Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Κλειώ Φανουράκη

Κλειώ Φανουράκη

Eπίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 519, 5ος όροφος, Φιλοσοφική σχολή

Τηλέφωνο: 210-7277428

Ηλεκτρονική Διεύθυνση: kfanouraki@theatre.uoa.gr

Ώρες συνεργασίας εαρινού εξαμήνου 2018-19: κάθε Δευτέρα 16:00-17:00 και κάθε Tρίτη και Τετάρτη 12:00-13:00 μετά από συνεννόηση με τη διδάσκουσα.

Aριστούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος Διπλώματος Υποκριτικής Τέχνης από τη Δραματική Σχολή Θεμέλιο, Μεταπτυχιακού Διπλώματος από το Πανεπιστήμιο του Ηull της Αγγλίας (Μaster of Arts in Theatre and Contemporary Practice) και Διδακτορικού Διπλώματος από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών (με άριστα παμψηφεί) στον τομέα της θεατρολογίας και του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση. Αριστούχος του Τμήματος Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου του Greenwich της Αγγλίας σε συνεργασία με το New York College της Αθήνας. 

Από το ακαδημαϊκό έτος 2018 υπηρετεί στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, με γνωστικό αντικείμενο «Θεατρολογία- διδακτική του θεάτρου: θεωρία και πράξη». Έχει διδάξει, με τη σύμβαση Π.Δ 407/80, τα μαθήματα της Διδακτικής του Θεάτρου για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών (2007-2016) στο πλαίσιο των οποίων ανέλαβε και την πρακτική άσκηση των φοιτητών στα σχολεία. Από το 2015 είναι Μέλος Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου όπου έχει διδάξει για τρία έτη στην Ενότητα «Θεατρική Αγωγή» στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές», έχει επιβλέψει κι έχει συμμετάσχει ως μέλος επιτροπής αξιολόγησης σε μεταπτυχιακές διατριβές στο πεδίο της θεατρικής αγωγής.

Το εκπαιδευτικό και ερευνητικό της έργο, οι επιστημονικές ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της εστιάζονται στο πεδίο του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση, στην εφαρμογή των ψηφιακών τεχνολογιών στη θεατρολογία και τη διδακτική του θεάτρου, στη διδασκαλία της γλώσσας και των ξένων γλωσσών μέσω του θεάτρου, στη διαπολιτισμική εκπαίδευση μέσω της συνέργειας των παραστατικών τεχνών, στη διδασκαλία και σκηνοθεσία του σύγχρονου θεάτρου και κινηματογράφου κ.ά. Άρθρα και ανακοινώσεις της έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων.

Το συγγραφικό και σκηνοθετικό της έργο εστιάζεται στο θέατρο και στον κινηματογράφο για παιδιά και ενήλικες. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει τις μικρού μήκους ταινίες Φτου! Ξελευθερία για όλους (2010), Μήδεια (2012), την μεγάλου μήκους ταινία Ξα μου (2016) και μουσικοθεατρικές παραστάσεις για παιδιά και ενήλικες. Έχει λάβει μέρος ως ηθοποιός σε μουσικοθεατρικές παραστάσεις και ταινίες και έχει εργαστεί στον τομέα της έρευνας και της παραγωγής για ντοκιμαντέρ, ταινίες, θεατρικές παραστάσεις και δρώμενα. Έχει δημιουργήσει φεστιβάλ και διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα με άξονα το θέατρο στην κοινότητα, τις τέχνες και τον πολιτισμό.

Μονογραφία

Το θέατρο στην εκπαίδευση με τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών. Στοιχεία διδακτικής μεθοδολογίας, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2016.

Διδακτορική Διατριβή

Η διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων μέσω της θεατρικής αγωγής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών, Πάτρα, 2010.

Δημοσιεύσεις (Επιλογή)

  • «E-Antigone through Drama Education with the use of Digital Technologies Παράβασις - Επιστημονικό Περιοδικό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, Τόμ. 15, τχ. 1 (2017), σσ. 83-93. 
  • «Προσεγγίζοντας τη Δραματική Ποίηση μέσα από το Θέατρο/Δράμα στην Εκπαίδευση», στην ψηφιακή έκδοση: Το αρχαίο δράμα στο σχολείο του 21ου αιώνα. 1ο Διεθνές Forum με θέμα «Το Αρχαίο Δράμα στην Εκπαίδευση: σκέψεις-θέσεις-αντιθέσεις». Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 1ος δίσκος / DVD-ROM., Αθήνα 2015. 
  • «H Μήδεια του Ευριπίδη μέσα από σύγχρονες κινηματογραφικές και θεατρικές προσεγγίσεις για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», στoν τόμο: Σίμος Παπαδόπουλος (επιμ.), Τέχνη και Πολιτισμός στο Σχολείο του 21ου αιώνα [Ηλεκτρονικά πρακτικά επιστημονικής διημερίδας, Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, Πρόγραμμα Θαλής, 13-14 Ιουνίου 2015], ISBN: 978-618-82007-2-2, Αθήνα, Ιούνιος 2016, σσ.143-148. 
  • «Το θέατρο/δράμα και η ψηφιακή τέχνη στην εκπαίδευση», στον τόμο: Σίμος Παπαδόπουλος (επιμ.), Θέατρο και θεατρικές τεχνικές στην αγωγή και στην εκπαίδευση [Ηλεκτρονικά πρακτικά του 2ου Forum Νέων Επιστημόνων 2014-Πρόγραμμα Θαλής, ΕΚΠΑ, Eθνικό και Καποδιστριακό Παν. Αθηνών, Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, 21-23 Νοεμβρίου 2014), ISBN: 978-618-82007-1-5, Aθήνα 2015, σσ. 384-392. 
  • «Contemporary approaches to Ancient Greek Drama: The Paradigm of Maria Hors», περ. 

    Choros International Dance Journal, τ. 2 (Spring 2013), σσ. 70-80. 

  • «Ακροβάτης στο χρόνο. Ο σύγχρονος ρόλος του Ηθοποιού-Performer», στον τόμο: Α. Γλυτζουρής - Κ. Γεωργιάδη (επιμ.), Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο Νεοελληνικό θέατρο. Από τις απαρχές ώς τη μεταπολεμική εποχή, [Πρακτικά Γ' Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου], Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2010, σσ. 293-301. 
  • «Διδάσκοντας τον Καζαντζάκη στην Κρήτη. Μια διαθεματική και διακειμενική διδακτική προσέγγιση»,στην ψηφιακή έκδοση: Ο Νίκος Καζαντζάκης και ο Κρητικός Πολιτισμός. Επιστημονικό συνέδριο 50 χρόνια από το θάνατό του. Ηράκλειο-Μυρτιά 20-30 Σεπτεμβρίου 2007. Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη [2010], 1ος δίσκος / DVD-ROM. 
  • «Αltering Student’s Motivation in Ancient and Modern Greek Classes through Theatre Education», στον συλλογικό τόμο Boufoy-Bastick, Beatrice, 2011: The International Handbook of Cultures of Teacher Education. Comparative International Issues in Curriculum and Pedagogy, Strasbourg (France): Analytrics, Kεφ. 19, σσ. 407- 428. 
  • «Προσεγγίζοντας τον Νίκο Καζαντζάκη μέσα από τεχνικές της δραματοποίησης», περ. Φιλόλογος, 131(2008), σσ. 115-122. 
  • «Η ποίηση του Διονυσίου Σολωμού στο Γυμνάσιο: Μια διδακτική προσέγγιση μέσα από τις τεχνικές της δραματοποίησης», περ. Διάλογος, 18-19 (2008), σσ. 313-324. 
  • «Performing Athens», στον τόμο: Mπέττυ Γιαννούλη, Νίκος Γκόβας, Αναστασία Μερκούρη (επιμ.), Το θέατρο στην εκπαίδευση. Δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα [Πρακτικά της πέμπτης διεθνούς συνδιάσκεψης για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα Μάρτιος 2006], Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα, 2006, σσ. 154-158. 

Υπό δημοσίευση

  • «Το θέατρο και το δράμα στην εκπαίδευση ως δημοκρατική διδακτική προσέγγιση των μαθημάτων στα Τμήματα Θεατρικών Σπουδών», στα πρακτικά του Ε΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου με τίτλο «Θέατρο και Δημοκρατία», (Αθήνα, 5-8 Νοε 2014, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Παν. Αθηνών, Κεντρικό Κτήριο Παν. Αθηνών). 

Σεμινάρια (Επιλογή) 

  • «Προσεγγίζοντας την Αντιγόνη του Σοφοκλή μέσα από τεχνικές θεάτρου/δράματος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση», στο πλαίσιο των σεμιναρίων του Κ.Ι.Κ.Π.Ε και του Future Library (Δημοτική βιβλιοθήκη Κερατσινίου, 13.11.2015). 
  • «Το θέατρο/δράμα και ο κινηματογράφος στην εκπαίδευση μέσα από τα βήματα του χορού», με αφορμή τη μικρού μήκους ταινία Φτου!Ξελευθερία για όλους, στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Ναύπλιο, 9/5/2015). 
  • «Φτου!Ξελευθερία για όλους»: Αντιεκφοβιστικές αγκαλιές μέσα από την τέχνη στην εκπαίδευση», στο πλαίσιο της διημερίδας με τίτλο «Αντίδρασε μέσω της Τέχνης: Προσεγγίζοντας τον σχολικό εκφοβισμό και τη βία», από το Χαμόγελο του Παιδιού σε συνεργασία με τη Σουηδική Πρεσβεία στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Σχολικού Εκφοβισμού(ΕΑΝ), (Αθήνα, Μουσείο Ακρόπολης, 25-26 Νοεμβρίου 2014). 

  • «Η Μήδεια του Ευριπίδη και οι σύγχρονες κινηματογραφικές διασκευές της», σεμιναριακά μαθήματα δημιουργικής γραφής και ψηφιακής τέχνης στην εκπαίδευση, Erasmus Teaching Exchange Programme (University of Greenwich, Department of Communication & Creative Arts, 4-8 Mαρτίου 2013).

  • «Τείχη, φωνές κι επιθυμίες: Το ποιητικό έργο του Κ. Π. Καβάφη μέσα από τη ματιά των εφήβων», επιμορφωτικό σεμινάριο θεάτρου για εφήβους και εκπαιδευτικούς, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Μεταίχμιο (Πολυχώρος Μεταίχμιο 2013-2014, Ιστορικό Μουσείο Κρήτης 14 Δεκ. 2013). 
  • «Λογοτεχνία και θεατρική αγωγή στην Α΄ Λυκείου: δημιουργικές θεατρικές γέφυρες», επιμορφωτικό σεμινάριο θεάτρου στην εκπαίδευση στην Ένωση Φιλολόγων Νομού Ηρακλείου (10 Μαρτίου 2012). 
  • «Νέο Σχολείο (Σχολείο 21ου αιώνα) - Η Μετάβαση: Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών νέων ειδικοτήτων στα δημοτικά σχολεία», ως εισηγήτρια θεωρητικής-βιωματικής επιμόρφωσης θεατρολόγων Κρήτης στο πλαίσιο του έργου (ΠΕΚ Ηρακλείου, 23-24 Οκτ. 2010). 
  • «Η δραματοποίηση μαθήματος με τη χρήση των νέων τεχνολογιών», στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Cine-Mαθήματα» της Πολιτιστικής Εταιρείας Κρήτης και της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων (Χανιά, 11-12 Δεκ. 2010).

Δραματουργία-Σκηνοθεσία

Kινηματογράφος

Ξα μου (2016), Αποκριά στη Σκύρο (2015), Ηλιαχτίδα Ομάδα Αγάπης (2013), Μήδεια (2012), Ζουμπούλι (2012), Φτου! Ξελευθερίαγια όλους (2010).

Θέατρο

H Νεράιδα Πραλίνα και το Μαγικό Φουντούκι (2011-2013), Μην κοιμηθείς Φεγγάρι μου (2009), Αρόδου (Διασκευή, 2009), En Face (2008).

Θέατρο με παιδιά και εφήβους

Σκηνοθεσία/Διδασκαλία

Ομάδα Αmusic Freeater: Θεσμοφοριάζουσες, Αριστοφάνη (2011, 2013), Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας, Σαίξπηρ (2012), Μονόλογοι από τη Γάζα (2011), Εβραία, Μπρεχτ (2010), Πρόταση γάμου, Τσέχωφ (2010), Η Ελένη στην Κρήτη: Μια βιογραφία της Ωραίας Ελένης μέσα από έργα Κρητών ποιητών (2007), Νύχτωσε χωρίς Φεγγάρι (2007) Η Σερενάτα για το Κανταδοχώρι, Μάρω Θεοδωράκη (2006).

Φεστιβάλ για παιδιά και εφήβους

Στη Χώρα της Σοκολάτας (2008, 2009), Πρώτο μαθητικό –Υouth Festival Δήμου Ηρακλείου (2007), Από τους δρόμους της jazz στα τροχαία, Site Specific Performance στη Διεθνή Jazz Meeting Kostas Kouvidis κ.ά.