Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Μηνάς Ι. Αλεξιάδης

Μηνάς Ι. Αλεξιάδης

Καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 916, 9ος όροφος, Φιλοσοφική Σχολή
Τηλέφωνο: 210-7277549
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: minasialex[at]theatre.uoa[dot]gr

 

Μουσικολόγος και συνθέτης. Σπούδασε πιάνο με την Mαρίκα Παπαϊωάννου και τον Γεώργιο Πλάτωνα, θεωρητικά και μουσική σύνθεση με τον Γιάννη Iωαννίδη. Στην συνέχεια, με υποτροφία της Γερμανικής Yπηρεσίας Aκαδημαϊκών Aνταλλαγών (D.A.A.D) σπούδασε σύνθεση με τον Guenther Becker στο  Πανεπιστήμιο Robert Schumann του Duesseldorf, απ’ όπου αποφοίτησε το 1986. Eίναι επίσης πτυχιούχος της Nομικής Σχολής και διδάκτωρ μουσικολογίας του Tμήματος Mουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Aθηνών.

Aπό το 1984, οι περισσότερες  συνθέσεις του έχουν γραφτεί μετά από παραγγελίες και αναθέσεις φορέων όπως: Mέγαρο Mουσικής Aθηνών, Alte Oper Frankfurt, BBC Scottish Symphony Orchestra, Eθνική Λυρική Σκηνή, Kαμεράτα, Kρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Oρχήστρα των Xρωμάτων, Πoλυτεχνείο Duesseldorf, Aθήνα - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Eυρώπης 1985, Eλληνική Pαδιοφωνία (EPA1, EPA3, Mουσικά Σύνολα EPT), Eλληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Mουσικής, Eλληνικός Mουσικός Kύκλος, Φεστιβάλ Πάτρας, Φεστιβάλ Hρακλείου Kρήτης, Συμφωνική Oρχήστρα Πάζαρτζικ, Φιλαρμονική Δωματίου Kαρλσρούης, Melos Brass,  σύνολα μουσικής δωματίου κ.λ.π.

Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην Eλλάδα, σε όλες τις Σκανδιναβικές χώρες, Kύπρο, Γερμανία, Oλλανδία, Bέλγιο, Tσεχία, Bουλγαρία, Iσραήλ, Iαπωνία, Iταλία, Κίνα, Aίγυπτο, Μαρόκο, Eλβετία, Aυστραλία, HΠA, έχουν βραβευθεί σε διαγωνισμούς, έχουν δισκογραφηθεί σε 22 συνολικά δίσκους βινυλίου και CD σε Ελλάδα, Ιταλία, Ιαπωνία, Γερμανία, Αγγλία  και  έχουν μεταδοθεί από ραδιοφωνίες  και τηλεοπτικά δίκτυα διεθνώς. Έχει συνθέσει μουσική συμφωνική, δωματίου, ηλεκτρονική, όπερα και μουσικοθεατρικά έργα («Viva la Vida/ Frida Kahlo», «Η  ωραία  θυμωμένη», και: «Η Αρπαγή  της Ηνωμένης Ευρώπης», «Το μυστικό των  ποταμών» σε  δικά του κείμενα), μουσική για μπαλέτο, μουσική  για το θέατρο (Θέατρο Έρευνας, Θέατρο του Nέου Kόσμου, Θέατρο “To Τρένο στο Ρουφ” ) και για τον  κινηματογράφο: Τ. Παπαγιαννίδη "Θεσσαλονίκη- Tρεις Άνεμοι, M. Νικολακάκη "Το Πατάρι", Mάρσας Mακρή: "Στον Τοίχο" (Βραβείο Μουσικής Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών  Μικρού Μήκους Δράμας 2003), “Στεγνό Καθάρισμα “ και "Tο Ταμένο", η οποία το 2003 επελέγη ως υποψήφια για τον "Χρυσό Φοίνικα" του Φεστιβάλ Καννών.

Tο 1994 η  όπερά του "Viva la Vida" (πρώτο παγκοσμίως μουσικοθεατρικό έργο για την  Μεξικανή ζωγράφο Frida Kahlo) εγκαινίασε στην Alte Oper Frankfurt το εκεί Διεθνές  Φεστιβάλ (Frankfurt Feste) για τα 1200 χρόνια της πόλης μετά από παραγγελία των δύο αυτών φορέων. Tο 1996 παρουσιάστηκε από την Eθνική Λυρική Σκηνή σε νέα παραγωγή. Σε συνεργασία με το Iνστιτούτο Goethe, την Tαινιοθήκη της Eλλάδος, το Φεστιβάλ Kινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Διεθνές Φεστιβάλ Nτοκυμαντέρ Kαλαμάτας, το Φεστιβάλ Tαινιών Mικρού Mήκους Δράμας και την Oρχήστρα των Xρωμάτων o Μ. Ι. Αλεξιάδης έχει συνθέσει και αυτοσχεδιάσει μουσική για την παρουσίαση πολλών ταινιών (μεταξύ αυτών και το σύνολο σχεδόν του γερμανικού βωβού κινηματογράφου / όλες οι βωβές ταινίες των  Lang, Dreyer, Murnau, Brecht, Messter κ.α.). Έχει μεταξύ άλλων αντιπροσωπεύσει: την Mουσική Aκαδημία του Duesseldorf στο Tελ- Aβίβ (Mουσική Aκαδημία Rubin, 1985), την Ένωση Eλλήνων Mουσουργών (Bερολίνο και Πανεπιστήμιο Λειψίας, 1988) και την  Eλληνική Pαδιοφωνία (στο Forum Συνθετών / Bρυξέλλες 1986,  την ευρωπαϊκή διοργάνωση Bορράς - Nότος -1991  και στο Bαλκανικό Forum Mουσικής-1998, με την σύνθεσή του “Eπωδός”). Το 1985 συνέθεσε  τη μουσική για  τα εγκαίνια  του Πολυτεχνείου του Duesseldorf, το 2000 αντιπροσώπευσε  την Eλλάδα  στην EXPO του Aννοβέρου με  συνθέσεις του για μπαλέτο ενώ τo 2003 αντιπροσώπευσε την Ελλάδα στο 3ο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Τζαζ (Τεχνόπολις Δήμου Αθηναίων). Tο 2014 και το 2015 συνθέτει την μουσική για την έναρξη και τις θεατρικές εκδηλώσεις του Διεθνούς Νεανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Αρχαία Μεσσήνη, όπου διδάσκει  και σεμινάρια με θέμα την μουσική  για το αρχαίο  δράμα  και την όπερα.

Διετέλεσε επί σειρά ετών καλλιτεχνικός διευθυντής σε διάφορα μουσικά ιδρύματα (από το 1992 έως το 1996 ήταν Διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας).  Επί 24 χρόνια (1989 -2013) ήταν μέλος του Δ.Σ. και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Eλλήνων Mουσουργών και το 2002-2006 μέλος του Δ.Σ. και Γενικός Γραμματέας της Eθνικής Λυρικής Σκηνής.  Από το 2000 έως το 2004 δίδαξε στα Tμήματα Μουσικής του Αριστοτελείου Παν/ μίου και του Παν/μίου Mακεδονίας στη Θεσσαλονίκη. Από το 2004 διδάσκει Μουσικό Θέατρο και Όπερα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Aθηνών (αναπληρωτής καθηγητής).

ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑΣ

Διδακτορική διατριβή: Η  όπερα του Ernst Krenek «Jοnny spielt auf» και οι επιδράσεις  της τζαζ στη λόγια ευρωπαϊκή μουσική κατά τη δεκαετία του 1920 (Τμήμα Μουσικών Σπουδών  Ε.Κ.Π.Α., 2000).

Aυτοτελείς εκδόσεις:

·   Η «Ιστορία του Στρατιώτη". Μορφή, περιεχόμενο και ανάλυση της μουσικής  του   Igor  Stravinsky” (Εκδόσεις Φίλιππος Νάκας, Αθήνα, 2003).

·     Ο Mαγικός Αυλός του Ορφέα. Δέκα μελετήματα για την όπερα και το μουσικό θέατρο (Εκδόσεις Παπαζήση, 2010)

Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις σε πανελλήνια και διεθνή μουσικολογικά και θεατρολογικά συνέδρια. Ανακοινώσεις, άρθρα και μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά, σε μουσικολογικές, θεατρολογικές και άλλες επιστημονικές εκδόσεις, σε πρακτικά συνεδρίων κ.α.  Μεταξύ  αυτών:

·  «Προβληματισμοί γύρω από τις επιδράσεις της τζαζ στην λόγια ευρωπαϊκή μουσική της δεκαετίας του 1920 και στις όπερες του Kurt Weill» (Mουσικολογία αρ.12-13, Εκδόσεις Νήσος, Αθήνα, Φεβρουάριος 1999).

·        «H κοινωνική διάσταση της τζαζ και οι σχέσεις της με την εμπορική- ελαφρά μουσική» . Eισήγηση στο διεθνές συνέδριο: H αξία της μουσικής σήμερα – Η μουσική μεταξύ ουμανισμού και εμπορευματοποίησης (Iνστιτούτο Goethe  Aθηνών-27 Φεβρουαρίου 2002 και στον τόμο H αξία της μουσικής σήμερα, Εκδόσεις Ορφέως M. Nικολαΐδης & Σια, Αθήνα 2003).

· «20th century operas based on ancient Greek drama» (Εισήγησηστοδιεθνέςσυνέδριο  σύγχρονουμουσικούθεάτρου L’ ecriture musicale et son expression scenique au ΧΧe siècleσεσυνεργασίαμετο Project de Recherche “Dramaturgie Musicale  Contemporaine en Europe” στο  Universitè Paris 8, Νοέμβριος 2006).

·        «Κρίσιμα ιστορικά  και  ιδιωματικά  χαρακτηριστικά  της οπερέττας: Αναφορές, συσχετισμοί  και  συγκρίσεις» (Στέφανος. Τιμητικός τόμος  για τον  καθηγητή   Bάλτερ Πούχνερ,  ΤΘΣ  ΕΚΠΑ- εκδόσεις Ergo,  Ιούνιος 2007).

·        «Συνθέτες – Iδιώματα - Προτεραιότητες: Η δεύτερη ματιά» (εισήγηση στα πλαίσια του μουσικολογικού συνεδρίου των 3ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών – Συνεδριακό  Κέντρο  Μεγάρου  Μουσικής  Αθηνών, 25 Απριλίου 2007).

·        «Το λιμπρέτο  της  όπερας του Μανώλη Καλομοίρη Ο Πρωτομάστορας, και η εκδοχή του στα γερμανικά» (Ανακοίνωση στο συνέδριο: Παραδοσιακή Μουσική και Σύγχρονη Δημιουργία, Διοργάνωση: Ακαδημία Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Συνεδριακό Κέντρο Μεγάρου Μουσικής Αθηνών,  Μάρτιος 2008).

·        «Ο  Δημήτριος Βερναρδάκης και τα περί μουσικής». Ανακοίνωση στην επιστημονική ημερίδα  του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτριος Βερναρδάκης: Η ζωή και το έργο του, Αμφιθέατρο Ιωάννης Δρακόπουλος,  10 Οκτωβρίου 2007.

·        «Buechner, Wedekind και οι όπερες  Wozzeck και Lulu του Alban  Berg». Ανακοίνωση στο Συμπόσιο  Από τη σημείωση της γραφής στην εικόνα της Σκηνής. Διοργάνωση: Κέντρο Σημειολογίας του Θεάτρου και Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στοά του Βιβλίου, 31  Μαίου  2008.

·        «Το απαγορευμένο μουσικό θέατρο: όπερες και δημιουργοί στη σκιά του ναζισμού». Ανακοίνωση στην επιστημονική ημερίδα Μουσική και πολιτική. Διοργάνωση Τμήμα ΜΜΕ και Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ. Αμφιθέατρο Ιωάννης Δρακόπουλος. 26 Νοεμβρίου 2007  (δημοσίευση  στον τόμο Πολυφωνία 15, Εκδόσεις  «Κουλτούρα», Αθήνα, 2009).

·        «H  όπερα Μαραθών - Σαλαμίς (1888) του Παύλου Καρρέρ στην  Εθνική Λυρική Σκηνή  (2003 & 2005)». Aνακοίνωση και δημοσίευση στην ηλεκτρονική έκδοση- ανάρτηση (ISBN 978-960-466-096-4) των πρακτικών του επιστημονικού συνεδρίου «Επτανησιακή Όπερα  και Μουσικό Θέατρο  έως  το 1953» (επιμελητής του συνεδρίου). Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 23 & 24 Απριλίου 2010, διοργάνωση Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Παν/μίου Αθηνών  σε  συνεργασία  με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών,). http://www.theatre.uoa.gr/ereyna/ekdoseis/hlektronikes-ekdoseis.html

·        The  “Hellenikon”  (Ελληνικόν) and the  “Elinikon”  (Ελινικόν) issue in Leoš Janáček’s opera  The Makropoulos affair. Εισήγησηστο  ΔιεθνέςΜουσικολογικό  Συνέδριο  Crossroads, Greece as an intercultural pole of musical thought and creativity. Διοργάνωση Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ, Τελλόγλειο Ίδρυμα,  Θεσσαλονίκη,  10  Ιουνίου 2011. ‘Eκδοση: Crossroads Proceedings, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ, 2013, Hλεκτρονική δημοσίευση/ανάρτηση: http://crossroads.mus.auth.gr/wpcontent/uploads/2013/07/CROSSROADS_PROCEEDINGS.pdf

·   «Η Ψευτοπεριβολάρισσα με  τον μαγεμένο αυλό: Τίτλοι  μουσικο-θεατρικών  έργων και η απόδοσή  τους  στην ελληνική γλώσσα». Ανακοίνωση στο  επιστημονικό συνέδριο:  20 Χρόνια Τμήμα Θεατρικών Σπουδών  ΕΚΠΑ Από την χώρα των κειμένων  στο βασίλειο  της  σκηνής.  Αμφιθέατρο  Ι. Δρακόπουλος, Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2011.

·        «Η όπερα Der zerbrochene Krug του Viktor Ullmann».  Ανακοίνωση στο  επιστημονικό συνέδριο Heinrich von Kleist του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας  και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα/ Νέο Αμφιθέατρο, 10 Δεκεμβρίου 2011/ Μinas I. Alexiadis, “Viktor Ullmanns Oper Der zerbrochene Krug” στον τόμο Nur zerrissene Bruchstücke: Kleist zum 200. Todestag Athener Kleist-Tagung 2011.ΈκδοσηστησειράHellenogermanica, Griechische Germanistische Hochschulstudien – τ.3, Peter Lang – International Academic Publishers, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien, 2013. ISBN 978-3-631-64103-3 geb. (Hardcover) ISBN 978-3-653-02659-7 (eBook)

·        «Φάουστ, ερωτισμός, μπαλέτο και φαντασμαγορία:  H βιομηχανία του θεάματος στο Παρίσι, στο δεύτερο μισό  του 19ου αιώνα».  Στον τόμο- πρόγραμμα της παράστασης της όπερας Φάουστ του  Γκουνό,  Εθνική Λυρική Σκηνή / Μέγαρο  Μουσικής Αθηνών, Ιανουάριος 2012.

·        Minas I. Alexiadis,  «Eine bedeutende romantische Oper: Der Vampyr von Heinrich Marschner». Βeitrag am internationalen Kongress des Fachbereiches fuer Deutsche Sprache und Literatur der Universitaet  Athen: Deutsche Romantik - Transformationen und Transgressionen (ΜηνάςΙ. Αλεξιάδης: «Μίασημαντική  ΡομαντικήΌπερα: O ΒαμπίρτουΧάϊνριχΜάρσνερ». Εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών: Γερμανικός  Ρομαντισμός, Πρόσληψη και Κριτική. Αμφιθέατρο Παλαιού Πανεπιστημίου –Aθήνα, 15 Δεκεμβρίου 2012. Στη  γερμανική  γλώσσα).

·        “Η γερμανική όπερα  από  τον Κ. Μ. φον Βέμπερ  στον Ρ. Βάγκνερ”. Στον  τόμο- πρόγραμμα της  Εθνικής Λυρικής Σκηνής για την παραγωγή της όπερας του Ρίχαρντ Βάγκνερ Ο Ιπτάμενος Ολλανδός, Θέατρο Ηρώδου του Αττικού,  Ιούνιος 2013.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ

·        Εισήγηση με θέμα: «Ζητήματα της  μουσικής  για το αρχαίο δράμα- Μία εισαγωγή» (14 Ιουλίου 2005). Στο ίδιο πλαίσιο, εισηγήσεις και σεμιναριακά μαθήματα με αντικείμενο:

·        «Opera, Music Theatre and Ancient Greek Drama: Persians and ‘Art a’ Xerxes in the operatic repertoire» (11 Ιουλίου 2006).

·        «Αn opera revisited: Luigi Cherubini’s Medea, then and now, and Maria Callas»  (13 Ιουλίου  2007).

·        «Orpheus and Euridice: the three main  repertoire  operatic  works by Monteverdi, Gluck and Offenbach» (17 Ιουλίου  2008).

·        «Alceste by Christoph Willibald Gluck  and operatic reform in the 18th century» (16 Ιουλίου  2009).

·        «20th - century operas based on ancient Greek drama:  the neoclassic vision» (2 Ιουλίου 2010).