Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών

ΤΣΙΝΤΖΙΛΩΝΗ ΣΤΕΡΙΑΝΗ

Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γνωστικό Αντικείμενο: «Χορός: Ιστορία - Θεωρία - Πράξη»

9ος όροφος, γραφείο 912
Τηλέφωνο: 210 727 7928
Email: tsintzi[at]theatre.uoa[dot]gr
Ώρες γραφείου: Τρίτη 10.00-12.00 (κατόπιν συνεννόησης μέσω email)
Σελίδα στο academia.edu:  https://en-uoa-gr.academia.edu/SterianiTsintziloni

 

 

Η Στεριανή Τσιντζιλώνη είναι επίκουρη καθηγήτρια χορού, επί θητεία, στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, επιμελήτρια χορού (curator) και δραματουργός. Αριστούχος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης και απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης, κάτοχος μεταπτυχιακού  διπλώματος MA in Dance Studies, University of Surrey. Έλαβε το διδακτορικό της τίτλο από το Τμήμα Χορού του Πανεπιστημίου Roehampton με θέμα  διδακτορικής διατριβής: Modernising Contemporary Dance and Greece in the mid-1990s: Three case studies from SineQuaNon, Oktana Dancetheatre and Edafos Company (2012). 

Έχει διδάξει στο Προπτυχιακό και στο Μεταπτυχιακό Τμήμα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών (ΕΚΠΑ) και επιπλέον στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών  του Πανεπιστημίου Πατρών, στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και στην Επαγγελματική Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σχολής. Είναι μέλος ΣΕΠ του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Παραστατικές Τέχνες» και Συντονίστρια-Καθηγήτρια του μαθήματος «Η Τέχνη του Χορού: Θεωρία, Ιστορία και Παράσταση».

Για το 2020-2021 ήταν υπότροφος του προγράμματος Επισκεπτών Καλλιτεχνών στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ (Ουάσιγκτον). Συμμετείχε ως ερευνήτρια στο ερευνητικό project: «Dancing National Ideologies:The Athens Festival in the Cold War» που υλοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Roehampton με επιστημονική υπεύθυνη τη Dr Stacey Prickett, με χρηματοδότηση από το  British Academy (Leverhulme Small Research Grants).

Υπήρξε Καλλιτεχνική Σύμβουλος για το Χορό στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου (2016 2019) και Συνεργάτης Έρευνας και Προγραμματισμού στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (1998-2015). Το 2020-2021 υπήρξε συν-επιμελήτρια του 8ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση & μέλος της επιτροπής για το χορό  του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Αrtworks  Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Έχει συνεργαστεί  με καλλιτεχνικά ευρωπαϊκά δίκτυα όπως το European Dancehouse Network (EDN), το [DNA] Departures & Arrivals, και φορείς όπως το Κέντρο Μελέτης Χορού Ι. Ντάνκαν. Υπήρξε μέλος της Διεθνούς Επιτροπής Επιλογής χορογραφικών έργων για την εθνική Ιταλική Πλατφόρμα Χορού (NID Platform 2019), μέλος της Επιτροπής Επιχορηγήσεων Χορού του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου & Χορού (Ε.Κ.Ε.Θ.Ε.Χ, 2008-2010), συνιδρύτρια και μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του διαδικτυακού Manifesto Lexicon του διεθνούς οργανισμού Performance Studies International (2011-2016), και μέλος του τομέα Χορού του Προγράμματος «Μελίνα» (Υπουργείο Παιδείας. Υπουργείο Πολιτισμού & Γ.Γ. Εκπαίδευσης Ενηλίκων). Ως ανεξάρτητη επιμελήτρια και θεωρητικός του χορού έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Γιάννης Μανταφούνης, Ανδρονίκη Μαραθάκη, Μαριέλα Νέστορα, Σοφία Μαυραγάνη κ.α Είναι Αντιπρόεδρος της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Επιχορηγήσεων Χορού του ΥΠΠΟΑ (2022-2023).

Το ενδιαφέρον της καλλιτεχνικά και επιστημονικά εστιάζεται στο σώμα, την ιστορία, τη μνήμη και τις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές, με ιδιαίτερη έμφαση στη μορφή της διάλεξης-παράστασης, την έννοια του αρχείου και του σώματος, τον αυτοσχεδιασμό και τις συνεργατικές και εκπαιδευτικές πρακτικές.

 

Δημοσιεύσεις

Υπό τη σκιά της Ακρόπολης. Χορός στο Φεστιβάλ Αθηνών στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου (1955-1966). Αθήνα: Κάππα Εκδοτική, 2022 (μονογραφία)

 

Κεφάλαια σε βιβλία, συλλογικούς τόμους και καταλόγους

«Χορευτικά σώματα και θραύσματα ιστορίας: το κενοτάφιο της χορογραφίας», στο Μαράτος, Ανδρέας (επιμ)  «1821-2021. Μνήμες τεχνών – θραύσματα ιστορίας», Αθήνα: εκδόσεις Νήσος / Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς, 2021, σ. 461-472

A Choreographic Methodology by Ioannis Mandafounis.  Geneva: Cie Ioannis Mandafounis, 2023

«Dimitris Papaioannou», in Jo Butterworth (ed) Fifty Contemporary Choreographers (3rd edition), Forward by Deborah Jowitt, London & New York: Routledge, 2021, σ. 200-206

«Towards a new methodology for studying the history of Greek theatre dance», in Savrami, Katia (eds) Dancing Dialogues. A collection of articles from Choros International Dance Journal (2012-2018), Athens: Dian Publishers, 2019,σ. 213-230

«‘Πουθενά’ του Δημ. Παπαϊωάννου» στο  Χριστόπουλος, Δ. & Πετσίνη, Π. (επιμ.) Λεξικό Λογοκρισίας στην Ελλάδα. Αθήνα: Καστανιώτης, 2018, σ. 467-469 

A Close Look At The Relevance of Dance: 25 Examples and practices. Έκδοση: European Dancehouse Network, 2016. Ηλεκτρονική και έντυπη μορφή. https://issuu.com/europeandancehousenetwork/docs/edn_catalogue_of_best_practices-baj

 

Άρθρα

«Χορός, Φεστιβάλ Αθηνών και Πολιτιστικός Ψυχρός Πόλεμος (1955-1966)», Σύγχρονα Θέματα, τεύχος 145-146, 2019, σ. 34-44

«Η μνήμη και το αρχείο επί σκηνής», Κριτική και Τέχνη, Χάρις Επιμελεια: Κανελλοπούλου, Διεθνής Ένωση Κριτικών Τέχνης, Ελληνικό Τμήμα, vol. 6, 2015, 215-223

«National Heterotopia, Nature and Dance: performing outdoor in interwar Greece», Parabasis, vol 13/1, 2015,  σ. 39-52 http://www.theatre.uoa.gr/ereyna/ekdoseis/parabasis/parabasis-online.html

«Koula Pratsika and her dance school: Embracing gender, class and the nation in the formative years of contemporary dance education in Greece», Research in Dance Education, 16 (3), 2015, σ. 276-290 https://doi.org/10.1080/14647893.2015.1036017

«A shifting landscape: contemporary Greek dance and conditions of crisis», Journal of Greek Media and Culture, vol. 1, no 1, 2015, σ. 29-45
oi: 10.1386/jgmc.1.1.29_1

 «Προς μια νέα μεθοδολογία για τη μελέτη της ιστορίας του Ελληνικού θεατρικού χορού », ChorosInternationalDanceJournal, 3 (Spring 2014), (2014), σ. 26–39 https://app.box.com/s/00ry15dnhghtr1u4mnje

 

Πρακτικά συνεδρίων

«Χορογραφικές συνεργασίες στο έργο του Σπύρου Ευαγγελάτου», στο Έρευνα-Σύνθεση-Ερμηνεία. Προσεγγίζοντας το θέατρο του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου. Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, ΕΚΠΑ, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εργαστήριο «Θέατρο, Φιλοσοφία, Εκπαίδευση», 2023, σ. 573-586

«Παιδαγωγική του Χορού, Καλλιτεχνικές Πρακτικές και Σύγχρονη Παιδαγωγική- μια επαναπροσέγγιση» στο Σούλης, Σπυρίδων-Γεώργιος & Μαρία Λιακοπούλου (επιμ.) Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα. Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί. Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου (B Τόμος), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εκδόσεις Gutenberg, 2023, σ. 1409-1417 https://conf2022.ptde.uoi.gr/wp-content/uploads/2023/03/Tomos_B_2_3.pdf

«Ασκήσεις Φαντασιακού: χορός, χορογραφία και ελληνική εκπαίδευση», Oι Τέχνες στο ελληνικό σχολείο: παρόν και μέλλον, Πρακτικά  Επιστημονικού Συνεδρίου (11-13/10/2018), ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, ΑΣΚΤ, ΙΕΠ, (υπό έκδοση) Διαθέσιμη ως διαδικτυακή διάλεξη στο: https://www.blod.gr/lectures/askiseis-fantasiakou-horos-horografia-kai-elliniki-ekpaideysi/

Τσιντζιλώνη, Σ. και Κονδυλάκη, Δ. «Δραματουργίες του πραγματικού στο θέατρο και στο χορό», στο Βελιώτη-Γεωργοπούλου Μαρία, Ιωάννα Καραμάνου (επιμ.) Θέατρο και Ετερότητα. Θeωρία, Δραματουργία και Θεατρική Πρακτική. Πρακτικά 6ο Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τόμος Α΄, 2021, σ. 195-209

«Οι πολιτιστικές δραστηριότητες των Ελλήνων πολιτικών προσφύγων στις χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ – η περίπτωση της Οράντεα Ρουμανίας», στο Καράογλου Τώνια & Νικήτας Αλιφέρης (επιμ) Μετανάστες και Πρόσφυγες στη Σύγχρονη Δραματουργία και τη Σκηνική Πράξη. Πρακτικά του Β΄ Θεατρολογικού Συνεδρίου, Αθήνα: Εκδόσεις Ευρασία ,Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων, 2021, σ. 293-302

«Σημειολογικά σώματα, ψυχροπολεμικοί χορευτές: μια επαναπροσέγγιση του θεατρικού χορού στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1950», Πρακτικά Ε΄Πανελληνίου Θεατρολογικού Συνεδρίου «Θέατρο και Δημοκρατία»(5-8/11/2014), Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2018, σ. 675-681
http://www.theatre.uoa.gr/proboli-anakoinwshs/ekdosh-praktikon-e-panellinioy-8eatrologikoy-synedrioy-8eatro-kai-dhmokratia-afierwmenoy-ston-balter-poyxner.html

Tsintziloni, S. & Prickett, S. «Dancing National Ideologies: The Athens Festival in the Cold War», Proceedings of the International Conference Cut & Paste: Dance Advocacy in the Age of Austerity, Society of Dance History Scholars (SDHS) & Congress on Research in Dance (CORD). Cambridge University Press, 2016, σ. 306-314

«Χορός & Γνώση: Κοινωνικές, πολιτισμικές & εκπαιδευτικές διαστάσεις», Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Τέχνη & Εκπαίδευση: Διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις στο σχολείο του 21ου αιώνα, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, 2016http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tehnes/2016/Praktika_Synedriou/Mikri_Skini/9_Synedria_Eniaia-Tehnes_entos_&_ektos_Sholeiou.pdf

«Χορευτικά Σώματα και Ιστορία: αναλύοντας τρεις στιγμές από την ιστορία του χορού και της Ελλάδας», Πρακτικά Ε΄ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη, 2-5 Οκτ. 2014): Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο (1204-2014): οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία,  Τόμος Ε΄, 2015, σ. 507-520 http://www.eens.org/EENS_congresses/2014/books/tomo5.pdf

 

Επιμέλεια

 

Critical Stages/Scènes critiques- The IATC journal

Guesteditors: Steriani Tsintziloni & Margareta Sörenson

Τεύχος: Ιούνιος 2024

Θέμα: Dance Between Now-ness and Future