Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Χρυσόθεμις Σταματοπούλου-Βασιλάκου

Χρυσόθεμις Σταματοπούλου-Βασιλάκου

Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 913, 9ος όροφος, Φιλοσοφική Σχολή

Ώρες υποδοχής στο χειμερινό εξάμηνο του 2015 κάθε Δευτέρα 3-6 μμ.

Τηλέφωνο: 210-7277929
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: evasilakou[at]theatre.uoa[dot]gr

 

Φιλόλογος – Θεατρολόγος. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Απόφοιτος της Ελληνο-γαλλικής Σχολής Καλογραιών «Saint-Joseph» (1970). Πτυχιούχος του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (1974), καθώς και του Τμήματος Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1976). Σπούδασε επίσης βιβλιοθηκονομία στο Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του Τ.Ε.Ι. Αθηνών (1984) και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές ενός έτους στην Επιστήμη της Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης στο Τμήμα Infodoc της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Βρυξελλών (ULB). Το 1991 αναγορεύτηκε διδάκτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Το ελληνικό θέατρο στην Κωνσταντινούπολη το 19ο αιώνα» (915 σ., βαθμός «Άριστα»). Υπήρξε επίσης υπότροφος του Ι.Κ.Υ. και του προγράμματος ΕRASMUS.

Εργάστηκε στο Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ως άμισθη ερευνήτρια, 1975 - 1979) και σε βιβλιοθήκες (Βιβλιοθήκη του Δήμου Αθηναίων, 1977 - 1984 ως Έφορος Βιβλιοθήκης και Βιβλιοθήκη της Τράπεζας της Ελλάδος, 1984 - 1987). Διετέλεσε επίσης καθηγήτρια στο Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας του Τ.Ε.Ι. Αθηνών (μόνιμη 1987 - 1995, με σύμβαση έργου 1995 - 2000). Το Δεκ. 1993 εκλέγεται Λέκτορας (ανάληψη καθηκόντων Ιούνιος 1995) στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου σήμερα υπηρετεί στη βαθμίδα της Καθηγήτριας με γνωστικό αντικείμενο «Θεατρολογία – Ιστορία και Βιβλιογραφία του Νεοελληνικού Θεάτρου». Αντικείμενα του επιστημονικού της ενδιαφέροντος αποτελούν:

  • Η ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου το 19ο και 20ό αιώνα
  • Tο ελληνικό θέατρο στην Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία το 19ο και 20ό αιώνα.
  • Το θέατρο του Ελληνισμού της Διασποράς.
  • Οι Έλληνες Ηθοποιοί 19ος – 20ός αιώνας: Ιστορία και βιογραφία τους.
  • Η ελληνική κωμωδιογραφία τον 19ο αιώνα.
  • Η θεατρική βιβλιογραφία και τεκμηρίωση

Έχει εκδώσει και επιμεληθεί δεκατρείς (13) αυτοτελείς τόμους, ενώ περισσότερες από εξήντα (60) εργασίες της έχουν δημοσιευτεί σε επετηρίδες και επιστημονικά περιοδικά στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και σε συλλογικούς τόμους. Είχε επίσης τον συντονισμό και την εποπτεία των πέντε (5) εκδόσεων που πραγματοποίησε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο διάστημα 2006 - 2009.

Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις της σε επιστημονικά συνέδρια, ελληνικά και διεθνή, καθώς και στη διοργάνωσή τους και έχει δώσει διαλέξεις σε επιστημονικούς και πολιτιστικούς φορείς.

Έχει επίσης αναλάβει και ολοκληρώσει ως επικεφαλής επτά (7) ερευνητικά προγράμματα: α) Σύνταξη ελληνικής βιβλιογραφίας μονόπρακτων έργων του 19ου αιώνα, β) Σύνταξη ελληνικής βιβλιογραφίας μονόπρακτων έργων του 20ού αιώνα, γ) Η δράση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών: 1917 - 1997, δ) Το ελληνικό θέατρο στα παράλια της Μ. Ασίας μέχρι το 1922 με ιδιαίτερη έμφαση στη Σμύρνη, ε) Αρχείο Ραλλούς Μάνου, στ) Σύνταξη ελληνικής βιβλιογραφίας θεατρικών έργων: 1900 - 1940, ζ) Οι Έλληνες ηθοποιοί και το συγγραφικό τους έργο: 19ος – 20ός αιώνας. Επίσης έχει συμμετάσχει σε άλλα δύο (2) ερευνητικά προγράμματα ως μέλος τριμελών επιστημονικών επιτροπών: α) Σύνταξη βιβλιογραφίας της Ελληνικής Θεατρολογίας 1900 - 2005: Πηγές και επιστημονικές μελέτες (πρόγραμμα «Πυθαγόρας» Ι)  και β) Αρχειοθέτηση, ψηφιοποίηση και τεκμηρίωση του αρχειακού υλικού του Εθνικού Θεάτρου (πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας») (βλ. http://www.n-t.gr/el/archive/). Τα αποτελέσματα των ερευνών της έχουν τύχει ευρείας αποδοχής από Έλληνες και ξένους μελετητές, όπως μαρτυρεί ο μεγάλος αριθμός ετεροαναφορών στο επιστημονικό της έργο.

Από το 2012 συμμετέχει ως μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Ερευνητικού Προγράμματος «Χρυσαλλίς: Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις στη διαμόρφωση του εθνικού χαρακτήρα στον περιοδικό τύπο του 19ου αιώνα» (Επιστημονική Υπεύθυνη: Άννα Ταμπάκη) και ως Επιστημονική Υπεύθυνη του υποέργου με θέμα «Η πρόσληψη των δραματουργικών ειδών (συγγραφείς, ιδεολογικά και αισθητικά ρεύματα, θεωρία του δράματος): Κατάταξη και μελέτη των ειδών (ποιητικό θέατρο, θέατρο πρόζας, λυρικό θέατρο)». Το ανωτέρω ερευνητικό έργο εγκρίθηκε στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος «Θαλής» για την Αριστεία στην Έρευνα και έχει αρχίσει η υλοποίησή του από τον Ιανουάριο του 2012.

Έχει εποπτεύσει σειρά πτυχιακών και μεταπτυχιακών εργασιών, καθώς και διδακτορικών διατριβών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πάντειο Πανεπιστήμιο, το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Υπήρξε επίσης συντονίστρια έκδοσης της «Επιστημονικής Επιθεώρησης Τεχνών του Θεάματος» (2009), επετηρίδας του  Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Από το ακαδημαϊκό έτος 2012 – 2013, 2013 – 2014 διδάσκει ως Καθηγήτρια – Σύμβουλος (Σ.Ε.Π.) το μάθημα «Νεοελληνικό Θέατρο (1600 – 1940) – Κινηματογράφος», (ΕΛΠ 44) στο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό» της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.) σε Τμήμα της Θεσσαλονίκης.

Είναι υπεύθυνη για τη Βιβλιοθήκη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών με την οργάνωση της οποίας έχει επιφορτιστεί από το 1995 και έχει αναλάβει υπό την εποπτεία της την οργάνωση του αρχείου αποκομμάτων τύπου με θεατρικές κριτικές, καθώς και την ψηφιοποίηση της συλλογής των θεατρικών προγραμμάτων της (βλ. http://pergamos.lib.uoa.gr). Είναι επίσης μέλος του Εφορευτικού Συμβουλίου της υπό σύστασης Κεντρικής Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής.

Διετέλεσε μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (2004 - 2009), μέλος του Δ.Σ. του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου (ΕΟΑ, http://www.avarchive.gr) (2005 - 2010), καθώς επίσης πρόεδρος και μέλος  γνωμοδοτικών επιτροπών του ΥΠΕΠΘ, του ΔΙΚΑΤΣΑ και του ΚΥΣΑΤΣ Κύπρου και έχει αναπτύξει ποικίλο διοικητικό έργο τόσο στο πλαίσιο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, όσο και στους φορείς με τους οποίους έχει συνεργαστεί.

Για τη συμβολή της στη μελέτη της ιστορίας του Μικρασιατικού Ελληνισμού έχει τιμηθεί από τον Νέο Κύκλο Κωνσταντινουπολιτών, την Εστία Νέας Σμύρνης, καθώς και από μικρασιατικούς συλλόγους της περιφέρειας.

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

1. Το ελληνικό θέατρο στην Κωνσταντινούπολη το 19ο αι. Τόμ. Α΄: Ιστορία, δραματολόγιο, θίασοι, ηθοποιοί, θέατρα. Αθήνα: Νέος Κύκλος Κωνσταντινουπολιτών, 1994. 455 σ.

2.Το ελληνικό θέατρο στην Κωνσταντινούπολη τον 19ο αι. Τόμ. Β´: Παραστάσεις. Αθήνα: Νέος Κύκλος Κωνσταντιπουλιτών, 1996. 572 σ.

3. Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Ογδόντα χρόνια 1917-1997: Ιστορική αναδρομή από ομάδα θεατρολόγων. Έρευνα - εποπτεία - συντονισμός Χρυσόθεμις Σταματοπούλου - Βασιλάκου. Αθήνα : «Σοφίας Μέλαθρον» Κ. και Π. Σμπίλιας, 1999. 619 σ. (4ο).

4. Κωνσταντινουπολίτικα θεατρικά προγράμματα: 1876 - 1900 : Συμβολή στη βιβλιογράφηση θεατρικών μονόφυλλων του 19ου αιώνα. Αθήνα: ΕΛΙΑ, 1999. 218 σ.

5. Αρχείο Ραλλούς Μάνου: Η ζωή και το έργο της. Αθήνα: Έφεσος, 2005 (σε συνεργασία με ομάδα θεατρολόγων). 568 σ. (4ο).

6. Το θέατρο στην «καθ' ημάς» Ανατολή: Κωνσταντινούπολη - Σμύρνη: Οκτώ μελετήματα. Αθήνα: Πολύτροπον, 2006. 462σ. (Σειρά: Δράμα και Δρώμενα). (Α΄ Βραβείο Εστίας Νέας Σμύρνης, 2006). (2η ανατύπωση Αθήνα: Πολύτροπον, 2010).

7. Βασίλης Μεσολογγίτης, ο λογοτέχνης, ο ηθοποιός, ο συνδικαλιστής: Η ζωή και το έργο του.Αθήνα: Παπαζήσης, 2010. 588 σ. (4ο) (Σειρά: Μεγάλοι Θεατρικοί Τόποι).

8. Ελληνική βιβλιογραφία θεατρικών έργων, διαλόγων και μονολόγων: 1900-1940. Έρευνα - Επεξεργασία - Επιμέλεια: Χ. Σταματοπούλου - Βασιλάκου. Συνεργάτες: Πέτρος Βραχιώτης, Αικ. Διακουμοπούλου, Μιχάλης Βγόντζας, Αγγελική Γαλανοπούλου, Μαρία Λουμπάκη. Αθήνα: Παπαζήσης, (υπό έκδοση). 550 σ. (4ο)

 

  Β΄ Επιμέλειες εκδόσεων και δημοσιεύσεων

9. Γεδεών, Μανουήλ Ιω.: Αποσημειώματα χρονογράφου, Μνεία των προ εμού, Πατριαρχικαί εφημερίδες, Ιστορία των του Χριστού πενήτων: Ευρετήρια. Επιμέλεια: Δήμητρα Πικραμένου-Βάρφη, Χρυσόθεμις Σταματοπούλου-Βασιλάκου. Αθήνα: Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών ΕΙΕ, 1979. 130 σ. (ΚΝΕ/ΕΙΕ, αρ. 24).

10. Πούχνερ, Βάλτερ. Η πρόσληψη της γαλλικής δραματουργίας στο νεοελληνικό θέατρο:17ος-20ός αιώνας: Μία πρώτη σφαιρική προσέγγιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1999. 219 σ.

11. Δέκα χρόνια Τμήμα Θεατρικών Σπουδών: 1990-2000. Διάρθρωση ύλης-Επιμέλεια σύνταξης Χρυσόθεμις Σταματοπούλου-Βασιλάκου. Αθήνα: ΕΚΠΑ, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Ergo, 2001. 436 σ. (4ο).

12. Επιστημονικές επιμορφωτικές διαλέξεις ακαδημαϊκού έτους 2004-2005. Επιμ. Χρ. Σταματοπούλου-Βασιλάκου. Ναύπλιο: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2006. 227 σ.

13. Το θέατρο στην εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη: Πρακτικά επιστημονικών ημερίδων. Επιμ. Αστέριος Τσιάρας, Χ. Σταματοπούλου-Βασιλάκου. Αθήνα: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Παπαζήσης, 2007. 255 σ.

14. Πούχνερ, Βάλτερ. «Σύντομη αναλυτική βιβλιογραφία του ελληνικού θεάτρου σκιών (1977–2007) με συμπληρώσεις για τα προηγούμενα έτη». Επιμ. Χ. Σταματοπούλου – Βασιλάκου. Παράβασις, τόμ. 9, 2009, σσ.425 - 497 (73 σ.).

 

15. Ελένη Χαλκούση: Η ζωή και το έργο της. Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας, Αθήνα, 9 Δεκ. 2013. Πνευματικό Κέντρο Κωνσταντινουπολιτών. Διοργάνωση: Μορφωτικός Σύνδεσμος Μακροχωρίου Κωνσταντινουπόλεως, Το Έβδομον του Βυζαντίου (υπό έκδοση).

 

 Γ΄ Επιμέλειες πανεπιστημιακών σημειώσεων

16. Το θέατρο του ελληνισμού της Διασποράς: Προτεινόμενη βιβλιογραφία για το σεμιναριακό μάθημα του Τ.Μ.Σ. Αθήνα: ΕΚΠΑ, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 1999 (συμπληρωμένη έκδοση 2003). 87 σ.

17. Ιστορία νεοελληνικού θεάτρου: 19ος αιώνας (Γ΄ Εξάμηνο) Αθήνα: ΕΚΠΑ, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2001-2009. 266 σ.Εισαγωγή στη θεατρική βιβλιογραφία και πληροφόρηση. Αθήνα: ΕΚΠΑ, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2003 (τελευταία εκτύπωση) 270 σ.

18. Εισαγωγή στη θεατρική βιβλιογραφία και πληροφόρηση. Αθήνα: ΕΚΠΑ, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2003 (τελευταία εκτύπωση) 270 σ.

Δ΄ Συντονισμός Εκδόσεων

1) Επιστημονικές επιμορφωτικές διαλέξεις ακαδημαϊκού έτους 2004 - 2005. Επιμ. Χρ. Σταματοπούλου-Βασιλάκου. Ναύπλιο: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2006. 227 σ.

2) Εικόνες: Σκηνογραφικές συνθέσεις / Images: Scenography projects. Επιμ. Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Ναύπλιο: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, 2007. 72 σ.

3) Το θέατρο στην εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη: Πρακτικά επιστημονικών ημερίδων. Επιμ. Αστέριος Τσιάρας, Χ. Σταματοπούλου-Βασιλάκου. Αθήνα: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Παπαζήσης, 2007. 255 σ.

4) Κοστούμι χορού και θεάτρου: Από το σχεδιασμό στην υλοποίηση. Επιστημονική επιμέλεια Σοφία Παντουβάκη. Ναύπλιο: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, 2008. 84 σ.

5) Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος. Τόμ. Α': 2005 – 2008. Επιμ. Ελένα Κουτριάνου. Ναύπλιο: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, 2009. 395 σ.

Ε΄ Δημοσιεύσεις – Επιλογή (2000 – 2013)

1)  «Το αρχαίο ελληνικό δράμα στις ελληνικές παροικίες: Το παράδειγμα της Κωνσταντινούπολης στο 19ο αιώνα». Παράβασις, τόμ. 3, 2000, σσ. 191 - 219 (29 σ.)

2) «Το θέατρο και οι ελληνικές συσσωματώσεις στην Κωνσταντινούπολη: Η περίπτωση του Ελληνικού Φιλολογικού Συλλόγου (1861-1922)». Στο: Επιστημονικό Συμπόσιο «Ο Έξω-Ελληνισμός: Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη 1800 – 1922: Πνευματικός και κοινωνικός βίος», Αθήνα, 30 - 31 Οκτ. 1998. Αθήνα: Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού  Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας Σχολής Μωραΐτη, 2000, σσ. 137 - 175 (39 σ.).

3)«Ένα άγνωστο ληξουριώτικο θεατρικό χειρόγραφο: Μία πρώτη προσέγγιση». Δάφνη: Τιμητικός τόμος για τον Σπύρο Α. Ευαγγελάτο. Επιμ. Ιωσήφ Βιβιλάκης. Αθήνα: Τμήμα  Θεατρικών Σπουδών, Ergo, 2001. (Παράβασις. Μελετήματα, αρ. 1), σσ. 343 – 356 (14 σ.).(4ο).

4) «Το θέατρο στο σχολείο: Σύντομη ιστορική αναδρομή». Στο: Θέατρο στο σχολείο: Πρακτικά Ημερίδας, Αιγάλεω, 23 Φεβρ. 2000. Επιμ. Βασιλική Δεμερτζή. Αθήνα: Γ΄ Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας, Τμήμα Πολιτιστικών Θεμάτων, 2001, σσ. 23 - 32 (10 σ.).

5) «Συνδικαλισμός και θεατρική ζωή στην περίοδο του Μεσοπολέμου. Το Ελληνικόν Θέατρον 1925 - 1938: Όργανον του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών». Στο: Επιστημονικό Συμπόσιο «Ο περιοδικός τύπος στο Μεσοπόλεμο», Αθήνα, 26 - 27 Μαρτίου 1999. Αθήνα: Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας Σχολής Μωραΐτη, 2001, σσ. 203 - 215 (13 σ.).

6) «Το Χαβιαρόχανον: Ένα επίκαιρο θεατρικό έργο του 19ου αιώνα». Επίλογος, 2001, σσ. 163 - 170 (7 σ.).

7) «Ελληνική βιβλιογραφία μονόπρακτων έργων του 19ου αιώνα: Α΄ συμβολή». Παράβασις, τόμ. 4, 2002, σσ. 87 – 219 (132 σ.).

8) «Το ελληνικό θέατρο στην Κωνσταντινούπολη το 19ο αιώνα». Στον τόμο: Κωνσταντινούπολη, η Πόλη των πόλεων / Constantinople the City of cities. Επιμ. Γιώργος Γιαννακόπουλος. Αθήνα: Έφεσος, 2002, σσ. 115 - 134 (20 σ.). (4ο).

9)«Πολιτικές μονόπρακτες κωμωδίες του 19ου αι.: Μία πρώτη προσέγγιση». Στα: Πρακτικά του Α΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου «Το ελληνικό θέατρο από το 17ο στον 20ό αιώνα», Αθήνα, 17 - 20 Δεκ. 1998. Επιμ. Ιωσήφ Βιβιλάκης. Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Ergo, 2002, σσ. 121 – 132 (12 σ.). (4ο).

10)«Άνθιμος Μαζαράκης διακωμωδούμενος: Ένα άγνωστο ληξουριώτικο θεατρικό χειρόγραφο: Κείμενο – Μεταγραφή – Φιλολογικός σχολιασμός». Κεφαλληνιακά Χρονικά (Αργοστόλι), τόμ. 9, 2003, σσ. 191 - 241 (51 σ.).

11) «Το θέατρο του Ελληνισμού της Διασποράς, 19ος – 20ός αιώνας: Συμβολή ενός πανεπιστημιακού μαθήματος στη διδασκαλία της ιστορίας του Ελληνισμού της Διασποράς». Στην: Ιστορία της Νεοελληνικής Διασποράς: Έρευνα και διδασκαλία: Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, Ρέθυμνο, 4 - 6 Ιουλ. 2003. Επιμ. Μιχάλης Δαμανάκης, Βασίλης Καρδάσης, Θεοδοσία Μιχελακάκη, Αντώνης Χουρδάκης. Τόμ. Β΄. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε., Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών, 2004, σσ. 377 - 385 (9 σ.).

12) «Ναπολέων Βαλλήεν ή Βαλλιέν: Ένας θεατρικός συγγραφέας μεταξύ Κέρκυρας και Σάμου στο μεταίχμιο δύο αιώνων (19ου – 20ού αιώνα)». Πρακτικά Β΄ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών «Η Ελλάδα των νησιών από τη Φραγκοκρατία ώς σήμερα», Ρέθυμνο, 10 - 12 Μαΐου 2002. Επιμ. Αστέριος Αργυρίου. Τόμ. Α΄. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2004, σσ. 275 - 293 (19 σ.).

13) «Ναπολέων Βαλλήεν ή Βαλλιέν: Από την κοσμική ερασιτεχνία στη θεατρική συγγραφή». Παράβασις, τόμ. 5, 2004, σσ. 279 - 294 (16σ.).

14) Χρυσόθεμις Σταματοπούλου-Βασιλάκου, Βάλτερ Πούχνερ. «Το νεοελληνικό θέατρο από το θάνατο του Γιάννη Σιδέρη έως σήμερα (1875 - 2003): Βιβλιογραφία αυτοτελών μελετών και άρθρων: Πρώτη καταγραφή». Παράβασις, τόμ. 5, 2004, σσ. 295 - 361 (67 σ.).

15) «Η πρόσληψη της ευρωπαϊκής δραματουργίας στην καθ’ ημάς Ανατολή. Μεταφράσεις – εκδόσεις: Μία συνολική παρουσίαση». Στα: Πρακτικά του Β΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνέδριου «Σχέσεις του νεοελληνικού θεάτρου με το ευρωπαϊκό». Επιμ. Κωνστάντζα Γεωργακάκη. Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Ergo, 2004, σσ. 179 - 192 (14 σ.) (4ο).

16) « Version de l’ avarice: Trois pièces inconnues dans la dramaturgie du Proche-Orient hellénophone au XIXe siècle ». Neohelicon : Acta Comparationis Litterarum Universarum (Budapest), vol. 31, no 2, 2004, σσ. 121 - 133 (13 σ.).

17) «Άγνωστα κεφαλονίτικα θεατρικά κείμενα». Πόρφυρας (Κέρκυρα), αρ. 114, Ιαν. 2005 (αφιέρωμα στο Επτανησιακό Θέατρο), σσ. 699 - 710 (12σ.).

18) «Κωνσταντινουπολίτικη θεατρική λογοτεχνία: 1821 - 1900: Μία συνοπτική θεώρηση». Στον τόμο: Το θέατρο της Πόλης: 19ος - 20ός αιώνας. Αθήνα: Εταιρεία Μελέτης της καθ’ ημάς Ανατολής, 2005, σσ. 11 - 29 (19 σ.).

19) «Τρεις ακόμη Φιλάργυροι στη δραματουργία της ελληνόφωνης Ανατολής το 19ο αιώνα». Παράβασις, τόμ. 6, 2005, σσ. 335 - 352 (18σ.).

20) «Ο Βίκτωρ Ουγκώ στο θέατρο της καθ’ ημάς Ανατολής το 19ο αιώνα». Παράβασις, τόμ. 7, 2006, σσ. 369 - 384 (16 σ.).

21) «Οι πρώτες Ελληνίδες ηθοποιοί». Επί Σκηνής: Διμηνιαίο Περιοδικό για το Θέατρο και τον Πολιτισμό (Λευκωσία), αρ. 23, Ιαν. – Μάρτ. 2006, σσ. 13 - 18 (6 σ.).

22) «Το ελληνικό θέατρο στη Σμύρνη και η συνέχειά του στην Αθήνα μετά το 1922: Συγγραφείς, ηθοποιοί, σκηνοθέτες: Περίληψη διάλεξης». Εστία Νέας Σμύρνης: Ετήσια έκδοση,  αρ. 84, 2007, σσ. 21 - 22.

23) «Ιωάννης Ραπτάρχης: Ένας παραγνωρισμένος του ελληνότροπου ρομαντισμού». Στον τόμο: Στέφανος: Τιμητική προσφορά στον Βάλτερ Πούχνερ. Επιμ. Ιωσήφ Βιβιλάκης. Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Ergo, 2007, σσ. 1157 - 1172. (Παράβασις. Μελετήματα, αρ. 5) (16 σ.). (4ο).

24) «Ο Κωνσταντινουπολίτης λόγιος Ιωάννης Μ. Ραπτάρχης και η συμβολή του στη μετακένωση της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας». Στον τόμο: Ζητήματα ιστορίας του νεοελληνικού θεάτρου: Μελέτες χαρισμένες στον Δημήτρη Σπάθη. Επιμ. Έφη Βαφειάδη, Νικηφόρος Παπανδρέου. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2007, σσ. 97 - 115 (19 σ.).

25) «Τα μονόπρακτα έργα του Γρηγόριου Ξενόπουλου». Στον τόμο: Nulla dies sine linea: Προσεγγίσεις στο έργο του Γρηγόριου Ξενόπουλου. Επιμ. Γεώργιος Πεφάνης. Αθήνα: Ακαδημία Αθηνών, Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, 2007, σσ. 445 - 485 (41 σ.).

26) «Greek theater in Southeastern Europe and the Eastern Mediterranean from 1810 to 1961». Journal of Modern Greek Studies (Baltimore), vol. 25, no 2, October 2007 (Special issue: Modern Greek Theater), σσ. 267 - 284 (18 σ.).

27) «Ο Δημήτρης Ροντήρης στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: 1957 – 1959». Στον τόμο: Ο Πειραιάς και το Δημοτικό Θέατρο: Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικής Συνάντησης, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 13 Απρ. 2003. Επιμ. Νίκος Αξαρλής, Κατερίνα Μπρεντάνου. Πειραιάς: Τσαμαντάκης, 2008, σσ. 46 - 53 (8 σ.).

28) «Το ελληνικό θέατρο στην Οδησσό». Λήμμα στην ηλεκτρονική Εγκυκλοπαί-δεια του Ελληνικού Κόσμου (Encyclopaedia of the Hellenic World). Τόμ. Β΄: Εύξεινος Πόντος. Αθήνα: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, 2008. 11 σ.(http://blacksea.ehw.gr).

29) «Το ελληνικό θέατρο στη Σμύρνη: Μία σφαιρική προσέγγιση». Στο:3ο Συμπόσιο «Τρεις χιλιετίες μικρασιατικού πολιτισμού: Επιστήμες – Γράμματα – Τέχνες», Νέα Ιωνία, 23, 24 και 25 Νοεμβρίου 2007. Νέα Ιωνία: Κέντρο Σπουδής και Ανάδειξης Μικρασιατικού Πολιτισμού (ΚΕ.ΜΙ.ΠΟ.), 2008, σσ. 225 - 237 (13 σ.).

30) «Η θεατρολογική έρευνα στην Ελλάδα τον 21ό αιώνα: Προβλήματα και προοπτικές». Στον τόμο: Συγκρότηση και συντονισμός του χώρου των βιβλιοθηκών, των μουσείων και των αρχείων τέχνης στην Ελλάδα: Αναζήτηση πολιτικής και πρακτικών συνεργασίας: 2ο Συνέδριο Βιβλιοθηκών Τέχνης, Αθήνα, 1 - 2 Φεβρ. 2008: Πρακτικά. Αθήνα: Βιβλιοθήκη Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, 2008, σσ. 99 - 107 (9 σ.).

31) «Τα μονόπρακτα έργα του Γρηγόριου Ξενόπουλου». Παράβασις, τόμ. 8, 2008, σσ. 483 - 504 (22 σ.).

32) «The Greek communities in the Balkans and Asia Minor and their theatrical activity: 1800 – 1922» Études Helleniques/Hellenic Studies (Montréal, Québec), vol. 16, no 2, Autumn 2008 (A tribute to the theatre of the Modern Greek Diaspora/Hommage au théâtre de la Diaspora Grecque Moderne), σσ. 39 - 63 (25 σ.).

33) Εισαγωγή στην Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος, τόμ. 1, 2005 - 2008, Ναύπλιο 2009, σσ. 13 - 14.

34) «Το ελληνικό θέατρο στη Σμύρνη: Μία σφαιρική προσέγγιση». Στον τόμο: Σμύρνη: Η ζωή και το τέλος της πόλης των Γκιαούρηδων. Επιμ. έκδοσης Βασίλης Καρδάσης, Αρτέμης Ψαρομηλίγκος. Αθήνα: Ελευθεροτυπία, Ε-Ιστορικά, 2009, σσ. 77 - 100 (24 σ.).

35) «Θέατρο στην Κωνσταντινούπολη». Λήμμα στην ηλεκτρονική Εγκυκλο-παίδεια του Ελληνικού Κόσμου (Encyclopaedia of the Hellenic Word). Τόμος Γ΄: Κωνσταντινούπολη. Αθήνα: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, 2009. 13 σ.(http://constantinople.ehw.gr).

36) «Η σμυρναϊκή δραματουργία: Πρωτότυπες θεατρικές εκδόσεις στη Σμύρνη του 19ου αιώνα». Δελτίο Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, τόμ. ΙΣΤ΄ (αφιέρωμα στον Οδυσσέα Λαμψίδη), 2009, σσ. 211 - 287 (77 σ.).

37) Βάλτερ Πούχνερ / Χρυσ. Σταματοπούλου – Βασιλάκου «Βιβλιογραφικές ασκήσεις στην ελληνική δραματουργία, πρωτότυπη και μεταφρασμένη του 19ου αιώνα: 1864 - 1900». Παράβασις, τόμ. 10, 2010, σσ. 301 - 367 (67 σ.).

38) Βάλτερ Πούχνερ / Χρυσ. Σταματοπούλου – Βασιλάκου/ Γ. Πεφάνης.  «Γενική επισκόπηση του νεοελληνικού θεάτρου». Στο CD-ROM: Όψεις της ιστορίας του ευρωπαϊκού θεάτρου των νεοτέρων χρόνων μέσα από τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου. Επιμ. Ελένη Γουλή. Αθήνα: Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου, Εθνικό Θέατρο, 2010. 67 σ.

39)  «Η Βιβλιοθήκη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών». Στον τόμο: Είκοσι χρόνια Τμήμα Θεατρικών Σπουδών: 1990 - 2010. Επιμ. Κωνστάντζα Γεωργακάκη. Αθήνα: ΕΚΠΑ, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Ergo, 2010, σσ. 373 - 378 (6 σ.).

40) «Οι Έλληνες ηθοποιοί και το δραματουργικό τους έργο το 19ο αιώνα: Μια πρώτη σφαιρική προσέγγιση». Πρακτικά Διημερίδας στη μνήμη της Αγνής Μουζενίδου με θέμα «Ο ηθοποιός και η τέχνη της υποκριτικής: Θεωρία και πράξη, ιστορία και παρόν». Επιμ. Γρηγόρης Ιωαννίδης. Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Ergo, 2010, σσ. 35 - 45 (11 σ.).

41) « La réception du théâtre grec antique dans le bassin oriental de la Méditerranée au cours du XIXe siècle et le début du XXe : Le cas de Smyrne et d’ Alexandrie ». Στοντόμο: First International Conference «Theatre and Theatre Studies in the 21st century» (Athens, 28 Sept.- 1 Oct. 2005): Proceedings/Premier Congrès International «Théâtre et Études Théâtrales au seuil du XXIème siécle» (Athènes, 28 Sept. – ler Oct. 2005) : Actes. Ed by Anna Tabaki and Walter Puchner. Athens: National and Kapodistrian University of Athens, School of Philosophy, Department of Theatre Studies, Ergo, 2010, σσ. 405 - 412 (8 σ.).

42) «Επτανησιακές κωμωδίες μετ’ ασμάτων και κωμειδύλλια: Η συμβολή τους στο επτανησιακό θέατρο του 19ου αιώνα». Στον τόμο: Επτανησιακή Όπερα και το Μουσικό Θέατρο έως το 1993: Πρακτικά Συνεδρίου. Επιμ. Ηλεκτρονικής έκδοσης, Ιωσήφ Βιβιλάκης. Αθήνα: ΕΚΠΑ, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2011, σσ. 167 - 181 (βλ. www.theatre.uoa.gr/EptanisiakiOpera.pdf).

43) «Μικρά Ασία: Εκπαίδευση – Πνευματική Παραγωγή – Πολιτισμός – Θέατρο: 1821 - 1922». Στον τόμο: Η ιστορία της Μικράς Ασίας. Τόμ. 5: Από το 1821 έως το 1919. Επιμ. Αρτέμης Ψαρομηλίγκος, Βασιλική Λάζου. Αθήνα: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 2011, σσ. 91 - 126. (35 σ.).

44) «Αι τελευταίαι ώραι της ΙΑ΄ Βουλής (1861): Ένα άγνωστο κεφαλονίτικο μονόπρακτο μελόδραμα». Πόρφυρας, αρ. 144, Ιούλ. – Σεπτ. 2012, σσ. 225 - 234 (10σ.).

45) «Η παρουσία του Δημήτρη Ροντήρη στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Εθνικό Θέατρο 1947 - 1954, Πειραϊκό Θέατρο 1957-1959». Στον τόμο: Ιστορία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά από τον 19ο στον 21ο αιώνα. Επιμ. Κατερίνα Μπρεντάνου, Νίκος Αξαρλής, Πειραιάς: Νέος Κύκλος, 2013, σσ. 180 – 195.

Υπό έκδοση

46)«Το θεατρικό έργο στην Ελλάδα: 1900 – 1940: Από τον εκδοτικό χώρο στη σκηνή και τ' ανάπαλιν: Μία επισκόπηση». Στο: Συνέδριο «20 χρόνια Τμήμα Θεατρικών Σπουδών: Από την χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής», Αθήνα, 26 – 29 Ιαν. 2011, Πανεπιστήμιο Αθηνών: Πρακτικά. 25 σ.

47)«Το θέατρο στην ελληνική εκπαίδευση της Σμύρνης και η παιδαγωγός Σαπφώ Λεοντιάς». Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο «Σμύρνη: Η ανάπτυξη μιας μητρόπολης της Ανατολικής Μεσογείου (17ος αι. – 1922)», Αθήνα, 20 - 23 Σεπτ. 2012. Αθήνα: Ακαδημία Αθηνών, Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, 2013. 16 σ.

48)«La réception de la dramaturgie française dans l'orient grecophone (Constantinople – Smyrne) pendant le XIXe siècle. Le cas du periodique grec de Constantinople “Bibliothèque Théâtrale” (1880 – 1883): Une première approche », Colloque International « Médiation et réception dans l'espace culturel franco-hellenique », Faculté des Lettres – Département de Langue et Littérature Française, Athènes, 12 – 15 Dec. 2013. 12 σ.

49)«Το ελληνικό θέατρο στην Κωνσταντινούπολη 1940 – 1953: Η τελευταία αναλαμπή». Β' Θεατρολογικό Συνέδριο με θέμα «Μετανάστες και πρόσφυγες στη σύγχρονη δραματουργία και τη σκηνική πράξη», Αθήνα, 28 - 31 Μαρτ. 2012, Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων. 10 σ.

50)«Η Μαριέττα Γιαννοπούλου - Μινώτου και το θεατρικό της έργο». Στο: Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «Η Μαριέττα Γιαννοπούλου - Μινώτου (1900 – 1962) και η εποχή της: Η Ζακυνθία λογία πρωτοπόρος του γυναικείου κινήματος», Αθήνα, Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2012, Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων και η Εταιρεία Μελέτης, Έρευνας και Προαγωγής του Πολιτισμού «Πλατύφορος» . 13 σ.

51)«Το συγγραφικό έργο της Ελένης Χαλκούση». Στον τόμο: Ελένη Χαλκούση: Η ζωή και το έργο της. Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας, Αθήνα, 9 Δεκ. 2013. Μορφωτικός Σύλλογος Μακροχωρίου Κωνσταντινουπόλεως «Το Βυζαντινόν Έβδομον». 12σ.  

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 Ολοκληρωθέντα Ερευνητικά Προγράμματα

Α΄. Ως επικεφαλής έχει αναλάβει και ολοκληρώσει τα κάτωθι ερευνητικά προγράμματα:

1.«Σύνταξη ελληνικής βιβλιογραφίας μονόπρακτων έργων του 19ου αιώνα»/Φορέας χρηματοδότησης: Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών (1995 – 1996).

2.«Σύνταξη ελληνικής βιβλιογραφίας μονόπρακτων έργων του 20ού αιώνα»/ Φορέας χρηματοδότησης: Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών (1997 – 1998).

3.«Η δράση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών: 1917 – 1997»/Φορέας χρηματοδότησης: Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και Υπουργείο Πολιτισμού (1997 – 1998).

4.«Το ελληνικό θέατρο στα παράλια της Μ. Ασίας μέχρι το 1922 με ιδιαίτερη έμφαση στη Σμύρνη»/Φορέας χρηματοδότησης: Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών (1999 – 2001).

5.«Αρχείο Ραλλούς Μάνου»/Φορέας χρηματοδότησης: Πανεπιστήμιο Αθηνών και Ακαδημία Αθηνών (1999 – 2002).

6.«Σύνταξη ελληνικής βιβλιογραφίας θεατρικών έργων: 1900 – 1940»/Φορέας χρηματοδότησης: Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών (2005 – 2008).

7.«Οι Έλληνες ηθοποιοί και το συγγραφικό τους έργο: 19ος – 20ός αιώνας»/ Φορέας χρηματοδότησης: Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών (2006 – 2008).

      Β΄. Ως μέλος τριμελούς Επιστημονικής Επιτροπής συμμετείχε στα κάτωθι ερευνητικά προγράμματα:

 1.  «Βιβλιογραφία της Ελληνικής Θεατρολογίας 1900 – 2005: Πηγές και επιστημονικές μελέτες»/Φορέας χρηματοδότησης: Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Πυθαγόρας Ι» ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ (2003 - 2007).

2.«Αρχειοθέτηση, ψηφιοποίηση και τεκμηρίωση του αρχειακού υλικού του Εθνικού Θεάτρου»/Φορέας χρηματοδότησης: Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» στο πλαίσιο του Γ΄ Κ.Π.Σ. (2006 - 2008).

  Τρέχοντα Ερευνητικά Προγράμματα

 Πρόγραμμα «Θαλής» για την Αριστεία στην Έρευνα (2012 – 2015).

Συμμετοχή στο ερευνητικό πρόγραμμα «Χρυσαλλίς: Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις στη διαμόρφωση του εθνικού χαρακτήρα στον περιοδικό τύπο του 19ου αιώνα». (Επιστημονική υπεύθυνη καθηγήτρια Άννα Ταμπάκη) ως μέλος της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής και ως επιστημονική υπεύθυνη του υποέργου «Η πρόσληψη των δραματουργικών ειδών (συγγραφείς, ιδεολογικά και αισθητικά ρεύματα, θεωρία του δράματος): Κατάταξη και μελέτη των ειδών (ποιητικό θέατρο, θέατρο πρόζας, λυρικό θέατρο). Το ανωτέρω πρόγραμμα εγκρίθηκε στα πλαίσια του Προγράμματος «Θαλής» και έχει αρχίσει να υλοποιείται από το 2012 με διάρκεια μέχρι το 2015.