Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών

ΤΣΙΝΤΖΙΛΩΝΗ ΣΤΕΡΙΑΝΗ

Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών (επί θητεία)

Γνωστικό Αντικείμενο: «Χορός: Ιστορία - Θεωρία - Πράξη»

9ος όροφος, γραφείο 912
Τηλέφωνο: 210 727 7890
Email: tsintzi[at]theatre.uoa[dot]gr
Ώρες γραφείου: Τετάρτη 12.30 μμ -14.30 μμ 


Σελίδα στο academia.edu:  https://en-uoa-gr.academia.edu/SterianiTsintziloni

 

 

Απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης και κάτοχος πτυχίου από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε) του Πανεπιστημίου Κρήτης, προχώρησε στην απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών «MA in Dance Studies» από το Πανεπιστήμιο του Surrey (UK) με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση. To 2013 αναγορεύτηκε διδάκτωρ του Τμήματος Χορού του Πανεπιστημίου Roehampton (UK) με τη διατριβή: «Modernising contemporary dance and Greece in the mid-1990s: three case studies from SineQuaNon, Oktana dancetheatre and Edafos Company».

Έχει διδάξει στο προπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πατρών και το ΕΚΠΑ, καθώς και στην Επαγγελματική Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Διδάσκει επίσης στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών «Παραστατικές Τέχνες» του ΕΑΠ και «Αθλητικός Τουρισμός, Οργάνωση Δρώμενων, Χορός» του  Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης. Από το ακαδημαϊκό έτος 2023-24 υπηρετεί στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, στη βαθμίδα της Επίκουρης Καθηγήτριας με αντικείμενο: Χορός:  Ιστορία, Θεωρία, Πράξη. Έχει συμμετάσχει σε Επιστημονικές και Οργανωτικές Επιτροπές Συνεδρίων και Ημερίδων του Τμήματος, ενώ έχει αναλάβει την επιμέλεια του θεματικού αφιερώματος για τη «Δραματουργία του χορού στον 21ο αιώνα» στο ακαδημαϊκό περιοδικό Παράβασις (τεύχος 21).

Συμμετέχει ως κύρια ερευνήτρια στο διαθεματικό και συνεργατικό ερευνητικό έργο «Θυμέλη»: Ένα Δυναμικό Πολυμεσικό Λεξικό Ανοικτής Πρόσβασης για τις Παραστατικές Τέχνες (ΕΛΙΔΕΚ, Φορέας Υλοποίησης: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Επιστημ. Υπεύθυνη: Έλενα Παπαλεξίου). Ως μέλος ερευνητικής ομάδας και επιστημονική συνεργάτις έχει συμμετάσχει σε ακαδημαϊκά ερευνητικά προγράμματα αλλά και σε προγράμματα καλλιτεχνικής έρευνας. Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις σε επιστημονικά συμπόσια, ημερίδες και συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το ερευνητικό, διδακτικό και συγγραφικό της έργο εστιάζεται κυρίως στην ιστορία του θεατρικού χορού στην Ελλάδα (20ος-21ος αιώνας), σε ζητήματα αρχείου και μνήμης στο χορό, στη σύζευξη θεωρίας και πράξης και στις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές.

Ως θεωρητικός του χορού υπήρξε επιμελήτρια χορού του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (2016-2019), προσκεκλημένη συν-επιμελήτρια του Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση (2021) και συνεργάτης προγραμματισμού και έρευνας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (1998-2015). Ήταν μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης Χορού στο  Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ARTWORKS (2021), και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Επιχορηγήσεων για το Χορό του Υπουργείου Πολιτισμού (2022-2024).

Το 2020-2021 τιμήθηκε με Υποτροφία από το Πρόγραμμα Επισκεπτών Καλλιτεχνών του Harvard University Center for Hellenic Studies (CHS Washington). Ήταν επίσης υποψήφια για το Βραβείο Αποφοίτων Βρετανικών Πανεπιστήμιων του British Council (2024), στην κατηγορία «Πολιτισμός-Καινοτομία».

Έχει συνεργαστεί ως δραματουργός με καλλιτέχνες του χορού (Ανδρονίκη Μαραθάκη, Αλέξανδρος Σταυρόπουλος κ.α) τα έργα των οποίων έχουν παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών, τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και έχει προσκληθεί ως μέντορας νέων χορογράφων από την U(R)TOPIAS Ακαδημία Χορογραφίας (Ομάδα Σύχρονου Χορού Αερίτες και Eleusis 2023), και από το πρόγραμμα OnassisAir. Ως εμπειρογνώμων του χορού έχει συνεργαστεί με φορείς και δίκτυα: Κέντρο Μελέτης Χορού «Ι. & Ρ. Ντάνκαν», Dance Days Chania, European Dancehouses Network (EDN), New Italian Dance Platform (NID), One Dance Festival (Plovdiv, Βουλγαρία) κ.α.

Η μονογραφία της Κάτω από τη σκιά του Παρθενώνα. Ο χορός στο Φεστιβάλ Αθηνών του Ψυχρού Πολέμου (1955-1966) εκδόθηκε από την Κάπα Εκδοτική (2022) και ήταν υποψήφια για τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία 2023 στην κατηγορία των δοκιμίων. Ως επιστημονική επιμελήτρια έχει συμβάλλει στην έκδοση της πρώτης  συλλογής μεταφρασμένων στα Ελληνικά κειμένων για τη θεωρία του χορού Σώματα Παρόντα. Μια εισαγωγή στη θεωρία του χορού (2024, University Studio Press) που εκδόθηκε με την οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, καθώς και του εγχειριδίου Χορός και Κίνηση στη σύγχρονη εκπαίδευση των ηθοποιών (2023), που εκδόθηκε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΣΠΑ 2014-2020). Κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε εθνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους, πρακτικά συνεδρίων και λεξικά.

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ (επιλογή)

 

Μονογραφία

Τσιντζιλώνη, Στεριανή (2022) Υπό τη σκιά της Ακρόπολης. Χορός στο Φεστιβάλ Αθηνών στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου (1955-1966). Αθήνα: Κάππα Εκδοτική

 

Επιστημονικές επιμέλειες

  1. Μέγα, Μέντη (επιμ. και μετάφραση) (2024), Σώματα παρόντα. Μια εισαγωγή στη θεωρία του χορού, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, σ. 380
  2. Tsintziloni Steriani & Margareta Sörenson (Guest editors) Special issue: Dance Between Now-ness and Future,Critical Stages/Scènes critiques- The IATC journal, Ιούνιος 2024, issue 29, https://www.critical-stages.org/29/
  3. Τσιντζιλώνη, Σ. (επιμ.) (2023) Χορός και κίνηση στη σύγχρονη εκπαίδευση των ηθοποιών, Αθήνα: Έκδοση του Εθνικού Θεάτρου, σ. 185

 

Κεφάλαια σε βιβλία, συλλογικούς τόμους και καταλόγους

  1. Τσιντζιλώνη, Σ. «Αρχείο και χορός: Δημιουργώντας αναμνήσεις» στο Χρήστος Παπακώστας & Ν. Πουλάκης (επιμ.) Βίος & Χορογραφία: αφιερωματικός τόμος στη  Ρένα Λουτζάκη, Αθήνα: Δίσιγμα (υπό έκδοση)
  2. Τσιντζιλώνη, Σ «Η άνθηση του σύγχρονου χορού τη δεκαετία του 1990: σενάρια θεσμικής κατοχύρωσης», στο Αλτουβά Αλεξία & Λακίδου, Ίλια (επιμ.) Ελληνικό θέατρο, 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση (1974-2024), Εργαστήριο Έρευνας και Τεκμηρίωσης του Νεοελληνικού Θεάτρου (ΕΕΤΝΘ) (υπό έκδοση)
  3. Τσιντζιλώνη Στεριανή & Παναγιωτάρα Μπετίνα (2021) «Χορευτικά σώματα και θραύσματα ιστορίας: το κενοτάφιο της χορογραφίας», στο Μαράτος, Ανδρέας (επιμ)  «1821-2021. Μνήμες τεχνών – θραύσματα ιστορίας», Αθήνα: εκδόσεις Νήσος / Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς, σ. 461-472
  4. Tsintziloni, S. (2021) «Dimitris Papaioannou», in Jo Butterworth (ed) Fifty Contemporary Choreographers (3rd edition), Forward by Deborah Jowitt, London & New York: Routledge, σ. 200-206
  5. Tsintziloni, S. (2019)«Towards a new methodology for studying the history of Greek theatre dance», in Savrami, Katia (eds) Dancing Dialogues. A collection of articles from Choros International Dance Journal (2012-2018), Athens: Dian Publishers, pp. 213-230
  6. «‘Πουθενά’ του Δημ. Παπαϊωάννου» στο  Χριστόπουλος, Δ. & Πετσίνη, Π. (επιμ.) ΛεξικόΛογοκρισίαςστηνΕλλάδα. Αθήνα: Καστανιώτης, 2018, σ. 467-469 

 

Άρθρα σε περιοδικά

 

  1. Tsintziloni, S. (2015) «National Heterotopia, Nature and Dance: performing outdoor in interwar Greece», Parabasis, vol 13/1, 39-52 http://www.theatre.uoa.gr/ereyna/ekdoseis/parabasis/parabasis-online.html
  2. Tsintziloni, S. (2015) «Koula Pratsika and her dance school: Embracing gender, class and the nation in the formative years of contemporary dance education in Greece», Research in Dance Education, 16 (3) https://doi.org/10.1080/14647893.2015.1036017 
  3. «A shifting landscape: contemporary Greek dance and conditions of crisis», Journal of Greek Media and Culture, vol. 1, no 1, 2015, σ. 29-45
    oi: 10.1386/jgmc.1.1.29_1