Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Ιωάννα Ρεμεδιάκη

Ιωάννα Ρεμεδιάκη

Λέκτορας Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 807, 8ος όροφος, Φιλοσοφική Σχολή
Τηλέφωνο: 210 7277821

Ώρες υποδοχής κοινού εαρινού εξαμήνου 2018-19: κάθε Τετάρτη 10:00 με 12:00

Ηλεκτρονική διεύθυνση: iremedia[at]theatre.uoa[dot]gr

Είναι πτυχιούχος κλασικής φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και αριστούχος απόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ (1997), όπου υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή με θέμα: «Οι μεταφράσεις της Αντιγόνης του Σοφοκλή στη νεοελληνική σκηνή (1850-2000)» (επιβλέπων: Βάλτερ Πούχνερ, 2006, βαθμός: Άριστα). Για τις ανάγκες της διατριβής διεξήγαγε έρευνα στο Institut füTheaterwissenschaft του Freie Universität του Βερολίνου (Erasmus 2002), με σύμβουλο καθηγητή την Erika Fischer-Lichte. Έχει επίσης πτυχίο Υποκριτικής από τη Δραματική Σχολή Αρχή (2000).

Το 2014 διορίστηκε ως Λέκτορας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, με γνωστικό αντικείμενο: «Θεατρολογία – Αρχαίο Θέατρο: Ιστορία και Παράσταση». Διδάσκει τα προπτυχιακά μαθήματα «Θέατρο της Αρχαιότητας Β΄, Ε΄ και ΣΤ΄», και το μεταπτυχιακό μάθημα: «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψή του». Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα στρέφονται στην ενδογλωσσική μετάφραση, στην πολιτική διάσταση της αρχαιοελληνικής τραγωδίας και στη σύνδεση θεωρίας και πράξης του αρχαίου δράματος.

Έχει διδάξει Αρχαίο Θέατρο (ιστορία και πρόσληψη) στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Ναύπλιο, 2007-10), στο Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Αγρίνιο, 2007-9) και στο Εθνικό Θέατρο (2009-13). Έχει γράψει και σκηνοθετήσει έργα στην Αθήνα, τη Ρώμη, το Βερολίνο, το Ναύπλιο και την Ιεράπετρα, κι έχει πραγματοποιήσει σειρά σεμιναρίων σε ηθοποιούς.

Ξένες γλώσσες: Αγγλικά, Ιταλικά, Γερμανικά

Διδακτορική διατριβή

«Οι μεταφράσεις της Αντιγόνης του Σοφοκλή στη νεοελληνική σκηνή (1850-2000)», (2006, 494 σελ., υπό έκδοση).

Επιμέλειες τόμων

  1. Γλώσσα Ψυχής Άγγελος. Αφιέρωμα στην Ελευθερία Γιακουμάκη, εκδ. Σήμα, Αθήνα 2010 (σε συνεργασία με την Ελ. Παπαδοπούλου).
  2. Σταύρος Μάνεσης, Ιστορικό Λεξικό του Μυκονιάτικου Ιδιώματος. Τόμος Β’, Έκδοση Δήμου Μυκονίων, Αθήνα 2001 (σε συνεργασία με την Ελ. Παπαδοπούλου).

Δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές (υπό έκδοση).

  1. «Ο δραματουργός Μιχάλης Βιρβιδάκης και το θέατρο ‘Κυδωνία’», υπό έκδοση στο περιοδικό Parabasis/Παράβασις 16 (2018).
  2. Wounded Warriors and Political Remedies: e.g. Ajax”, υπόέκδοσηστοπεριοδικό International Journal of Music and Performing Arts (2018).

Δημοσιεύσεις σε πρακτικά συνεδρίων με κριτές

  1. «Η μετάφραση της παράστασης: Αντιγόνη – Πέρσες», Γ.Κ. Βαρζελιώτη (επιμ.), Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής. Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου για τα 20 χρόνια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, ΤΘΣ - ΕΚΠΑ, Αθήνα 2014, σσ. 313-319.

http://www.theatre.uoa.gr/fileadmin/theatre.uoa.gr/uploads/PRAKTIKA_APO_TI_CHORA_TON_KEIMENON_STO_BASILEIO_TIS_SKINIS/PRAKTIKA_SYNEDRIOUfinal.pdf

  1. «Το Χορικό του Έρωτα στην Αντιγόνη του Σοφοκλή και στην Ερωφίλη του Γ. Χορτάτση», Πεπραγμένα Ι’ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου (Χανιά, 1-8 Οκτωβρίου 2006), τ. Β3, Φιλολογικός Σύλλογος «Ο Χρυσόστομος», Χανιά 2011, σσ. 363-376.
  2. «Η παράσταση της ‘Ηλέκτρας’ του Σοφοκλή στην Ιεράπετρα του 1929. Στοιχεία για την ιστορία του ερασιτεχνικού θεάτρου της πόλης», Πεπραγμένα Θ’ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου, τ. Γ2, Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, Ηράκλειο 2005, σσ. 435-449.
  3. «Η πρώτη παράσταση της Αντιγόνης στην Ελλάδα και την Γερμανία. Μεταφραστικές και άλλες σχέσεις», Πρακτικά Β΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου. Επιστημονικό Δελτίο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Παράβασις. Παράρτημα/Μελετήματα 3, εκδ. Ergo, Αθήνα 2004, σσ. 155-161.
  4. «Η σκηνογραφική περιπέτεια του «Ματωμένου Γάμου» στην Ελλάδα (1948-1995)», Αγνή Μουζενίδου (επιμ.), Πρακτικά Ημερίδας Ελληνική Σκηνογραφία-Ενδυματολογία, έκδ. Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα 2002, σσ. 118-127.

Ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια με κριτές (με πρακτικά)

  1. «Αγγελίες πολέμου. Αγγελιαφόρος και iPad», ανακοίνωση στο Ε΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο Θέατρο και Δημοκρατία, που οργάνωσε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ προς τιμήν του Καθηγητή Βάλτερ Πούχνερ (Αθήνα, 5-8 Νοεμβρίου 2014) -(υπό έκδοση).

  2. «Αναζητώντας την ενδογλωσσική μετάφραση», ανακοίνωση στο Επετειακό Συνέδριο για τα 20 χρόνια λειτουργίας του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α. με θέμα Πηγές της έρευνας στη σύγχρονη ελληνική θεατρολογία (Αθήνα, 27-29 Απριλίου 2017)- (υπό έκδοση).
  3. «Φιλοκτήτης: ένας ‘ξένος’ στο στρατόπεδο των Ελλήνων», ανακοίνωση στο ΣΤ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο με θέμα Θέατρο και ετερότητα: θεωρία, δραματουργία και θεατρική πρακτική (Ναύπλιο, 17-19 Μαΐου 2017)- (υπό έκδοση).
  4. «Η μετάφραση της «Αντιγόνης» στη νέα ΣΚΗΝΗ. Μια κοινή ματιά», ανακοίνωση στην Επιστημονική Διημερίδα για τον Λευτέρη Βογιατζή που διοργάνωσε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. σε συνεργασία με την Εταιρεία Η νέα Σκηνή (Αθήνα, 29-30 Μαΐου 2017)- (υπό έκδοση).

Δημοσιεύσεις σε πρακτικά συνεδρίων (χωρίς κριτές)

«Ταυροκαθάψια και τραγωδία», στα πρακτικά: Κρήτη-Ιστορία και πολιτισμός, Πεπραγμένα. Δ’ και Ε’ ημερίδα, Ένωση Γυναικών Κρήτης, Αθήνα 1994, σσ. 71-82.

Δημοσιεύσεις σε συλλογικούς τόμους

  1. «A Journey into Language: Translations of the Third Stasimon of Sophocle’s Antigone for the Modern Greek Stage”, C. Hanratty-E. Ioannidou (eds.), Epidaurus Encounters. Greek Drama, Ancient Theatre and Modern Performance, Epidaurus Forum I, European Network of Research and Documentation of Performances of Ancient Greek Drama, Parodos Verlag, Berlin 2011, σσ.149-57.
  2. «Το μάγος των πραγμάτων. Σκέψεις σε μια καταγραφή γλωσσικού υλικού της Ε. Γιακουμάκη από την Κριτσά Λασιθίου», στο: Γλώσσα Ψυχής Άγγελος. ΑφιέρωμαστηνΕ. Γιακουμάκη, εκδ. Σήμα, Αθήνα, 2010, σσ. 13-25.
  3. «’Ο καιρός της Αντιγόνης’. Οι πρώτες παραστάσεις της τραγωδίας του Σοφοκλή στη νεοελληνική σκηνή, ιδωμένες μέσα από τον τύπο της εποχής», στο: Στέφανος. Τιμητική προσφορά στον W. Puchner, επιμ. Ι. Βιβιλάκης, εκδ. Ergo, Αθήνα 2007, σσ. 1031-1042.
  4. «Οι προφορικές μαρτυρίες στη θεατρολογική έρευνα: μεθοδολογία και πειραματική εφαρμογή», Phasis. Greek and Roman Studies, vol. 2-3 (2000- Tbilisi State University), σσ. 351-358.
  5. «ΣΕΗ και θεατρική εκπαίδευση: Άδεια ασκήσεως επαγγέλματος – Νομοθεσία για τις δραματικές σχολές», στον τόμο: Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Ογδόντα χρόνια 1917-1997, έρευνα-εποπτεία-συντονισμός Χρ. Σταματοπούλου-Βασιλάκου, εκδ. Σμπίλιας, Αθήνα 1999, σσ. 375-409.
  6. Μέλος της ομάδας εργασίας του βιβλίου Εθνικός Ύμνος. Ένα θεώρημα για την ομαδικότητα του Μιχαήλ Μαρμαρινού, εκδόσεις ΚΟΑΝ, Αθήνα 2001.

Συνεργασίες με συγγραφή λημμάτων σε εγκυκλοπαίδειες ή λεξικά

(λήμμα) "Intralingual Translation into Modern Greek." Encyclopedia of Ancient Greek Language and Linguistics, G.K. Giannakis (ed.) Brill Online, 2014. referenceworks.brillonline. com/entries/encyclopedia-of-ancient-greek-language-and-linguistics/ intralingual-translation-into-modern-greek-EAGLLCOM_00000193

Ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια με κριτές (χωρίς πρακτικά)

  1. «Ξένοι στην πόλη /Strangers in the city», ομιλία στο Διεθνές Φόρουμ CONTESTED CITIES_ATHENS 2017, στα πλαίσια του Προγράμματος «Αρχαίο Δράμα: διεπιστημονικές και δια-καλλιτεχνικές προσεγγίσεις» (1ο έτος, 2017: Αρχαίο Δράμα και Αστικός Χώρος / Ancient Greek Drama and Urban Studies), Αθήνα, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 23 Σεπτεμβρίου 2017.
  2. «Το σώμα της πόλης/The Body of the City», στην ημερίδα Νέες Χωρικότητες: παραστατικές τέχνες και υπαίθριος/ανοιχτός χώρος, που διοργανώθηκε στα πλαίσια της ελληνικής συμμετοχής στην Prague Quadrennial of Performance Design and Space (PQ, Ιούνιος 2015) από το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, Αθήνα, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 1 Νοεμβ. 2014.
  3. «Αντιγόνη-Κρέοντας: it takes two to tango. Μεταφραστικές παρατηρήσεις», στο συνέδριο Αρχαίο δράμα: σύγχρονες προσεγγίσεις & εκπαίδευση, , που διοργανώθηκε από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (μέλος IDEA), Αθήνα, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 28 Μαρτίου 2010.
  4. «Ο Άμλετ και το σώμα της πόλης», στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΕΔΠΕ Δραματοθεραπεία και παιγνιοθεραπεία. Σύγχρονες Θεραπευτικές Αναπαραστάσεις, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο 27 Νοεμβρίου 2010.
  5. «Sophocles’ Antigone in Modern Greek Theatre. A Journey into Language (1863-2001)», στο 1st Annual Post-Graduate Symposium on the Re-Performance of Ancient Greek Drama, συνδιοργάνωσητων Department of Theater Studies of the Royal Holloway και Τhe Archive of Performances of Greek and Roman Drama, University of Oxford, Οξφόρδη, Ιούνιος 2001.


Άλλες γραπτές εργασίες – ομιλίες- δραστηριότητες

Συνυπεύθυνη έκδοσης του Οδηγού Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, 2016-7 και 2017-8.

«Το σώμα της πόλης/The Body of the City», κείμενο στον κατάλογο Θάνος Βόβολης (επιμ.), Νέες Χωρικότητες: παραστατικές τέχνες και υπαίθριος/ανοιχτός χώρος/Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2015, Ελληνικό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, Αθήνα 2014, σ. 32.

Στα πλαίσια των μαθημάτων προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου που διδάσκει στο Τμήμα (2014-18), οργανώνει σταθερές εκπαιδευτικές επισκέψεις, συχνά με την συμβολή αρχαιολόγων, στο θέατρο Ηρώδου του Αττικού, στην Πνύκα, στο μουσείο της Ακρόπολης και στο θέατρο του Διονύσου (στο τελευταίο πραγματοποίησε ξεναγήσεις και στα αγγλικά, για το Kent State University (27 Μαρτίου 2017), και για το Summer Course Challenging Limits-European Network of Research and Documentation of Performances of Ancient Greek Drama (28 Ιουλίου 2014)). στα πλαίσια του μεταπτυχιακού μαθήματος «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψή του» έχει οργανώσει συναντήσεις-συζητήσεις με τον σκηνοθέτη και βοηθό του Θ. Τερζόπουλου Σάββα Στρούμπο, με την σκηνοθέτιδα Μάρθα Φριντζήλα και με την ηθοποιό και εκπαιδεύτρια φωνής Ρηνιώ Κυριαζή.

Έχει συντονίσει, στα πλαίσια του μαθήματος «Εισαγωγή στη Διδακτική της Θεατρικής Πράξης Α΄», την παράσταση Το παιχνίδι της σφαγής του Ευγ. Ιονέσκο, (Aula Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ, 14 Φεβρουαρίου 2018).

Το 2017 διοργάνωσε την υποδοχή των πρωτοετών φοιτητών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, με εισαγωγική ομιλία για την πρώτη παράσταση της Αντιγόνης του Σοφοκλή στην Ελλάδα με φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, και παράσταση του πρώτου στάσιμου της Αντιγόνης από φοιτητές του Τμήματος (Αίθριο Φιλοσοφικής Σχολής, 2 Νοεμβρίου 2017).

Ομιλία με τίτλο: «Λαμπρά θεάματα. Μια εισαγωγή στο Ρωμαϊκό Θέατρο», στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ Τουρισμού Δήμου Ιεράπετρας (Ιεράπετρα, 15 Σεπτεμβρίου 2016.

Διδασκαλία σε άλλα Τμήματα ή ΑΕΙ

  1. «Το Σώμα της Πόλης», διδασκαλία στον μεταπτυχιακό κύκλο μαθημάτων «Εμπειρία, Αναπαράσταση και Νοηματοδότηση του Χώρου» με υπεύθυνο καθηγητή τον Σταύρου Σταυρίδη, στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Αθήνα 17 Ιανουαρίου 2018.
  2. «La traduzione dello spettacolo: Antigone – Persiani», ομιλίαστοDipartimento di Studi Europei, Americani e interculturali, Università la Sapienza di Roma, Ρώμη 10-05-2012.
  3. Σειρά διαλέξεων με θέμα: «Νεοελληνική ποίηση. Από τις απαρχές έως τον εικοστό αιώνα», και ανακοίνωση με θέμα «Η Φαίδρα στον Ευριπίδη και τον Σενέκα. Έρωτος σπουδή», στο Τμήμα Νέας Ελληνικής Φιλολογίας του Ινστιτούτου Κλασικών, Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Κρατικού Πανεπιστημίου της Τιφλίδας, Σεπτέμβριος 1999.

 

Καλλιτεχνική δραστηριότητα

  1. Συνέθεσε, σκηνοθέτησε και συμμετείχε στο δρώμενο «Πολλά τα δεινά / Molti si danno prodigi», βασισμένο στο ομώνυμο χορικό της Αντιγόνης του Σοφοκλή, στα πλαίσια του συνεδρίου «Antigone ed Edipo Re di Sofocle», στο Dipartimento di Scienze dellAntichita/Teatro antico alla Sapienza, Università di Roma, 12 Απριλίου 2013.
  2. Συνέθεσε, σκηνοθέτησε και συμμετείχε στις θεατρικές δράσεις: Τα κουλούρια του Ψυρρή και Το Τραπέζι του Εμπρός, Αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο Εμπρός, Αθήνα (2012-3).
  3. Συνέθεσε, σκηνοθέτησε και συμμετείχε στην Ιερά Οδό 2/Via Sacra 2, μια παράσταση-ξενάγηση στην πόλη, με κείμενα αγγελιαφόρων τραγωδίας και σύγχρονα κείμενα (Αθήνα/Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος 2011, Ιεράπετρα/Κύρβεια 2011, Ρώμη/Ελληνική Πρεσβεία της Ελλάδας 2012 και Teatro Valle Occupato 2012).
  4. Συνέθεσε, σκηνοθέτησε και συμμετείχε στη Γλυκιά Οφηλία, μια παράσταση που αναζητά και «ανακαλύπτει» την Οφηλία στην Αθήνα σήμερα (2010-11, παραστάσεις σε Αθήνα, Μυτιλήνη, Χίο).
  5. Συνέθεσε και συνσκηνοθέτησε (με την Α. Τσίχλη) την παράσταση Άργος, περίπατος στο χώρο και τον χρόνο, με φοιτητές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου (2009, τελετή έναρξης Φεστιβάλ Άργους, αρχαίο θέατρο Άργους).
  6. Συνέθεσε, σκηνοθέτησε και συμμετείχε στη Δοκιμή Χώρος Άμλετ, που επιχειρεί να συνδέσει μια σκηνή από τον Άμλετ του Σαίξπηρ με τα γεγονότα του Δεκεμβρίου του 2008 στην Αθήνα (2009, Αθήνα, Κινητήρας Στούντιο και Ανοιχτοί Δημόσιοι Χώροι).
  7. Συνέθεσε, σκηνοθέτησε και παρουσίασε την παράσταση-ξενάγηση: Ιστορίες του Μουσείου. Η θεία Βρισηίδα και άλλα διηγήματα, που αποτελεί μια υποκειμενική ξενάγηση στο Μουσείο, μέσα από προφορικές μαρτυρίες δωρητών των εκθεμάτων και θεατών (2008, Ναύπλιο, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα).
  8. Έγραψε και σκηνοθέτησε την performance Εκσκαφή Κενού, που μιλά για σύγχρονα κι αρχαία λατομεία, για τον εγκλωβισμό ενός ζευγαριού σε ένα διαμέρισμα/σχέση και των αρχαίων λατόμων στα περίφημα λατομεία μαρμάρου της Πάρου (2007-8, Αθήνα, Kinky Kong, δύο σεζόν)
  9. Συμμετείχε σε βίντεο της παράστασης Φιλοκτήτης του H. Müller, σε σκηνοθεσία M. Langhoff (2008, Φεστιβάλ Αθηνών-Μικρή Επίδαυρος).
  10. Συνέθεσε, σκηνοθέτησε και παρουσίασε Το Τραπέζι, μια performance-δεξίωση για το φαγητό και τις σχέσεις του (2006-7, Αθήνα, Βερολίνο).

Τον Ιούνιο του 2015 συμμετείχε στην 13η Διεθνή Έκθεση Σκηνογραφίας και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής της Πράγας (Prague Quadrennial of Performance Design and Space, PQ, Ιούνιος 2015), με το βίντεο της παράστασης Ιερά Οδός 2/Via Sacra 2.

Έχει οργανώσει και πραγματοποιήσει σεμινάρια υποκριτικής για το αρχαίο δράμα και την δημοκρατία, για τον Σαίξπηρ, τον Μπ. Μπεχτ, και τον H. Müller (Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος/Ελευσίνα 2014 και 2018, Ελληνική πρεσβεία της Ρώμης (2011-2), Teatro Valle Occupato (Ρώμη 2012), σε θέατρα και δημόσιους χώρους της Ρώμης, της Αθήνας και της Ιεράπετρας. Έχει δημοσιεύσει άρθρα στον καθημερινό τύπο, όπου και έχουν φιλοξενηθεί συνεντεύξεις και κριτικές για τις παραστάσεις της.

Είναι ειδική σύμβουλος του σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ Φ. Κουτσαφτή (ταινία: Αρκαδία Χαίρε, 2015).

Ερευνητικά προγράμματα

  1. Συντονίστρια, από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Αθήνα, του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «DIONYSIACA – Revitalising European Roots/European Identity – The Third Way of Theatre – A Creative Europe project» (Lead Partner: Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan-Italy, Partners: Greece, Germany, France, Spain), 2017-8.
  2. Συμμετοχή στο πρόγραμμα: «Παραστασιογραφία και τεκμηρίωση παραστάσεων αρχαίου δράματος στην Ελλάδα ως το 2002», στο πλαίσιο του προγράμματος Πυθαγόρας 1 (2004-6, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γραμματεία Επιτροπής Ερευνών, υπεύθ. καθηγητής κ. Πλ. Μαυρομούστακος). 

 

[2014-6: άδεια κύησης και ανατροφής τέκνου]