Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Αλεξία Αλτουβά

Αλεξία Αλτουβά

Λέκτωρ Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 916,  9ος όροφος, Φιλοσοφική Σχολή

Τηλέφωνο: 210 7277661

Ηλεκτρονική διεύθυνση: alexaltou[at]theatre.uoa[dot]gr

Σελίδα στο academia.edu: https://uoa.academia.edu/AlexiaAltouva

 

Είναι απόφοιτος του προπτυχιακού κύκλου σπουδών (υποτροφία Παπαδάκη) και αριστούχος απόφοιτος του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 2008 έλαβε από το ίδιο Τμήμα τον τίτλο του διδάκτορα με Άριστα παμψηφεί. Η διατριβή της με τίτλο: «Το φαινόμενο του γυναικείου βεντετισμού τον 19ο αιώνα στην Ελλάδα» χρηματοδοτήθηκε από το Ερευνητικό Πρόγραμμα Υποτροφιών: Ηράκλειτος. Δίδαξε «Ιστορία της Υποκριτικής» ως επιλεγόμενο μάθημα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (ακαδ. έτος 2008-09) και υπήρξε επί σειρά ετών επιστημονική συνεργάτις και βοηθός οργάνωσης και διαχείρισης ερευνητικών προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και Εθνικών Πόρων. Από το 2012 είναι Λέκτορας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου διδάσκει στον προπτυχιακό και μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών. Από το 2016 έχει αναλάβει Επιστημονική Υπεύθυνη του Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης του ΤΘΣ.

Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα πεδία: Ιστορία του Νεοελληνικού Θεάτρου στον 19ο και 20ό αι., Ιστορία και Θεωρία της Υποκριτικής, Γυναίκα και Θέατρο, Έλληνες Ηθοποιοί. Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις της σε επιστημονικές ημερίδες και συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους.

Βιβλία - Δημοσιεύσεις

Μονογραφία

Το φαινόμενο του γυναικείου βεντετισμού στην Ελλάδα τον 19ο αιώνα, Αθήνα: Ηρόδοτος, 2014, 680 σελ.

   Βιβλία


Άννα Ταμπάκη – Μαρία Σπυριδοπούλου – Αλεξία Αλτουβά, Ιστορία και Δραματολογία του Ευρωπαϊκού θεάτρου. Από την Αναγέννηση στον 18ο αιώνα, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα, Αθήνα 2015, 402 σελ.

[https://repository.kallipos.gr/pdfviewer/web/viewer.html?file=/bitstream/11419/2928/5/00_master_document.final-KOY.pdf]

Μετάφραση και περιοδικός τύπος στον 19ο αιώνα. Πρακτικά. Επιμέλεια: Άννα Ταμπάκη Αλεξία Αλτουβά, Αθήνα 2016, 224 σελ.

[http://www.theatre.uoa.gr/fileadmin/theatre.uoa.gr/uploads/secr/PROPTYXIAKO_2015-16/METAFRASI_KAI_PERIODIKOS_TYPOS_STON_19o_AIONA.pdf

       Συμμετοχή σε συλλογικούς τόμους

-     «Η υποδοχή της SarahBernhardt από τον ελληνικό ημερήσιο και περιοδικό τύπο της εποχής της», Πολύχρωμες Ψηφίδες: Γαλλοφωνία και Πολυπολιτισµικότητα. Έκδοση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Παν/μίου Πελοποννήσου, Αθήνα: Γρηγόρης 2013, σσ. 181-191. 

-     «Η επίδραση της Adelaide Ristori (1822-1906) στην ελληνική θεατρική πρακτική: Το παράδειγμα της Πιπίνας Βονασέρα (1838 ή 1842-1927)», Βιβιλάκης Ιωσήφ (επιμ.), Στέφανος: Τιμητική προσφορά στον Βάλτερ Πούχνερ. Αθήνα: Ergo, 2007, σσ. 95-104.

 ·        Δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές (επιλογή)

 - “Charilaos Trikoupis and the Emergence of Major Leading Actors in 19th Century Greek Theatre”, in Modern Greek Studies Online, 2 (2016): A 91-101. [http://www.moderngreek.org.uk/journal/content/altouva2016]

-     «Η Ιταλίδα ηθοποιός Giacinta Pezzana (1841-1919) και η σχέση της με το ελληνικής θεματογραφίας ιστορικό δράμα», Θεατρογραφίες 16 (2011), σσ. 29-42.

-      «Η παρουσία των ελληνικών θιάσων στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (1876-1886): Οι θίασοι “Θέσπις” και “Μένανδρος”», Επιστημονική Επετηρίδα της Φιλοσοφικής Σχολής 2009, τόμ. MA΄, 2009-2010, σσ. 65-83.

-  «Πιπίνα Βονασέρα-Σοφία Ταβουλάρη: Συγκριτικά σχόλια σε δύο παράλληλες πορείες», Παράβασις 9, Ergo, 2009, σσ. 15-27.

·        Δημοσιεύσεις σε Πρακτικά Συνεδρίων (επιλογή)

 - «Η θεατρική πραγματικότητα της περιόδου 1850-1870 μέσα από τον ελληνικό περιοδικό τύπο. Στοιχεία διαπολιτισμικότητας και μετάφρασης», Άννα Ταμπάκη,Αλεξία Αλτουβά (επιμ.), Μετάφραση και περιοδικός τύπος στον 19ο αιώνα. Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου, ΤΘΣ - ΕΚΠΑ, Αθήνα 2016, σσ. 147-159.

 -«Έλληνες ηθοποιοί στο Παρίσι σε αναζήτηση της δραματικής τέχνης: Σημεία επίδρασης στην ελληνική υποκριτική την περίοδο από τα τέλη του 19ου αι. ως τις αρχές του 20ού», ανακοίνωση στο Ε΄ Συνέδριο της ΕΕΝΣ (Θεσσαλονίκη, 2/10-5/10/2014), ηλεκτρονική ανάρτηση Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών: www.eens.org/EENS_congresses/2014/altouva_alexia.pdf

 -    «Το ζήτημα της δυναμικής ανάμεσα στον ηθοποιό και τον δραματουργό ως προς τη δημιουργία ενός ρόλου», Βαρζελιώτη Γωγώ (επιμ.), Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου: Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής (Αθήνα 26-30 Ιαν. 2011), ηλεκτρονική έκδοση Τμήματος Θεατρικών Σπουδών/ΕΚΠΑ 

 -  «Μαργαρίτα Γκωτιέ: Η διαδρομή της διάσημης ηρωίδας του Αλέξανδρου Δουμά στην ελληνική σκηνή, μέσα από τις ερμηνείες των πρωταγωνιστριών της»,Γρηγόρης Ιωαννίδης (επιμ.), Πρακτικά Επιστημονικής Διημερίδας: Ο ηθοποιός και η τέχνη της υποκριτικής: Θεωρία και πράξη, ιστορία και παρόν, Ergo 2011, σσ. 35-46.

 -  «Η συμβολή του Δημητρίου Βερναρδάκη στην ανάδειξη των πρωταγωνιστριών του 19ου αιώνα», Πρακτικά Ημερίδας: Δημήτριος Βερναρδάκης: Η ζωή και το έργο του (Αθήνα 10 Οκτ. 2007). Αθήνα: Ergo 2009, σσ. 145-155.

·        Φιλολογική επιμέλεια

 -  Βάλτερ Πούχνερ. «Πρώιμος ηθογραφικός νατουραλισμός στο επτανησιακό λαϊκό θέατρο: “Κακάβα”, Η κωμωδία του ζακυνθινού πατσά (1834)», Παράβασις - Κείμενα [2], Ergo, 2008, 111σελ.

·        Άρθρα / Σημειώματα

 -   Αφιερωματικό σημείωμα στην μνήμη της Αγνής Μουζενίδου, Κ. Γεωργακάκη-Εύα Στεφανή (επιμ.). Της Αγνής: υστερόγραφο, Αθήνα: Ergo, 2008, σ. 16.

 -  Αφιερωματικά άρθρα: α. στο «Αστεροσκοπείο Πεντέλης» (Η ανάγκη δημιουργίας του αστρονομικού σταθμού στο Πεντελικό, Εξοπλισμός και επιστημονικά όργανα, Παρατηρησιακή και επιστημονική δράση, Μορφολογική περιγραφή, Σημερινή μορφή και χρήση, Εκπαιδευτικό έργο, Πρόσωπα: Σταύρος Πλακίδης, Βασίλειος Κασσάνδρας, Εκδηλώσεις και επισκέψεις, Βιβλιογραφία) και β. στην «Οδό της Λιθαγωγίας» (Η Πεντελέθεν λιθαγωγία, Ιστορία της οδού της λιθαγωγίας, Μορφολογική περιγραφή, Σημερινή μορφή και χρήση, Γεωγραφική θέση και πρόσβαση, Βιβλιογραφία), Όρος Πεντελικόν. Αθήνα: Δήμος Βριλησσίων, 2007, σσ. 65-80 και 131-138. 

 -(σε συνεργασία με την Άννα Ταμπάκη)«Άντον Πάβλοβιτς Τσέχωφ: Η ζωή και το έργο του», Ελευθεροτυπία, ένθετο «Ε-Ιστορικά». Αφιέρωμα: Οι πρωτοπόροι, Άντον Πάβλοβιτς Τσέχοφ: Παράδοση και υπαινιγμός, αρ.55, 12-10-2006, σσ. 4-17.

 Συμμετοχή σε Ημερίδες, Συνέδρια, Διαλέξεις

·        Συμμετοχή σε Συνέδρια

-   «Η θεατρική πραγματικότητα της περιόδου 1850-1870 μέσα από τον ελληνικό περιοδικό τύπο. Στοιχεία διαπολιτισμικότητας και μετάφρασης», ανακοίνωση στο Επιστημονικό Συμπόσιο Μετάφραση και περιοδικός τύπος στον 19ο αιώνα, που διοργάνωσε το ΤΘΣ ΕΚΠΑ στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Θαλής-Χρυσαλλίς (Κτήριο Κωστή Παλαμά, 13-14 Νοεμβρίου 2015).

-  «Το Αμφιθέατρο ως πυρήνας υποδοχής, διαμόρφωσης κι ανάδειξης νέων ηθοποιών», ανακοίνωση στο Θεατρολογικό Συνέδριο Σκηνή και Αμφιθέατρο. Αφιέρωμα στον Σπύρο Α. Ευαγγελάτο, που διοργάνωσε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ,  (Πανεπιστήμιο Αθηνών, Κεντρικό κτήριο, 8 Μαρτίου 2016).

 - «O χρόνος στο δραματουργικό έργο του Άντον Τσέχοφ», εισήγηση στη Διημερίδα Επιμόρφωσης Καθηγητών Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο (τις επιστήμες και τις τέχνες), που διοργάνωσε το Τμήμα Πολιτιστικών Θεμάτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ιστορικών Σπουδών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ, 9-10 Απριλίου 2016).

 - «Εθνικός χαρακτήρας και υποκριτική τέχνη στο ελληνικό θέατρο του 19ου αιώνα», ανακοίνωση στο Επιστημονικό Συμπόσιο, Ελληνικότητα και ετερότητα: Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις και «εθνικός χαρακτήρας» στον 19ο αιώνα, που διοργάνωσαν το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 14-17 Μαΐου 2015.

 -  «Εταιρικοί θίασοι: Ένας δημοκρατικός θεατρικός θεσμός στα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης», ανακοίνωση στο Ε΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο (Κεντρικό Κτήριο Παν. Αθηνών, Αθήνα, 5/11-8/11/2014)

 -«Έλληνες ηθοποιοί στο Παρίσι σε αναζήτηση της δραματικής τέχνης: Σημεία επίδρασης στην ελληνική υποκριτική την περίοδο από τα τέλη του 19ου αι. ως τις αρχές του 20ού», ανακοίνωση στο Ε΄ Συνέδριο της ΕΕΝΣ (Θεσσαλονίκη, 2/10-5/10/2014)

 -«Διονύσιος Ταβουλάρης και Ευαγγελία Παρασκευοπούλου: Τακτικές βεντετισμού από δύο επτανήσιους πρωταγωνιστές του 19ου αιώνα», ανακοίνωση στο Ι΄ Διεθνές Πανιόνιο Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ακαδημίας Αθηνών (Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών, Κέρκυρα, 30/4-4/5/2014)

 -  «Η υποδοχή της SarahBernhardt από τον ελληνικό ημερήσιο και περιοδικό τύπο της εποχής της», ανακοίνωση στο Συνέδριο Γαλλοφωνία και Πολυπολιτισµικότητα (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Παν/μίου Πελοποννήσου, Ναύπλιο 6-7 Απριλίου 2013) /Colloque Francophonieet Multicultarisme (Départementd’ Études Théâtralesdel Université du Péloponnèse, Nauplie, 6-7 avril 2013).

 -«The political vision of Charilaos Trikoupis and the influence to the Greek theatrical star-system of his time», ανακοίνωση στο Διεθνές Συνέδριο με θέμα The Viewing of Politics and the Politics of Viewing, Theatre Challenges in the Age of Globalised Communities, (Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας/ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 18-20 Απριλίου 2013).

 -  «Aikaterini Véroni/Evanghélia Paraskévopoulou: deux “grandes actrices” de la scène grecque du XIXe siècle», ανακοίνωσηστο XXIIIe Congrès des néo-hellénistes des universités francophones, μεθέμα Les élites grecques modernes. Identités, modes d'action, représentations, (ΙNALCO, Παρίσι 27-29 Ιουνίου 2013).

 -  «Το ζήτημα της δυναμικής ανάμεσα στον ηθοποιό και τον δραματουργό ως προς τη δημιουργία ενός ρόλου», ανακοίνωση στο Επετειακό Συνέδριο με τίτλο: Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών/ΕΚΠΑ, Αθήνα 26-30 Ιανουαρίου 2011).

·        Συμμετοχή σε Ημερίδες

 -  «Από το Παρίσι στην Αθήνα: Η Ελένη Χαλκούση στη νέα γενιά των μορφωμένων ηθοποιών», ανακοίνωση στην Επιστημονική Ημερίδα με θέμα Ελένη Χαλκούση, Η ζωή και το έργο της (Μορφωτικός Σύνδεσμος Μακροχωρίου «το Έβδομον του Βυζαντίου», Αθήνα 9 Δεκεμβρίου 2013).

 -  «Μαργαρίτα Γκωτιέ: Η διαδρομή της διάσημης ηρωίδας του Αλέξανδρου Δουμά στην ελληνική σκηνή, μέσα από τις ερμηνείες των πρωταγωνιστριών της», ανακοίνωση στην Επιστημονική Διημερίδα με θέμα Ο ηθοποιός και η τέχνη της υποκριτικής: Θεωρία και πράξη, ιστορία και παρόν (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών/ΕΚΠΑ, Αθήνα 6-7 Οκτωβρίου 2008).

 -«Η συμβολή του Δημητρίου Βερναρδάκη στην ανάδειξη των πρωταγωνιστριών του 19ου αιώνα», ανακοίνωση στην Ημερίδα με θέμα Δημήτριος Βερναρδάκης: Η ζωή και το έργο του (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών/ΕΚΠΑ, Αθήνα 10 Οκτωβρίου 2007).

Διαλέξεις

 - «Ο ηθοποιός ως κύριος φορέας της θεατρικής πράξης», διάλεξη στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα: «Εκπαίδευση και Πολιτισμός» του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, 20.12.2012.

Συμμετοχή σε Προγράμματα

 -   2016: Επιστημονική Υπεύθυνη Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών / ΕΚΠΑ

 -  2012-2015: Συμμετοχή στο ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο: «Θαλής – ΕΚΠΑ – Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις και διαμόρφωση του «Εθνικού χαρακτήρα» στον περιοδικό τύπο του 19ουαιώνα (Χρυσαλλίς)» με Συντονίστρια την Καθηγήτρια Άννα Ταμπάκη, ως Μέλος της 2ης ερευνητικής ομάδας με αντικείμενο «Η πρόσληψη των δραματουργικών ειδών (συγγραφείς, ιδεολογικά και αισθητικά ρεύματα, θεωρία του δράματος), ποιητικό θέατρο, θέατρο πρόζας και λυρικό θέατρο» (Επιστημονική Υπεύθυνη: Καθηγήτρια Χρ. Σταματοπούλου-Βασιλάκου).

 -    2003-2008: Συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Σπουδών» του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

 - 2001-2008: Συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Πρακτικής Άσκησης Φοιτητών» του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

 -2006-2007: Συμμετοχή στο έργο με τίτλο: «Σεμέλη: Βάση δεδομένων αρχαίου θεάτρου». Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ερευνητικού Προγράμματος Πυθαγόρας ΙΙ.

 -  2004-2007: Συμμετοχή στο έργο με τίτλο: «Έρευνα και σύνταξη βιβλιογραφίας της ελληνικής θεατρολογίας (1900-2005). Πηγές και επιστημονικές μελέτες». Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ερευνητικού Προγράμματος Πυθαγόρας Ι.

 - 2007: Επιστημονική συνεργάτις στην εταιρεία δικτυακών εφαρμογών και διαχείρισης λογισμικού CyberstreamS.A. στο πλαίσιο του έργου με τίτλο: «Συλλογή και ψηφιοποίηση πολιτιστικής και τουριστικής πληροφορίας για το όρος Πεντελικόν», που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Δήμου Βριλησσίων.

 -2002-2003: Επιστημονική συνεργάτις του «Ινστιτούτου Κυβέλη» στο πλαίσιο προγράμματος χρηματοδοτούμενου από τις υποτροφίες «Κυβέλης-Χορν» και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με αντικείμενο την πορεία της πρωταγωνίστριας Κυβέλης Αδριανού στη ζωή και το θέατρο.