Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Γρηγόριος Ιωαννίδης

Γρηγόρης Ιωαννίδης
Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 916, 9ος όροφος, Φιλοσοφική Σχολή
Τηλέφωνο: 210-7277742

Ώρες γραφείου : Τετάρτη, 9:00-11:00
Ηλεκτρονική διεύθυνση:
grioann[at]theatre.uoa[dot]gr

Ο Γρηγόρης Ιωαννίδης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, διπλωματούχος του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ του Ε.Μ.Π. και πτυχιούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, με Μεταπτυχιακές σπουδές στη Φιλοσοφία των Επιστημών (King’s College, London) και τη Θεατρολογία. Διδάκτωρ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών με διδακτορικό για το Ξένο ρεπερτόριο και τη συμβολή του στη διαμόρφωση του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Τα ενδιαφέροντα του περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη νεότερη και σύγχρονη ελληνική δραματολογία, το ξένο ρεπερτόριο, τη δημιουργική γραφή, τη χρήση νέων τεχνολογιών στη θεατρολογία. Έχει κατά καιρούς συνεργαστεί ως σύμβουλος με όλους τους θεσμικούς θεατρικούς φορείς της χώρας και έχει επανειλημμένως διδάξει σε θεατρικά σεμινάρια, εργαστήρια και συναντήσεις, όπως και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Έχει συνεργαστεί στην επιμέλεια και οργάνωση κεντρικών εκθέσεων για το θέατρο και την ιστορία του. Είναι συγγραφέας μονογραφιών για το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο του ελληνικού θεάτρου, καθώς και σημαντικού αριθμού δημοσιεύσεων σε επιστημονικά περιοδικά. Υπήρξε στο παρελθόν ο θεατρικός κριτικός του Αντί και της Ελευθεροτυπίας, ενώ από το 2011 μέχρι σήμερα κρατά τη στήλη της κριτικής στην Εφημερίδα των Συντακτών.

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

  • Ξένοι συγγραφείς στο ελληνικό θέατρο (1945-1967), Μέρος Β΄: Από τη μεριά της δραματουργίας, εκδόσεις Ηρόδοτος (Theatrologica Edenda Curat Walter Puchner), Αθήνα, 2018, 364σελ.

  • Από την Πληροφορία στη Γνώση: Η εφαρμογή των βάσεων δεδομένων στη μακροσκοπική έρευνα και ανάλυση του θεατρικού ρεπερτορίου, εκδόσεις Ηρόδοτος (Theatrologica Edenda Curat Walter Puchner), Αθήνα, 2018, 250σελ.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ – ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ

  • «“Τα Παιδιά” της Μαριέττας Ριάλδη. Το πρώτο (;) “θέατρο-ντοκουμέντο” του ελληνικού θεάτρου», Παράβασις 13, τ. 13/2, (2015), σελ. 563-592.

  • «Ο Καραγκιόζης στην τρίτη διάσταση. Απόπειρες μεταφοράς του θεάτρου σκιών από τον μπερντέ στο πάλκο του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου», Ελληνικό θέατρο σκιών - Άυλη πολιτιστική κληρονομιά, επιμ.: Μ. Μορφακίδης - Π. Παπαδοπούλου, σειρά: «Βιβλιοθήκη του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών», nº 3, Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών, Γρανάδα, 2016, σελ. 275-293.

  • Le théâtre grec en période transitoire”, En guise d’introduction: les deux axes de constitution du théâtre grec contemporain », Katia Arfara (coord.), «Transitions contemporaines en Grèce et dans les Balkans», Théâtre/Public, Οctobre 2016, n° 222, p. 73-80.

  • Happy newness that intends old right ; the new generation of Greek Theatre towards pocket-Shakespeare performances”, ανακοίνωσηστο International Association of Theatre Critics / Serbian section, Belgrade International Theatre Festival (BITEF) 28th Congress (26th Septembre-1st October 2016), (υπόδημοσίευση).

  • «’Σεβασμός του κλασικού έργου (σε μοντέρνα γραμμή) και όχι στείρος θαυμασμός’: Η προσέγγιση του κλασικού ξένου ρεπερτορίου από τον Σπύρο Α. Ευαγγελάτο. Η περίπτωση του ‘Φάουστ’», στο: Γωγώ Βαρζελιώτη και Πλάτων Μαυρομούστακος (επιμ.), Σκηνή και Αμφιθέατρο. Αφιέρωμα στον Σπύρο Ευαγγελάτο. Πρακτικά συνεδρίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, 7-9 Μαρτίου 2016, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Αθήνα 2018, σελ. 275-286.

  • «Ο Τσέχωφ στο ελληνικό θέατρο του 21ου αιώνα – Συνέχειες και ασυνέχειες», ανακοίνωση στην Επιστημονική Ημερίδα που διοργάνωσαν τα Τμήματα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών και Θεατρικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. με θέμα «Ο Άντον Πάβλοβιτς Τσέχωφ και εμείς» (Αθήνα, Aula Φιλοσοφικής Σχολής, 1η Μαρτίου 2017), (υπό δημοσίευση).

  • «O προσδιορισμός της Ιθαγένειας στο ελληνικό θέατρο της δεκαετίας του ’70», ανακοίνωση στο ΣΤ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο με θέμα «Θέατρο και ετερότητα: θεωρία, δραματουργία και θεατρική πρακτική», που οργάνωσε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Ναύπλιο, 17-19 Μαΐου 2017), (υπό δημοσίευση).

  • «Η συνάντηση του Λευτέρη Βογιατζή µε τον κόσμο της Sarah Kane», ανακοίνωση στην Επιστημονική Διημερίδα για τον Λευτέρη Βογιατζή που διοργάνωσε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. σε συνεργασία με την Εταιρεία Η νέα ΣΚΗΝΗ (Αθήνα, 30 Μαΐου 2017), (υπό δημοσίευση).

  • «Τα πολλαπλά πρόσωπα του Τεννεσσή Ουίλλιαμς. Μια ιδιαίτερη περίπτωση πρόσληψης στο ελληνικό θέατρο», Ανακοίνωση στην Ημερίδα με τίτλο «Επανερμηνεύοντας τον Τένεσι Ουίλιαμς: Σκηνοθετικές προσεγγίσεις», 11 Μαρτίου 2018, στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ, (υπό δημοσίευση).

  • «Το ‘θέατρο-ντοκουμέντο’ και οι σχέσεις του με το πρωτοποριακό ρεύμα της μεταπολεμικής ελληνικής σκηνής», Πρακτικά Ε´ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: «Θέατρο και Δημοκρατία», (Κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, 5-8 Νοεμβρίου 2014), Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 2018, 832 σελ. 563-577.

  • «Ο Κάρολος Κουν και η επάνοδος του ζητήματος της ‘Ιθαγένειας’ στη δεκαετία του ΄70. Σκέψεις και υποθέσεις», Έκδοση Συλλογικού Τόμου για τον Κάρολο Κουν, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήριο Πατρών, (υπό έκδοση).

  • «Theatre in the 11th dimension”; Notions of Modern Physics in Contemporary Greek Theatre», Ανακοίνωσηστο: «3rd International Conference on Science and Literature», Paris, France 2th to 4th July 2018, Commission on Science & Literature International Union for History and Philosophy of Science / Division for History of Science and Technology, (υπόδημοσίευση).

  • «Ο Αλέξης Σολομός και το ‘Προσκήνιο», Ανακοίνωση στο Θεατρολογικό Συνέδριο «Αλέξης Σολομός ο ευπατρίδης Μύστης του Πνεύματος», Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εθνικό Θέατρο, Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου, Αθήνα 17 Δεκεμβρίου 2018, (υπό δημοσίευση).

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

  • «Ο Καραγκιόζης στην τρίτη διάσταση. Απόπειρες μεταφοράς του θεάτρου σκιών από τον μπερντέ στο πάλκο του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου», ανακοίνωση στο πλαίσιο του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Ελληνικό θέατρο σκιών - Άυλη πολιτιστική κληρονομιά, που διοργανώθηκε προς τιμήν του Βάλτερ Πούχνερ από το Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών της Γρανάδας (Κ.Β.Ν.Κ.Σ.) [www.centrodeestudiosbnch.com] και την Ερευνητική Ομάδα του Πανεπιστημίου Γρανάδας: “Estudios de la civilización griega medieval y moderna” (HUM 728), σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, την Ισπανική Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Αθήνα, 27-28 Νοεμβρίου 2015.

  • «“Σεβασμός του κλασικού έργου (σε μοντέρνα γραμμή) και όχι στείρος θαυμασμός”, Η προσέγγιση του κλασικού ξένου ρεπερτορίου από τον Σπύρο Α. Ευαγγελάτο. Η περίπτωση του Φάουστ», ανακοίνωση στο Θεατρολογικό Συνέδριο Σκηνή και ΑμφιΘέατρο - Αφιέρωμα στον Σπύρο Α. Ευαγγελάτο, που διοργάνωσε το Tμήμα Θεατρικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α., Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος», 7-9 Μαρτίου 2016.

  • Happy newness that intends old right ; the new generation of Greek Theatre towards pocket-Shakespeare performances”, ανακοίνωσηστο International Association of Theatre Critics / Serbian section, Belgrade International Theatre Festival (BITEF) 28th Congress, 26th Septembre-1st October 2016.

  • «‘New young theatre for a new generation’, Young Theatre in Greece at the beginnings of the new century», Συμμετοχήστο 19th ASSITEJ World Congress 2017, Cape Town 16th-27th May 2017.

  • Επιστημονική Διημερίδα για τον Λευτέρη Βογιατζή, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Αθηνών, σε συνεργασία με την Εταιρεία Η νέα Σκηνή, Θέατρο «Λευτέρης Βογιατζής», 29-30 Μαΐου 2017.

  • «O προσδιορισμός της Ιθαγένειας στο ελληνικό θέατρο της δεκαετίας του ’70», ανακοίνωση στο ΣΤ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο με θέμα «Θέατρο και ετερότητα: θεωρία, δραματουργία και θεατρική πρακτική», που οργάνωσε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Ναύπλιο, 17-19 Μαΐου 2017.

  • «Το πλατύ ποτάμι. Αμφίδρομες πλεύσεις από το πεζό στο σκηνικό λόγο», εισήγηση στην Ημερίδα της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών και του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με θέμα «Λογοτεχνία και θέατρο: δρόμοι και αδιέξοδα», Πειραιώς 260, Αίθ. Β΄, 27 Ιουνίου 2017.

  • «Ο Στρίντμπεργκ με τα μάτια των νέων δημιουργών του ελληνικού θεάτρου: απόπειρες και προτάσεις», Ανακοίνωση στη Διεθνή Ημερίδα με τίτλο: «Ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ και το σύγχρονο θέατρο», , Αμφιθέατρο Ιωάννης Δρακόπουλος, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 20 Οκτωβρίου 2017.

  • «Τα πολλαπλά πρόσωπα του Τεννεσσή Ουίλλιαμς. Μια ιδιαίτερη περίπτωση πρόσληψης στο ελληνικό θέατρο», Ανακοίνωση στην Ημερίδα με τίτλο «Επανερμηνεύοντας τον Τένεσι Ουίλιαμς: Σκηνοθετικές προσεγγίσεις», στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ, 11 Μαρτίου 2018.

  • «Theatre in the 11th dimension”; Notions of Modern Physics in Contemporary Greek Theatre», Aνακοίνωσηστο: «3rd International Conference on Science and Literature», Paris, France 2th to 4th July 2018, (Commission on Science & Literature International Union for History and Philosophy of Science / Division for History of Science and Technology).

  • «Ο Αλέξης Σολομός και το ‘Προσκήνιο’», Ανακοίνωση στο Θεατρολογικό Συνέδριο «Αλέξης Σολομός ο ευπατρίδης Μύστης του Πνεύματος», Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εθνικό Θέατρο, Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου, Αθήνα 17 Δεκεμβρίου 2018.

  • Ημερίδα: «Θεατρική πρωτοπορία στην Ελλάδα του 21ου αιώνα», Εισήγηση στην Ημερίδα της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών και του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με θέμα «Θεατρική πρωτοπορία στην Ελλάδα του 21ου αιώνα» Πειραιώς 260, 20 Ιουνίου 2018.

  • Συμμετοχή στο πλαίσιο του αφιερώματος του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά «Η Δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο» σε τράπεζες συζήτησης με ανθρώπους του θεάτρου, της θεατρικής κριτικής και των θεατρικών σπουδών, 4 Ιουνίου 2018.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑ

  • «Το θέατρο της Ρούλας Γεωργακοπούλου» - «Το θέατρο της Γλυκερίας Μπασδέκη», Συμμετοχή στο The Greek Play Project, με κείμενα για το θεατρικό έργο της Γλυκερίας Μπασδέκη και της Ρούλας Γεωργακοπούλου, (http://www.greek-theatre.gr/public).

  • «Τοπίο φωτεινό και σκοτεινό… Απολογισμός της χειμερινής θεατρικής περιόδου 2014-15», Επίλογος 2015, Ετήσια Πολιτιστική Επιθεώρηση, Αθήνα, Δεκέμβριος 2015, σελ. 68-107.

  • «Το θέατρο σε δίσεκτη χρονιά. Σύντομος απολογισμός της θεατρικής περιόδου», Επίλογος 2016, Ετήσια Πολιτιστική Επιθεώρηση, Αθήνα, Δεκέμβριος 2016, σελ. 77-111.

  • 30 χρόνια ‘Πράξη’, Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας 1987-2017, Θεατρική Εταιρεία «Πράξη», Αθήνα, 2016. 286σ.

  • «Με φρενήρεις ρυθμούς...», Απολογισμός της θεατρικής χρονιάς 2016-2017, Επίλογος 2017, Ετήσια Πολιτιστική Επιθεώρηση, Αθήνα, Δεκέμβριος 2017, σελ. 77-111.

  • «Το θέατρο της συνείδησης» (= «The Theatre of Consciousness»), Βυρσοδεψείο: Ένα θέατρο στα χρόνια της κρίσης = Vyrsodepseio: A Theatre in Times of Crisis, επιμέλεια Δήμητρα Κονδυλάκη, μετάφραση Κωνσταντίνος Τζήκας, Νεφέλη, Αθήνα 2018, σελ. 52-56.

  • 20 χρόνια Θέατρο του Νέου Κόσμου 1997-2017, (επιμ. Κοραλία Σωτηριάδου), Νέα Σκηνή Τέχνης-Θέατρο του Νέου Κόσμου, Αθήνα, 2018, 272σ.

  • «Η Λούλα Αναγνωστάκη στο Χθες και στο Αύριο», Κατάλογος της Έκθεσης «Δωμάτια μνήμης, περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη» του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2018, εκδ. Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, σελ. 25-27.

  • «Σκέψεις για την ιθαγένεια του ελληνικού θεατρικού λόγου», Η Δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο, Επετειακή Έκδοση, Εαρινό Φεστιβάλ, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, 2018, σελ. 46-52.

  • «Επιστροφή στο αστικό θέατρο. Ένας απολογισμός του θεατρικού χειμώνα 2017-2018», Ετήσια Πολιτιστική Επιθεώρηση, Αθήνα, Δεκέμβριος 2018, σελ. 61-106.