Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Καίτη Διαμαντάκου

Αικατερίνη (Καίτη) Διαμαντάκου

Αναπληρώτρια καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 916, 9ος όροφος, Φιλοσοφική σχολή

Τηλέφωνο: 210-7277652

Ηλεκτρονική Διεύθυνση: diamcat[at]theatre.uoa[dot]gr

Σελίδα στο academia.edu: http://uoa.academia.edu/KaitiDiamantakou

Απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας (με ειδίκευση στην Κλασική Φιλολογία) και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μεταπτυχιακή υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών και κάτοχος Διδακτορικού Διπλώματος από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 υπηρετεί στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών – αρχικά στη βαθμίδα του Λέκτορα, από το 2009 στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, στην οποία μονιμοποιήθηκε το 2013 και από την οποία εξελίχθηκε στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή το 2017. Το εκπαιδευτικό και ερευνητικό της έργο, οι επιστημονικές ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της εστιάζονται κατ’ αρχήν στο πεδίο του αρχαίου δράματος, στα συγκεκριμένα θεατρικά είδη και τους ιδιαίτερους κώδικές τους, στο ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο παραγωγής των έργων, σε ζητήματα της σκηνικής πραγματοποίησης και της σημασιολογικής σύνθεσής τους, καθώς και στην πρόσληψη του αρχαίου δράματος από τη νεώτερη, ελληνική και παγκόσμια, δραματουργία και σκηνική πρακτική. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 συμμετέχει με ανακοινώσεις της σε επιστημονικά συνέδρια και δημοσιεύει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων.

Από το 2004-2005 και μέχρι σήμερα διδάσκει στο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών τα γνωστικά αντικείμενα που εμπίπτουν στη θεματική ενότητα «Το Θέατρο της Αρχαιότητας»: Το θέατρο των τραγικών ποιητών Αισχύλου, Σοφοκλή και Ευριπίδη, Αρχαία και Νέα Κωμωδία. Κατά το εαρινό εξάμηνο των ακαδημαϊκών ετών 2008-2009, 2010-11, 2014-2015, 2016-2017 δίδαξε το μάθημα «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψή του» στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ στο ίδιο πλαίσιο κατά το εαρινό εξάμηνο 2013-2014 δίδαξε το «Σεμινάριο», επικεντρωμένο στο θέμα της έμφυλης ετερότητας στο αρχαίο δράμα και στις νεώτερες παραστάσεις του.

Το χειμερινό εξάμηνο του έτους 2010-2011 και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής άδειάς της, δίδαξε ως επισκέπτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Charles-de-Gaulle Lille 3, UFR Arts de la Scène και στο Πρόγραμμα Master (Pratiques et Pédagogie des Arts de la Scène) 24ωρο σεμινάριο σχετικά με την πρόσληψη του αρχαίου δράματος (Réception du drameancien).

Κατά το εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2013-2014, δίδαξε το μάθημα «Αρχαίο Θέατρο» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ (κατεύθυνση:Διδακτική της γλώσσας – Λογοτεχνία – Θέατρο και Εκπαίδευση / Υποκατεύθυνση : Θέατρο και Εκπαίδευση).

Συμμετείχε ως μέλος Δ.Ε.Π. στην ερευνητική ομάδα του Προγράμματος Δημιουργίας Βάσης Δεδομένων Αρχαίου Θεάτρου (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ-ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ - Επιστημονικός υπεύθυνος: καθηγητής Σάββας Γώγος) και υπήρξε επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού έργου με τίτλο: «Οι μεταμορφώσεις της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας στη νεοελληνική δραματουργία της περιόδου 1974-2010» (ΕΛΚΕ/Καποδίστριας, ακαδ. έτος 2009-2010).

Συνεργάστηκε με το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου στη συγγραφή Οδηγού Μελέτης της Θεματικής Ενότητας «Στοιχεία Θεωρίας του Θεάτρου» (ΘΣΠ51), που διδάσκεται στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεατρικών Σπουδών του ΑΠΚΥ.Είναι συνεργάτης του ερευνητικού «Εργαστηρίου Τεκμηρίωσης Πολιτιστικής και Ιστορικής Κληρονομιάς» (Ιόνιο Πανεπιστήμιο – Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας) και συμμετείχε ως συντελεστής στο ερευνητικό πρόγραμμα «Η εξέλιξη της νεοελληνικής δραματουργίας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης», το οποίο εντάσσεται στο έργο «Ανάπτυξη της Έρευνας και της Εκπαίδευσης» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Aυτοτελείς εκδόσεις - Bιβλία

  • Περί τραγωδίας και τρυγωδίας. Οκτώ ερμηνευτικές διαδρομές στο τραγικό και το κωμικό θέατρο, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2007, 664 σελ. (πρόλογος, πρώτες ανακοινώσεις-δημοσιεύσεις, περιλήψεις στην αγγλική, συντομογραφίες, βιβλιογραφία, ευρετήρια μελετητών και προσώπων, θεατρικών έργων και παραστάσεων, θεμάτων, όρων και οργανισμών).
  • Στην αρχαία κωμική ενδοχώρα. Εισαγωγή στη σημειολογία του χώρου και του χρόνου στο θέατρο του Αριστοφάνη (πρόλογος: Pascal Thiercy), Ινστιτούτο του Βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα, 2007, 512σελ. (διαγράμματα, πίνακες, συντομογραφίες, βιβλιογραφία, ευρετήρια έργων, προσώπων-μελετητών, εννοιών-όρων, περίληψη και περιεχόμενα στη γαλλική).

Σύνταξη και επιμέλεια θεατρολογικών βιβλίων, με εισαγωγή

  • Τάσος Λιγνάδης, Κριτικές Θεάτρου. Nεοελληνική δραματουργία (1975-1989), Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα, 2015, 675σελ. Φιλολογική επιμέλεια, ευρετήρια (προσώπων, θεατρικών έργων, θεατρικών οργανισμών) και εισαγωγικό κείμενο με τον τίτλο: «Κριτικός αποθησαυρισμός 1975-1989», σ. 9-43.
  • Τάσος Λιγνάδης, Κριτικές Θεάτρου. Αρχαίο Δράμα (1975-1989), Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα, 2013, 563σελ. Φιλολογική επιμέλεια, ευρετήρια (προσώπων, θεατρικών έργων, θεατρικών οργανισμών) και εισαγωγικό κείμενο με τον τίτλο: «Μικρή εισαγωγή σ’ ένα μεγάλο κριτικό έργο», σ. 7-61.

Επιμέλεια θεατρολογικών τόμων με Πρακτικά συνεδρίων

  • Με την Άντρη Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Γαλάζη: Το θέατρο στη νεότερη και στη σύγχρονη Κύπρο. Πρακτικά Συνεδρίου στη μνήμη του Γιάννη Κατσούρη (Λεμεσός, 30 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2015), Ηρόδοτος – Θεατρικό Μουσείο Κύπρου, Αθήνα, 2020.
  • Με την Αλεξία Αλτουβά: Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Θέατρο και Δημοκρατία. Αφιερωμένο στον Βάλτερ Πούχνερ ( 5-8 Νοεμβρίου 2014), 2 τόμοι, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα, 2018.

Επιμέλειες θεατρολογικών βιβλίων

  • Πούχνερ, Βάλτερ: Κερκίδες και Διαζώματα. Μελέτες για το αρχαίο θέατρο και την πρόσληψή του, Ηρόδοτος, Αθήνα, 2015.
  • Πούχνερ, Βάλτερ: Σταθμίσεις και Ζυγίσματα. Δέκα Θεατρολογικά Μελετήματα, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2006.
  • Πούχνερ, Βάλτερ: Πορείες και Σταθμοί. Δέκα Θεατρολογικά Μελετήματα, Αιγόκερως, Αθήνα, 2005.
  • Πούχνερ, Βάλτερ: Γραφές και Σημειώματα. Δέκα Θεατρολογικά Μελετήματα, Ergo, Αθήνα, 2005.

Μετάφραση θεατρολογικού βιβλίου, με εισαγωγή και σημειώσεις

  • Elam, Keir: Η Σημειωτική Θεάτρου και Δράματος (επιμέλεια: Δημήτρης Τσατσούλης), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2001. Μετάφραση του βιβλίου, «Εισαγωγή στην ελληνική μετάφραση» (σ. 13-20) και «Σημειώσεις μετάφρασης» (σ. 269-278).

Άρθρα σε συλλογικούς τόμους

  • «Έκτορος λύτρα: Το (πριν-από και το μετά-το) τέλος του ομηρικού έπους σε δύο σύγχρονες θεατρικές εκδοχές του», στο: Αμφιλόχιος Παπαθωμάς, Γραμματική Κάρλα, Δημήτρης Σταμάτης (επιμ.). Ήματα πάντα. Τιμητικός τόμος στον καθηγητή Ανδρέα Ι. Βοσκό, ΕΚΠΑ – Ινστιτούτο Κυπριακών Μελετών - Εκδόσεις Καρδαμίτσα: Αθήνα 2020, σ. 43-76.
  • «H γλώσσ’ ομώμοχ’ η δε φρην ανώμοτος (Iππ. 612): Ο Ευριπίδης των διαψεύσεων», Χρίστος Αλεξίου, Αριάδνη Γκάρτζιου-Τάττη, Δημήτρης Ι. Κυρτάτας, Βασίλης Λεντάκης (επιμ.), Παναγής Λεκατσάς. Ένας αυτοδίδακτος φιλόλογος, ιστορικός και ανθρωπολόγος, Δήμος Ιθάκης, Ιθάκη, 2020, σ. 229-252.
  • «Προ-πλατωνικές και μετα-ευριπίδειες συνηχήσεις: το άντρο της Ελένης και το σπήλαιο της Πολιτείας», στο: Γιώργος Π. Πεφάνης (επιμ.), Η φιλοσοφία της σκηνής. Θεατροφιλοσοφικές εστιάσεις, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2019, σ. 109-131.
  • « Les Cassandres de la crise. Le paradigme de l’œuvre dramatique de Dimitris Dimitriadis », στο : Maria Litsardaki, Marie Makropoulou, Kalliopi Exarchou (éds),Les mots en spectacle, Mélanges en l’ honneur d’ Aphrodite Sivetidou, Garnier, Paris, 2016, σ. 45-61.
  • «Όψεις του πλούτου και του Πλούτου στην ελληνική κωμωδιογραφία του 19ου αιώνα», στο: Γιώργος Π. Πεφάνης (επιμ.), Η λάμψη του χρήματος στη νεοελληνική λογοτεχνία. Από την Κρητική Αναγέννηση στην αυγή του 21ου αιώνα, Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα, 2014, σ. 312-331.
  • «Η γυναικεία παρουσία στο μικρόκοσμο τις Αρχαίας Κωμωδίας», στο: Θεόδωρος Παππάς, Ανδρέας Μαρκαντωνάτος (επιμ.), Αττική Κωμωδία: Πρόσωπα και προσεγγίσεις, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα, 2011, σ. 631-671.
  • «Η επιβίωση και αναβίωση του Αριστοφάνη με όχημα τον Πλούτο», στο: Βιβιλάκης, Ιωσήφ (επιμ.): Στέφανος. Τιμητική προσφορά στον Βάλτερ Πούχνερ, Εκδόσεις Ergo, Αθήνα, 2007, σ. 423-432.

Συμμετοχή σε αρχαιογνωστικό λεξικό – Συγγραφή λημμάτων

  • Συγγραφή των λημμάτων «Αριστοφάνης», «Ιλαροτραγωδία», «Κωμωδία», «Παράβασις», «Παρωδία», στο Σάββας Γώγος, Κυριακή Πετράκου, Λεξικό του αρχαίου θεάτρου. Όροι – έννοιες – πρόσωπα, Εκδόσεις Μίλητος, Αθήνα, 2012, σ. 52-62, 168-169, 190-204, 254-259, 265-269.

Άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και άλλες εκδόσεις

  •  «Επτά επί Θήβας: Ο νοερός «άλλος» και οι δυνατότητες της σκηνικής αναπαράστασής του», στο: 15ο Διεθνές Συμπόσιο Αρχαίου Ελληνικού Δράματος: Οι εμφύλιες συγκρούσεις στο αρχαίο δράμα (Πρακτικά Συνεδρίου, Λεβέντειος Πινακοθήκη, Λεμεσός, 3-4 Νοεμβρίου 2018), Κυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, Λευκωσία, 2020, σ. 51-70.
  • «Εκτροπές του μύθου και της ταυτότητας στο θεατρικό έργο του Αντώνη Γεωργίου», στο: Άντρη Κωνσταντίνου, Καίτη Διαμαντάκου, Λεωνίδας Γαλάζης (επιμ.), Το θέατρο στη νεότερη και στη σύγχρονη Κύπρο. Πρακτικά Συνεδρίου στη μνήμη του Γιάννη Κατσούρη (Λεμεσός, 30 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2015), Ηρόδοτος – Θεατρικό Μουσείο Κύπρου, Αθήνα, 2020, σ. 201-215.
  • «Mirror Caves in Euripides, Helen and Plato’s Republic», Mediterranean Chronicle 9 (2019), σ. 35-52.
  • «Παραστατικότητα και αρχαία τραγωδία: Οι δυνατότητες ενός κοινού (αντι)Λόγου στην κρίση της δημοκρατικότητας», στο: Αλεξία Αλτουβά, Καίτη Διαμαντάκοου (επιμ.), Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Θέατρο και Δημοκρατία. Αφιερωμένο στον Βάλτερ Πούχνερ ( 5-8 Νοεμβρίου 2014), Α΄ Τόμος, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα, 2018, σ. 461-473.
  • «Μια Λυσιστράτη αλλιώτικη από τις άλλες. Το ‘σοκ’ της Λυσιστράτης του 1976», στο: Γωγώ Βαρζελιώτη, Πλάτων Μαυρομούστακος (επιμ.), Σκηνή και αμφιθέατρο - Αφιέρωμα στον Σπύρο Α. Ευαγγελάτο (Πρακτικά Συνεδρίου, 7-9 Μαρτίου 2016), Ε.Κ.Π.Α. - Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Αθήνα, 2018, σ. 79-88.
  • «Προλεγόμενα μιας μετάφρασης και μιας παράστασης: Λυσιστράτη 2016», στο: Καλλιόπη Εξάρχου (επιμ.), Δημήτρης Δημητριάδης: Παραβιάζοντας τα όρια (Πρακτκά Επιστημονικής Διημερίδας – Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ., 26 και 27 Μαίου 2016), Σαιξπηρικόν, Θεσσαλονίκη, 2018, σ. 295-312.
  • «Λυσιστράτη, 411 π.Χ. – 2016 μ.Χ. Η επιστροφή της γηραιάς κυρίας», Επίμετρο στην έκδοση της Λυσιστράτης του Αριστοφάνη, σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη, Νεφέλη, Αθήνα, 2017, σ. 85-107.
  • «Mετα-τοπίζοντας τον Αριστοφάνη: Σκηνικές εκδοχές του δραματικού χώρου με άξονα τους Σφήκες», στο: Δέκατο Τρίτο Διεθνές Συμπόσιο Αρχαίου Ελληνικού Δράματος – Thirteenth International Symposium on Ancient Greek Dramα (Πρακτικά του 13ο Διεθνούς Συμποσίου Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, με θέμα: «Δραματικός και σκηνικός χώρος στο αρχαίο ελληνικό δράμα», 7-8 Ιουλίου 2014, Λευκωσία Κύπρου), Kυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου – Cyprus Center of the International Theatre Institute, Λευκωσία, 2016, σ. 21-39.
  • «Αριστοφάνης και Καραγκιόζης: Αντανακλάσεις και οσμώσεις στο «Θέατρο Τέχνης» (μαζί με την Κατερίνα Λιοντάκη και τον Νίκο Ττζιβελέκη), στο : Μόσχος Μορφακίδης, Παναγιώτα Παπαδοπούλου (επιμ.), Ελληνικό θέατρο σκιών – Άυλη πολιτιστική κληρονομιά (προς τιμήν του Βάλτερ Πούχνερ), Centro de Estudios Bizantinos , Noegriegos y Chipriotas, Granada, 2016, σ. 293-312.
  • «Τὸν μὲν γὰρ ἡγοῦμαι σοφόν, τῷ δ’ἥδομαι. Αισχύλος ή Ευριπίδης: Tα διλήμματα ενός εκκολαπτόμενου μεταφραστή στα τέλη του 19ου αιώνα», στο : Άννα Ταμπάκη, Ουρανία Πολυκανδριώτη (επιμ.), Ελληνικότητα και ετερότητα: Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις και ‘εθνικός χαρακτήρας’ στον 19ο αιώνα. Πρακτικά Συμποσίου, B΄ Τόμος, Αθήνα, 2016, σ. 381-394.
  • « Aristophane à la française: libertés et limites », στο: Διαμεσολάβηση και πρόσληψη στον ελληνο-γαλλικό πολιτισμικό χώρο - Médiation et réception dans l’espace culturel franco-hellénique, Actes du Colloque International organisé par le Département de Langue et Littérature Françaises, Université Nationale et Capodistrienne d’Athènes), Αιγόκερως, Αθήνα, 2015, σ. 292-300.
  • «Πυρ ή φωτιά, νερό ή ύδωρ: Ο μεταφραστικός τόκος του Δημήτρη Δημητριάδη στην τράπεζα του αρχαίου δράματος», στο: Κωνσταντίνος Κυριακός (επιμ.), Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψή του. Πρακτικά του Δ΄ Πανελληνίου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Πανεπιστήμιο Πατρών – Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πάτρα, 2015, σ. 469-482.
  • « Aristophane sur la scène grecque moderne : Un théâtre populaire ou un théâtre fait par et pour les happy-few ? », στο : Faruk Bilici, Joelle Dalegre, Frosa Pejoska-Bouchereau (éds), Les élites grecques XVIIIe – XΧe siècles – Identités, modes d’actions, représentations, Cahiers Balcaniques, Numéro Hors-Série, Publications Langues Ο΄, Paris, 2015, σ. 83-94.
  • «Vertere seria ludo, overo La leggerezza della Parodia», Culture Teatrali. Studi, interventi e scritture sullo spettacolo No23 (2014), σ. 137-141.
  • «Από το Théâtre de la Commune το 1968 στο Théâtre Odéon το 2010: Η διαδρομή του αρχαίου μύθου στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Δημητριάδη», στο: Ανδρέας Δημητριάδης, Ιουλία Πιπινιά, Άννα Σταυρακοπούλου (επιμ.), Σκηνική πράξη στο μεταπολεμικό θέατρο: Συνέχεις + Ρήξεις. Πρακτικά Διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου, αφιερωμένου στον Νικηφόρο Παπανδρέου, Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ – Εκδόσεις ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη, 2014, σ. 473-484.
  • «Ο μυστηριώδης Ευριπίδης του Γρυπάρη. Δοκίμια μιας ανεκπλήρωτης (;) μετάφρασης», Παράβασις 12/2 (2014), σ. 39-79.
  • «Η συμβολή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και του Εύη Γαβριηλίδη στον θεατρικό επαναπατρισμό του Μενάνδρου», στο: Άντρη Κωνσταντίνου, Ιωάννα Χατζηκωστή (επιμ.), Το αρχαίο θέατρο και η Κύπρος. Πρακτικά συμποσίου, Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου, Λευκωσία 2013, σ. 75-94.
  • «Θεόδωρος Τερζόπουλος, «Άττις και αρχαία τραγωδία: Η κατάκτηση της υπερπολιτισμικότητας», Θεατρογραφίες 18 (2013), σ. 125-134.
  • «Euripides versus Aristophanes, Ion versus Birds: A possibility of “paracomic” referentiality», Mediterranean Chronicle 2 (2012), σ. 15-29.
  • «Ancient and Modern Greek heroes talking alone on stage: Towards the autonomy of monologicity», στο: Brigita Aleksejeva, Ojārs Lāms, Ilze Rūmniece (eds), Hellenic Dimension. Materials of the Riga 3rd International Conference of Hellenic Studies, University of Latvia, Faculty of Humanities, Chair of Classical Studies, Centre for Hellenic Studies, Latvia 2012, σ. 226-234.
  • «Old Comedy on Ancient Actors: Speculations on an Odd and Unexpected Discrimination» Λογείον/Logeion 1 (2011), σ. 121-144.
  • «Οι αντιφάσεις μιας παιδοκτόνου Ή Η πολυφωνική ταυτότητα της Μήδειας στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία», στο: Κωνσταντίνος Α. Δημάδης (επιμ.), Ταυτότητες στον ελληνικό κόσμο από το 1204 έως σήμερα (Δ΄ Συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών, Γρανάδα, 9-12 Σεπτεμβρίου 2010), Α΄ Τόμος, Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, Αθήνα, 2011, σ. 541-558.
  • « Le voyage de Dionysos dans la Grèce après 1975 ou Les épigones modernes de la dramaturgie grecque ancienne », L’Annuaire Théâtral 48 (automne 2010), σ. 45-56.
  • «Τραγικοί ήρωες μόνοι επί σκηνής, στην αρχαία και σύγχρονη ελληνική δραματουργία: Η αυτονόμηση της μονολογικότητας», Παράβασις 10 (2010), σ. 55-84.
  • « La réception de la nouvelle comédie attique et de la comédie romaine par la scène grecque moderne : sur les traces d’une remarquable absence », στο: Anna Tabaki, Walter Puchner (eds), Theatre and Theatre Studies in the 21th Century. Proceedings of the First International Conference, Athens, 28 September - 1 October 2005, Ergo, Athens, 2010, σ. 255-266.
  • «Τα αποτυπώματα του Αριστοφάνη στη νεοελληνική δραματουργία», στο: Θεοδόσης Πυλαρινός (επιμ.), Ελληνική αρχαιότητα και νεοελληνική λογοτεχνία. Πρακτικά Τριήμερου Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: «Ελληνική αρχαιότητα και Νεοελληνική λογοτεχνία» (Τμήμα Ιστορίας Ιονίου Πανεπιστημίου, Κέρκυρα, 30/10/2008-1/11/2008), Εκδόσεις Ιονίου Πανεπιστημίου, Κέρκυρα, 2009, σ. 79-95.
  • «Αναπαραστάσεις της νόσου και της ίασης στην αρχαία ελληνική τραγωδία και κωμωδία», Αρχαιολογία και Τέχνες 102 (Μάρτιος 2007), αφιέρωμα: «Η ιατρική στην αρχαιότητα», σ. 64-72.
  • «Οι χώροι μιας καταραμένης γενιάς», στο: Πρακτικά Συμποσίων: X Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, 2000: «2.500 χρόνια αρχαίου ελληνικού δράματος: Παράδοση και προοπτικές» και ΧΙ Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, 2002: Θηβαϊκός κύκλος», Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, 2007, σ. 279-291.
  • «Εναλλαγές και παραλλαγές του κωμικού: Από τον Αριστοφάνη στον Καμπανέλλη», στο: Πανεπιστήμιο Πατρών – Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών – Τμήμα Θεατρικών Σπουδών: Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου προς τιμήν του Ιάκωβου Καμπανέλλη, Εκδόσεις περί Τεχνών, Πάτρα, 2006, σ. 410-434.
  • «Σάρα Κέην, Φαίδρας Έρως – Ρακίνα, Φαίδρα – Σενέκα, Φαίδρα ή Ιππόλυτος - Ευριπίδη Ιππόλυτος: Το παλίμψηστο μιας πολύ παλιάς ιστορίας», Παράβασις 7 (2006), σ. 45-68.
  • «Τα αλλεπάλληλα είδωλα της φαντασιακής γυναίκας στο θεατρικό έργο του Ανδρέα Στάικου», στο: Chatzisavas, Andréasd.), Lapithos. ΙστορίακαιΛογοτεχνία – Histoire et Littérature, ΟΔυισμόςστηΝεοελληνικήΛογοτεχνία – Le double dans la littérature Néo-hellénique. Actes du XIXème Colloque International des Néo-hellénistes des Universités francophones, Mai 2005, Éditions Praxandre, Besançon 2006, σ. 415-428.
  • «ΕικόνεςκαιγραφέςτουσώματοςστοθεατρικόέργοτουΑνδρέαΣτάικου», στο: Anna Jacovides-Andrieu (éd.): Le Corps dans la Langue, la Littérature, l’Histoire, les Arts et les Arts du Spectacle.Actes du XVIIIème Colloque International des Néo-hellénistes des Universités francophones. 15-17 Mai 2003, Societé Culturelle Néo-hellénique, Paris, 2005, σ. 279-290.
  • «Άνθρωποι και κτήνη στο θέατρο του Αλέξη Σεβαστάκη», Θεατρογραφίες, τεύχ. αφιερωμένο στη μνήμη του Δημήτρη Ποταμίτη (Άνοιξη 2003), σ. 16-25.
  • «Ο χώρος μιας τριλογίας: `Εβδομη Μέρα της Δημιουργίας - Η Αυλή των Θαυμάτων - Η Ηλικία της Νύχτας του Ιάκωβου Καμπανέλλη», Δρώμενα, Τόμ. 3ος/τχ. 14 (Μάιος-Ιούνιος 1995), σ. 41-46.

Μεταφράσεις (επιλογή)

  • Keir Elam, Η Σημειωτική Θεάτρου και Δράματος (επιμέλεια: Δημήτρης Τσατσούλης), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2001. Μετάφραση του βιβλίου,«Εισαγωγή στην ελληνική μετάφραση» (σσ. 13-20) και «Σημειώσεις μετάφρασης» (σ. 269-278).
  • Culler, Jonathan, Λογοτεχνική θεωρία. Συνοπτική εισαγωγή (επιμέλεια: Νάσος Βαγενάς), Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Αθήνα, 2000.
  • (Συλλ.) Σωματείο Εξέτασης Θεμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της `Ερευνας (ARESER): Επείγουσες Διαγνώσεις και Θεραπείες για ένα Πανεπιστήμιο σε Κατάσταση Κινδύνου (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1999.
  • Bourdieu, Pierre: Αντεπίθεση Πυρών (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 1998.
  • Bourdieu, Pierre, Για την τηλεόραση (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 1998.
  • Montlibert, Christian de, Εισαγωγή στην κοινωνιολογική συλλογιστική (πρόλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος), Εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1998.
  • Τσβετάγιεβα, Μαρίνα, Ο ποιητής και ο χρόνος (επιμέλεια: Βαγγέλης Αθανασόπουλος), Εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1998.
  • Mathieu, Gerard: Οι Πολιτικές Ιδέες του Ισοκράτη (επιμέλεια: Βασίλειος Μανδηλαράς), Εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1995.

Bάση Δεδομένων: Ο Αριστοφάνης στη νέα ελληνική σκηνή

Σε συνεργασία με τη θεατρολόγο Ευθυμία Δημητρακοπούλου και τον δρ. Πληροφορικής Βασίλη Κ. Ντερτιμάνη δημιουργία της βάσης δεδομένων «Ο Αριστοφάνης στη νέα ελληνική σκηνή», η οποία περιέχει πλήρη παραστασιογραφία των έργων του Αριστοφάνη, που παρουσιάστηκαν από τους θεατρικούς οργανισμούς: Εθνικό Θέατρο, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. από την εποχή της ίδρυσης αυτών των οργανισμών και μέχρι το 2013. Η βάση δεδομένων έχει αναρτηθεί, μέσω της τεχνικής υπηρεσίας του Ε.Κ.Π.Α. στο http://users.uoa.gr/~diamcat/aristophanes/