Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Καίτη Διαμαντάκου

Καίτη Διαμαντάκου Αγάθου

Αναπληρώτρια καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 916, 9ος όροφος, Φιλοσοφική σχολή

Τηλέφωνο: 210-7277652

Ηλεκτρονική Διεύθυνση: diamcat[at]theatre.uoa[dot]gr

Σελίδα στο academia.edu: http://uoa.academia.edu/KaitiDiamantakou

Οι ώρες συνεργασίες της διδάσκουσας στη διάρκεια του χειμερινού εξαμήνου 2017-2018 θα είναι κάθε Τρίτη και Πέμπτη, 12:00-13:30 (γραφείο 916).


Απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας (με ειδίκευση στην Κλασική Φιλολογία) και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μεταπτυχιακή υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών και κάτοχος Διδακτορικού Διπλώματος από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 υπηρετεί στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών – αρχικά στη βαθμίδα του Λέκτορα, από το 2009 στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, στην οποία μονιμοποιήθηκε το 2013 και από την οποία εξελίχθηκε στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή το 2017. Το εκπαιδευτικό και ερευνητικό της έργο, οι επιστημονικές ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της εστιάζονται κατ’ αρχήν στο πεδίο του αρχαίου δράματος, στα συγκεκριμένα θεατρικά είδη και τους ιδιαίτερους κώδικές τους, στο ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο παραγωγής των έργων, σε ζητήματα της σκηνικής πραγματοποίησης και της σημασιολογικής σύνθεσής τους, καθώς και στην πρόσληψη του αρχαίου δράματος από τη νεώτερη, ελληνική και παγκόσμια, δραματουργία και σκηνική πρακτική. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 συμμετέχει με ανακοινώσεις της σε επιστημονικά συνέδρια και δημοσιεύει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων.

Από το 2004-2005 και μέχρι σήμερα διδάσκει στο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών τα γνωστικά αντικείμενα που εμπίπτουν στη θεματική ενότητα «Το Θέατρο της Αρχαιότητας»: Το θέατρο των τραγικών ποιητών Αισχύλου, Σοφοκλή και Ευριπίδη, Αρχαία και Νέα Κωμωδία. Κατά το εαρινό εξάμηνο των ακαδημαϊκών ετών 2008-2009, 2010-11, 2014-2015, 2016-2017 δίδαξε το μάθημα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψή του» στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ στο ίδιο πλαίσιο κατά το εαρινό εξάμηνο 2013-2014 δίδαξε το «Σεμινάριο», επικεντρωμένο στο θέμα της έμφυλης ετερότητας στο αρχαίο δράμα και στις νεώτερες παραστάσεις του.

Το χειμερινό εξάμηνο του έτους 2010-2011 και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής άδειάς της, δίδαξε ως επισκέπτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Charles-de-GaulleLille 3, UFRArtsdelaScène και στο Πρόγραμμα Master (PratiquesetPédagogiedesArtsdelaScène) 24ωρο σεμινάριο σχετικά με την πρόσληψη του αρχαίου δράματος (Réceptiondudrameancien).

Κατά το εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2013-2014, δίδαξε το μάθημα «Αρχαίο Θέατρο» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ (κατεύθυνση:  Διδακτική της γλώσσας – Λογοτεχνία – Θέατρο και Εκπαίδευση / Υποκατεύθυνση : Θέατρο και Εκπαίδευση).

Συμμετείχε ως μέλος Δ.Ε.Π. στην ερευνητική ομάδα του Προγράμματος Δημιουργίας Βάσης Δεδομένων Αρχαίου Θεάτρου (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ-ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ - Επιστημονικός υπεύθυνος: καθηγητής Σάββας Γώγος) και υπήρξε επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού έργου με τίτλο: «Οι μεταμορφώσεις της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας στη νεοελληνική δραματουργία της περιόδου 1974-2010» (ΕΛΚΕ/Καποδίστριας, ακαδ. έτος 2009-2010).

Συνεργάστηκε  με το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου στη συγγραφή Οδηγού Μελέτης της Θεματικής Ενότητας «Στοιχεία Θεωρίας του Θεάτρου» (ΘΣΠ51), που διδάσκεται στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεατρικών Σπουδών του ΑΠΚΥ.  Είναι συνεργάτης του ερευνητικού «Εργαστηρίου Τεκμηρίωσης Πολιτιστικής και Ιστορικής Κληρονομιάς» (Ιόνιο Πανεπιστήμιο – Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας) και συμμετείχε ως συντελεστής στο ερευνητικό πρόγραμμα «Η εξέλιξη της νεοελληνικής δραματουργίας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης», το οποίο εντάσσεται στο έργο «Ανάπτυξη της Έρευνας και της Εκπαίδευσης» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης.


 ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

      


         Περί τραγωδίας και τρυγωδίας. Οκτώ ερμηνευτικές διαδρομές στο τραγικό και το κωμικό θέατρο, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2007, 664 σελ. Υποψήφιο σε βραχεία λίστα για το Βραβείο Θεατρολογικού Δοκιμίου από την Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, 2007.

           Στην αρχαία κωμική ενδοχώρα. Εισαγωγή στη σημειολογία του χώρου και του χρόνου στο θέατρο του Αριστοφάνη (πρόλογος: Pascal Thiercy), Ινστιτούτο του Βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα, 2007.  Διάκριση με το Βραβείο Θεατρολογικού Δοκιμίου από την Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, 2008.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΕΣ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

      Επιμέλεια και εισαγωγή («Μικρή εισαγωγή σ’ένα μεγάλο κριτικό έργο», σσ. 7-61) στον τόμο: Τάσος Λιγνάδης: Κριτικές Θεάτρου – Αρχαίο Δράμα (1975-1989), Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα, 2013.

 


   Eπιμέλεια και εισαγωγή («1975-1989: κριτικός αποθησαυρισμός  - Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του νεοελληνικού θεάτρου», σσ. 9-43) στον τόμο Τάσος Λιγνάδης, Κριτικές Θεάτρου. Nεοελληνική δραματουργία (1975-1989), Ιδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα, 2015.

 

 
 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ (από το 2007 και εξής)

·         «Λυσιστράτη, 411 π.Χ. – 2016 μ.Χ. Η επιστροφή της γηραιάς κυρίας», Επίμετρο στην έκδοση της Λυσιστράτης του Αριστοφάνη, σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη, Νεφέλη, Αθήνα, 2017, σσ. 85-107.

·         «Aristophanes through Lysistrata: The Ancient Greek Comedy on the Modern Greek Stage». 

·         « Les Cassandres de la crise. Le paradigme de l’œuvre dramatique de Dimitris Dimitriadis », στονσυλλογικόαφιερωματικότόμοπρος τιμήν της καθηγήτριας Αφροδίτης Σιβετίδου: Les mots en spectacle, Mélanges en l’ honneur d’ Aphrodite Sivetidou, Garnier, Paris, 2016,  σσ. 45-61.

·         «Αριστοφάνης και Καραγκιόζης: Αντανακλάσεις και οσμώσεις στο «Θέατρο Τέχνης» (μαζί με την Κατερίνα Λιοντάκη και τον Νίκο Τζιβελέκη), στον τόμο: Μ. Μορφακίδης, Π. Παπαδοπούλου (επιμ.),  Ελληνικό θέατρο σκιών – Άυλη πολιτιστική κληρονομιά (προς τιμήν του Βάλτερ Πούχνερ), Centrode Estudios Bizantinos , Noegriegosy Chipriotas, Granada 2016, σσ. 293-312.

·         «Τὸν μὲν γὰρ ἡγοῦμαι σοφόν, τῷ δ’ἥδομαι. Αισχύλος ή Ευριπίδης: Tα διλήμματα ενός εκκολαπτόμενου μεταφραστή στα τέλη του 19ου αιώνα», στον τόμο: Άννα Ταμπάκη, Ουρανία Πολυκανδριώτη (επιμ.), Ελληνικότητα και ετερότητα: Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις και ‘εθνικός χαρακτήρας’ στον 19ο αιώνα. Πρακτικά Συμποσίου, B΄Τόμος, Αθήνα 2016, σσ. 381-394. Βλ.

·   «Aristophane à lafrançaise: libertés et limites », στον τόμο Διαμεσολάβηση και πρόσληψη στον ελληνο - γαλλικό πολιτισμικό χώρο - Médiation et réception dans lespace culturel franco - hellénique.

      Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου που οργάνωσε το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ,  Colloque International organisé par le Département de Langue et Littérature Françaises, Université Nationale et Capodistrienne d’Athènes, sur le thème : « Médiation et réception dans l’espace culturel franco-hellénique, Αιγόκερως, 2015, σσ. 292-300.

·         «Πυρ ή φωτιά, νερό ή ύδωρ: Ο μεταφραστικός τόκος του Δημήτρη Δημητριάδη στην τράπεζα του αρχαίου δράματος», στο Κωνσταντίνος Κυριακός (επιμ.), Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψή του. Πρακτικά του Δ΄ Πανελληνίου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Πανεπιστήμιο Πατρών – Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πάτρα 2015, σσ. 469-482.

·         «Aristophane sur la scène grecque moderne: Un théâtre populaire ou un théâtre fait par et pour les happy-few» ?, M. Franck (dir.), Les élites grecques XVIIIe – Xxe siècles – Identités, modes d’actions, représentations, Cahiers Balcaniques, Numéro Hors-Série, Publications Langues Ο΄, Paris, 2015, σσ. 83-94.

·         «Vertere seria ludo, overo La leggerezza della Parodia », Culture Teatrali. Studi, interventi e scritture sullo spettacolo No  23 (2014), σσ. 137-141.

   «Ο μυστηριώδης Ευριπίδης του Γρυπάρη. Δοκίμια μιας ανεκπλήρωτης (;) μετάφρασης», Παράβασις - Επιστημονικό Περιοδικό Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, Τόμ. 12, τχ. 2 (2014), σσ. 39-79.

      

        «Από το Théâtredela Commune το 1968 στο Théâtre Odéon το 2010: Η διαδρομή του αρχαίου μύθου στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Δημητριάδη», στον τόμο Σκηνική πράξη στο μεταπολεμικό θέατρο:  Συνέχεις  + Ρήξεις. Πρακτικά Διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου, αφιερωμένου στον Νικηφόρο Παπανδρέου (επιμέλεια: Αντρέας Δημητριάδης, Ιουλία Πιπινιά, Άννα Σταυρακοπούλου), Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ – Εκδόσεις ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 2014, σσ. 473-484.

·        «Η συμβολή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και του Εύη Γαβριηλίδη στον θεατρικό επαναπατρισμό του Μενάνδρου», στον τόμο Το αρχαίο θέατρο και η Κύπρος. Πρακτικά συμποσίου (επιμέλεια: Άντρη Κωνσταντίνου και Ιωάννα Χατζηκωστή), Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου, Λευκωσία, 2013, σσ. 75-94.

·   «Όψεις του πλούτου και του Πλούτου στην ελληνική κωμωδιογραφία του 19ου αιώνα», στο Γ. Π. Πεφάνης (επιμ.), Η λάμψη του χρήματος στη νεοελληνική λογοτεχνία. Από την Κρητική Αναγέννηση στην αυγή του 21ου αιώνα (επιμέλεια-εισαγωγή-βιβλιογραφία: Γιώργος Π. Πεφάνης), Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα 2014, σελ. 312-331.

·        «Θεόδωρος Τερζόπουλος, ‘Άττις’ και αρχαία τραγωδία: Η κατάκτηση της υπερπολιτισμικότητας», Θεατρογραφίες, τχ. 18, Εκδόσεις Gramma, Αθήνα, 2013, σσ. 125-134.

·        «Euripides versus Aristophanes, Ion versus Birds: A possibility of “paracomic” referentiality, Mediterranean Chronicle Vol. 2 (2012),  σσ. 15-29.

·        Λήμματα «Αριστοφάνης», «Ιλαροτραγωδία», «Κωμωδία», «Παράβασις», «Παρωδία»,  στο Σάββας Γώγος, Κυριακή Πετράκου, Λεξικό του αρχαίου θεάτρου. Όροι – έννοιες – πρόσωπα,  Εκδόσεις Μίλητος, Αθήνα, 2012, σσ. 52-62, 168-169, 190-204, 254-259, 265-269. 

·        «Ancient and Modern Greek heroes talking alone on stage: Towards the autonomy of monologicity», στο Brigita Aleksejeva, Ojārs Lāms, Ilze Rūmniece (eds),  Hellenic Dimension. Materials of the Riga 3rd International Conference of Hellenic Studies, University of Latvia, Faculty of Humanities, Chair of Classical Studies, Centre for Hellenic Studies, Latvia 2012, σσ. 226-234.

·      «Old Comedy on Ancient Actors: Speculations on an Odd and Unexpected Discrimination», Λογείον. Περιοδικό για το Αρχαίο Θέατρο – Logeion. A Journal of Ancient Theatre, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών, τεύχ. 1 (2011), σσ. 121-144. [προσπελ.

·   «Η γυναικεία παρουσία στο μικρόκοσμο της Αρχαίας Κωμωδίας», στο συλλογικό τόμο Θεόδωρος Παππάς, Ανδρέας Μαρκαντωνάτος (επιμ.), Αττική Κωμωδία: Πρόσωπα και προσεγγίσεις, Εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2011, σσ. 631-671.

·      «Le voyage de Dionysos dans la Grèce après 1975 ou Les épigones modernes de la dramaturgie grecque ancienne”, L’ Annuaire Théâtral (Revue Québécoise d’études théâtrales), No 48 (automne 2010), σσ. 45-56.

·    «La réception de la nouvelle comédie attique et de la comédie romaine par la scène grecque moderne: sur les traces d’une remarquable absence», στοντόμοA. Tabaki, W. Puchner (eds), Theatre and Theatre Studies in the 21th Century. Proceedings. First International Conference, Athens, 28 September-1 October 2005,  Ergo, Athens, 2010, σελ. 255-266

·  «Οι αντιφάσεις μιας παιδοκτόνου ή Η πολυφωνική ταυτότητα της Μήδειας στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία», στα Ηλεκτρονικά Πρακτικά του Δ΄ Συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών (με θέμα: «Ταυτότητες στον ελληνικό κόσμο από το 1204 έως σήμερα», Γρανάδα, 9-12 Σεπτεμβρίου 2010), διεύθυνση http://www.eens.org/?_id=1194

·    «Τραγικοί ήρωες μόνοι επί σκηνής, στην αρχαία και σύγχρονη ελληνική δραματουργία: Η αυτονόμηση της μονολογικότητας», Παράβασις, Τόμ. 10, Ergo, 2010, σσ. 55-84.

·   «Τα αποτυπώματα του Αριστοφάνη στη νεοελληνική δραματουργία», στον τόμο Πυλαρινός, Θεοδόσης (επιμ.), Ελληνική αρχαιότητα και νεοελληνική λογοτεχνία. Πρακτικά (Πρακτικά Τριήμερου Διεθνού Συνεδρίου  με θέμα: «Ελληνική αρχαιότητα και Νεοελληνική λογοτεχνία», Τμήμα Ιστορίας Ιονίου Πανεπιστημίου, Κέρκυρα, 30/10/2008-1/11/2008), Εκδόσεις Ιονίου Πανεπιστημίου, Κέρκυρα 2009, σσ. 79-95.

·   «Οι χώροι μιας καταραμένης γενιάς», στον τόμο Πρακτικά Συμποσίων: X Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, 2000: «2.500 χρόνια αρχαίου ελληνικού δράματος: Παράδοση και προοπτικές» και ΧΙ Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, 2002: Θηβαϊκός κύκλος», Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, 2007, σσ. 279-291.

·        «Η επιβίωση και αναβίωση του Αριστοφάνη με όχημα τον Πλούτο», στον τόμο Ιωσήφ Βιβιλάκης (επιμ.), Στέφανος. Τιμητική προσφορά στον Βάλτερ Πούχνερ, Εκδόσεις Ergo, Αθήνα, 2007, σσ. 423-432.

·   «Από τον Αριστοφάνη στον Μποστ: η επιβίωση της παρατραγωδίας», στον τόμο Κωνσταντίνος Α. Δημάδης (επιμ.), Ο Ελληνικός κόσμος ανάμεσα στην εποχή του Διαφωτισμού και στον εικοστό αιώνα (Πρακτικά του Γ΄ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών (ΕΕΝΣ), Βουκουρέστι, 2-4 Ιουνίου 2006), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2007, 3 τόμοι, 1ος τόμος, σσ. 203-212.

  

·        

 ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ (επιλογή)

·         Keir Elam, Η Σημειωτική Θεάτρου και Δράματος (επιμέλεια: Δημήτρης Τσατσούλης), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2001. Μετάφραση του βιβλίου,  «Εισαγωγή στην ελληνική μετάφραση» (σσ. 13-20) και «Σημειώσεις μετάφρασης» (σσ. 269-278).

·         Culler, Jonathan,  Λογοτεχνική θεωρία. Συνοπτική εισαγωγή (επιμέλεια: Νάσος Βαγενάς),  Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Αθήνα, 2000.

·          (Συλλ.) Σωματείο Εξέτασης Θεμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της `Ερευνας (ARESER): Επείγουσες Διαγνώσεις και Θεραπείες για ένα Πανεπιστήμιο σε Κατάσταση Κινδύνου (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1999.

·         Bourdieu, Pierre: Αντεπίθεση Πυρών (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1998.

·         Bourdieu, Pierre, Για την τηλεόραση (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 1998.

·         Montlibert, Christian de, Εισαγωγή στην κοινωνιολογική συλλογιστική (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1998.

·         Τσβετάγιεβα, Μαρίνα, Ο ποιητής και ο χρόνος (επιμέλεια: Βαγγέλης Αθανασόπουλος), Εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1998.

·         Mathieu, Gerard: Οι Πολιτικές Ιδέες του Ισοκράτη (επιμέλεια: Βασίλειος Μανδηλαράς), Εκδόσεις  Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1995.

 

BAΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Ο Αριστοφάνης στη νέα ελληνική σκηνή

·         Σε συνεργασία με τη θεατρολόγο Ευθυμία Δημητρακοπούλου και τον δρ. Πληροφορικής Βασίλη Κ. Ντερτιμάνη δημιουργία της βάσης δεδομένων «Ο Αριστοφάνης στη νέα ελληνική σκηνή», η οποία περιέχει πλήρη παραστασιογραφία των έργων του Αριστοφάνη, που παρουσιάστηκαν από τους θεατρικούς οργανισμούς: Εθνικό Θέατρο, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. από την εποχή της ίδρυσης αυτών των οργανισμών και μέχρι το 2013. Η βάση δεδομένων έχει αναρτηθεί, μέσω της τεχνικής υπηρεσίας του Ε.Κ.Π.Α. στο http://users.uoa.gr/~diamcat/aristophanes/