεσοπολέμου», ανακοίνωση στο Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα: «Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα», που διοργάνωσε το Τ.Θ.Σ. – Ε.Κ.Π.Α. (Κεντρικό Κτήριο Πανεπιστημίου Αθηνών, Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης», 17-19 Ιανουαρίου 2019).
  4. «Απόψεις σχετικά με την Υποκριτική Τέχνη στο Ελληνικό Θέατρο του 19ου αιώνα (1870-1899)», Φιλολογικό Περιοδικό Παρνασσός, τόμ. ΝΕ΄ [(2013-2014) 2018], σσ. 7-29.
  5. «Το Αμφι-Θέατρο ως πυρήνας υποδοχής, διαμόρφωσης κι ανάδειξης νέων ηθοποιών», στο Γωγώ Βαρζελιώτη – Πλάτων Μαυρομούστακος (επιμ.), Σκηνή και ΑμφιΘέατρο – Αφιέρωμα στον Σπύρο Α. Ευαγγελάτο. Πρακτικά Συνεδρίου (Αθήνα, 7-9 Μαρτίου 2016), Αθήνα 2018, σσ. 305-314.
  6. «Εταιρικοί θίασοι: Ένας δημοκρατικός θεατρικός θεσμός στα χρόνια της Μεταπολίτευσης», στο Αλεξία Αλτουβά – Καίτη Διαμαντάκου (επιμ.), Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Θέατρο και Δημοκρατία, με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, αφιερωμένου στον Βάλτερ Πούχνερ (Κεντρικό Κτήριο Πανεπιστημίου Αθηνών, 5-8 Νοεμβρίου 2014), Αθήνα 2018, Α΄ τόμος, σσ. 91-104.
  7. «Ο ηθοποιός ως ραψωδός: το εγχείρημα του Γεωργίου Μπούρλου να φέρει στο επίκεντρο της δραματικής τέχνης το Ομηρικό έπος», ανακοίνωση στο ΣΤ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο με θέμα «Θέατρο και ετερότητα: θεωρία, δραματουργία, θεατρική πρακτική», που διοργάνωσε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Ναύπλιο, 17-20 Μαΐου 2017). 
  8. «A conflict over bipartionalism in both the theatrical and the political stage of Greece in 19th c.», ανακοίνωση στο 6th International Conference of the European Society for Periodical Research (ESPRit) με θέμα “Conflict in the Periodical Press” (IULM, Μιλάνο, 28-30 Ιουνίου 2017).
  9. «Γυναικείες μορφές στο δραματουργικό έργο του Τσέχωφ και ερμηνευτικές προσεγγίσεις στην ελληνική σκηνή», ανακοίνωση στην Επιστημονική Ημερίδα που διοργάνωσαν τα Τμήματα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών και Θεατρικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. με θέμα «Ο Άντον Πάβλοβιτς Τσέχωφ και εμείς» (Αθήνα, Aula Φιλοσοφικής Σχολής, 1η Μαρτίου 2017).
  10. «Staging romantic characters in Greek theatre of the 19th century», ανακοίνωση στο Διεθνές Συνέδριο με θέμα “Romanticism: A point of Contention, Past and Present” που διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας (The Faculty of “Artes Liberales” and Faculty of Polish Studies) σε συνεργασία με την Πολωνική Εταιρεία για την μελέτη του Ευρωπαϊκού Ρομαντισμού (Polish Society for the Study of European Romanticism) (Βαρσοβία, 10-11 Οκτωβρίου 2017).
  11. «Διονύσιος Ταβουλάρης και Ευαγγελία Παρασκευοπούλου: τακτικές βεντετισμού από δύο επτανήσιους πρωταγωνιστές του 19ου αιώνα», στον τόμο: Δημήτρης Κονιδάρης (επιμ.), Ι΄ Διεθνές Πανιόνιο Συνέδριο (Κέρκυρα, 30 Απριλίου - 4 Μαΐου 2014). Τα πρακτικά: ΙV. Φιλοσοφία - Αρχαιολογία - Αρχαιογνωσία - Αρχιτεκτονική - Θέατρο, Κέρκυρα 2017 [Κερκυραϊκά Χρονικά, περ. Β΄, τόμ. ΙΑ΄ (2017)], σσ. 723-734.